Citat:
Ursprungligen postat av Shema Yisrael
Nej, man är givetvis inte tvungen att leva ortodoxt och en jude kan frivilligt lämna den ortodoxa judendomen för exempelvis reformert. Min poäng är dock att ortodoxa judar i många svenska områden gör anspråk på att representera sann judendom, och ser ner på andra judiska församlingar såsom judarna i dem vore hedningar. I exempelvis Lund blev synagogan nyligen plundrad av bindgalna habadniks från Malmö.
Nu var det ju inte riktigt så det gick till i Lund. Vad jag förstått var det snarare att Lunds församling (som inte är en egen fösamling utan en gren av Malmö) börjat införa egilitära g-dstjänster som standard utan att fråga Malmö. En tzaddik i Lunds församling, som tillhört den i många år, tog då torarullarna så att de inte kunde användas i ett ickekosher g-dstjänst.
Det är åtminstone så jag uppfattat situationen. Någon som har bättre koll får gärna utveckla.
Citat:
Rabbinerna har förfalskat Läran och omformat den efter vad de själv tjänade på. Hela Talmud är en stor förvanskning av vad som uppenbarades för Moses. Lyssnar man till Talmud kan man lika väl gå in på närmaste mentalsjukhus och välja ut en valfri Messiaspatient att lyssna på.
Vad menar du med att de "har förfalskat Läran och omformat den efter vad de själv tjänade på"? På vilket sätt menar du att de tjänade på det? Talmud är ju inte galen; den ger ju om något ytterst bra förklaringar till de beslut som rabbinerna tar, och till de beslut som de inte tar. Har du ens läst talmud?