2008-01-03, 16:10
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falcon99
you can't compare a muslim born only,an ignorant poor one,who knows nothing about islam and not practicing one, seeking for a better life provided and promised by the christian missionaries,to a Rabbi or a priest who convert to islam by his own conviction about the truth in that religion.

http://uk.youtube.com/watch?v=pn0iPlWQNlI

http://uk.youtube.com/watch?v=DabIO_gwRgo&feature=related

Do you realize why I'm insisting here about the essence of the truth,not about a bunch ignorants who converted for their own interest and purposes,who can even sale their families for a living.We are talking about quality ,not quantity.And the list still longer if you want to know how many scientists from the west who converted too.
Är det här någon tävling för att se vilken religion som har mest konverteringar? Den här diskussionen är fullständigt meningslös.
Citera
2008-01-03, 16:26
Medlem
Ask & Emblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Håller förstås inte med dig, men okej. Vad menar du med ? Förstår inte logiken där. Förklara gärna.

Den semitiska språk/folkgruppen är väl mig veterligen också en del av det indoeuropeiska. Elelr delar du in folk och religioner på ditt eget sätt, medn monoteism kontra polyteism?

Den semitiska språk/folkgruppen tillhör inte den indoeuropeiska, nej.

Det spelar för övrigt ingen roll vad jag menar med det emedan det inte har någonting med trådens ämne att göra.

Istället tör frågan vara varför du inte håller med mig? Hur kan Gud tillgodose människor frihet att tänka och handla - det som han skänkt människan som prov på deras pålitlighet (?) eller som han i sjuklig lust har frambringat ur sitt sinnessjuka sinne för att kunna förleda människan och således rättfärdiga sin sadism (vem vet) - när Gud hotar med bestraffning om de säger, gör eller tänker “fel” sak? De grekiska gudarna, som jag skrev innan, hade inga svar eftersom de inte var allsmäktiga, och således kunde grekerna frigöra sig från sådant slavmoraliskt trams och blomstra. Är inte detta en tydlig skillnad mellan frihet och tvång? Det är ju inte lätt att vara fri med ett vapen tryckt mot tinningen.
Citera
2008-01-03, 16:37
Bannlyst
Ortodox Judendom är mycket riktigt frihetsberövande, då individen inte äger någon rätt att fritt utöva sin religion eller leva sitt liv efter eget gottfinnande, utan är utelämnad till primitiva ritualer utfästa av bindgalna rabbiner. Jag är stark motståndare till tanken att Halakhan är given av Gud och att Moses verkligen fick en uppenbarelse på Mt. Sinai. Än mer skeptisk är jag till konvertiter till ortodox judendom, då jag inte ser hur man kan inbilla sig -- frivilligt -- att Läran är korrekt och rättfärdig.
Citera
2008-01-03, 23:08
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shema Yisrael
Ortodox Judendom är mycket riktigt frihetsberövande, då individen inte äger någon rätt att fritt utöva sin religion eller leva sitt liv efter eget gottfinnande.

Det finns ingen som är tvungen att stanna i ett sammanhang som liknar det som du beskriver. Att någon skulle betrakta det som du kallar "fritt utöva sin religion" och "leva sitt liv efter eget gottfinnande" som just detsamma som att leva ortodoxt har tydligen aldrig förevävat dig.

Citat:
utan är utelämnad till primitiva ritualer utfästa av bindgalna rabbiner.

Huvuddelen av judiska ritualer utformades innan det fanns rabbiner.
Rabbiner skiljer sig sällan från människor i allmänhet och den judiska historien ger prov på både kloka och eftertänksamma sådana såväl som "bindgalna" diton.

Citat:
Jag är stark motståndare till tanken att Halakhan är given av Gud och att Moses verkligen fick en uppenbarelse på Mt. Sinai.

Jag förstår ärligt talat inte vad det innebär att vara motståndare till ett försanthållande. Inte heller i vilka avseenden dessa två är mer stötande än de andra hundratusentals försanthållanden man kan hitta i världens religioner.
Citera
2008-01-03, 23:53
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige
Det finns ingen som är tvungen att stanna i ett sammanhang som liknar det som du beskriver. Att någon skulle betrakta det som du kallar "fritt utöva sin religion" och "leva sitt liv efter eget gottfinnande" som just detsamma som att leva ortodoxt har tydligen aldrig förevävat dig.

Rabbiner skiljer sig sällan från människor i allmänhet och den judiska historien ger prov på både kloka och eftertänksamma sådana såväl som "bindgalna" diton.

Jag förstår ärligt talat inte vad det innebär att vara motståndare till ett försanthållande. Inte heller i vilka avseenden dessa två är mer stötande än de andra hundratusentals försanthållanden man kan hitta i världens religioner.
Well put.
Citera
2008-01-04, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige

Nej, man är givetvis inte tvungen att leva ortodoxt och en jude kan frivilligt lämna den ortodoxa judendomen för exempelvis reformert. Min poäng är dock att ortodoxa judar i många svenska områden gör anspråk på att representera sann judendom, och ser ner på andra judiska församlingar såsom judarna i dem vore hedningar. I exempelvis Lund blev synagogan nyligen plundrad av bindgalna habadniks från Malmö.

Ortodox judendom är såsom tallibanism eller David Koresh Davidianerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Der Ewige

Rabbinerna har förfalskat Läran och omformat den efter vad de själv tjänade på. Hela Talmud är en stor förvanskning av vad som uppenbarades för Moses. Lyssnar man till Talmud kan man lika väl gå in på närmaste mentalsjukhus och välja ut en valfri Messiaspatient att lyssna på.
Citera
2008-01-04, 13:31
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Nej, man är givetvis inte tvungen att leva ortodoxt och en jude kan frivilligt lämna den ortodoxa judendomen för exempelvis reformert. Min poäng är dock att ortodoxa judar i många svenska områden gör anspråk på att representera sann judendom, och ser ner på andra judiska församlingar såsom judarna i dem vore hedningar. I exempelvis Lund blev synagogan nyligen plundrad av bindgalna habadniks från Malmö.
Nu var det ju inte riktigt så det gick till i Lund. Vad jag förstått var det snarare att Lunds församling (som inte är en egen fösamling utan en gren av Malmö) börjat införa egilitära g-dstjänster som standard utan att fråga Malmö. En tzaddik i Lunds församling, som tillhört den i många år, tog då torarullarna så att de inte kunde användas i ett ickekosher g-dstjänst.

Det är åtminstone så jag uppfattat situationen. Någon som har bättre koll får gärna utveckla.

Citat:
Rabbinerna har förfalskat Läran och omformat den efter vad de själv tjänade på. Hela Talmud är en stor förvanskning av vad som uppenbarades för Moses. Lyssnar man till Talmud kan man lika väl gå in på närmaste mentalsjukhus och välja ut en valfri Messiaspatient att lyssna på.
Vad menar du med att de "har förfalskat Läran och omformat den efter vad de själv tjänade på"? På vilket sätt menar du att de tjänade på det? Talmud är ju inte galen; den ger ju om något ytterst bra förklaringar till de beslut som rabbinerna tar, och till de beslut som de inte tar. Har du ens läst talmud?
Citera
2008-01-04, 13:37
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Nej, man är givetvis inte tvungen att leva ortodoxt och en jude kan frivilligt lämna den ortodoxa judendomen för exempelvis reformert. Min poäng är dock att ortodoxa judar i många svenska områden gör anspråk på att representera sann judendom, och ser ner på andra judiska församlingar såsom judarna i dem vore hedningar.
Jag kan ofta känna att det är precis tvärtom, det är de reformerta unga judarna som ser ned på de som är mer ortodoxa, eller mer religiösa, som om de representerar ett pinsamt förflutet, och har ofta väldigt svårt att acceptera gerim.
Citera
2008-01-04, 13:53
Bannlyst
Citat:
Nu var det ju inte riktigt så det gick till i Lund. Vad jag förstått var det snarare att Lunds församling (som inte är en egen fösamling utan en gren av Malmö) börjat införa egilitära g-dstjänster som standard utan att fråga Malmö. En tzaddik i Lunds församling, som tillhört den i många år, tog då torarullarna så att de inte kunde användas i ett ickekosher g-dstjänst.

Det är åtminstone så jag uppfattat situationen. Någon som har bättre koll får gärna utveckla.

Jag är sedan flera år medlem i JCL och den informationen jag som medlem fick var att den Judiska Församlingen i Malmö på ett väldigt sniket sätt "tagit tillbaka" Torahrullen utan att ge något skäl för sin aktion. Hade församlingen i Malmö tydligt förklarat att de inte ville låna ut sina rullar till en mer reformert församling hade jag inte sett något problem med det, men så förhöll det sig inte.

Citat:
Vad menar du med att de "har förfalskat Läran och omformat den efter vad de själv tjänade på"? På vilket sätt menar du att de tjänade på det? Talmud är ju inte galen; den ger ju om något ytterst bra förklaringar till de beslut som rabbinerna tar, och till de beslut som de inte tar. Har du ens läst talmud?

Vad jag menar på är att rabbinerna har fäst sin makt mha Talmud.
Citera
2008-01-04, 13:54
Bannlyst
Citat:
Jag kan ofta känna att det är precis tvärtom, det är de reformerta unga judarna som ser ned på de som är mer ortodoxa, eller mer religiösa, som om de representerar ett pinsamt förflutet, och har ofta väldigt svårt att acceptera gerim.

Märkligt, eftersom den enda reformerta församlingen av rang i norden välkomnar konvertiter med särskilda program och redan när de är icke-judar tillåter dem att bli en del av församlingen.
Citera
2008-01-05, 16:53
Bannlyst
tycker man ska gå in här och läsa inann man ställe sig alltför positiv till judendomen http://www.radioislam.org/judemakt/
kanske lite partiskt, men trots det intressant
Citera
2008-01-05, 17:16
Medlem
JosefSvejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savalito
tycker man ska gå in här och läsa inann man ställe sig alltför positiv till judendomen http://www.radioislam.org/judemakt/
kanske lite partiskt, men trots det intressant

Lite partisk?

Finns iof inget som säger att en muslim inte skulle ha kunskap om judendom, men Radio Islam är nog inte världens mest pålitliga källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in