Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
.
Tänk vad mycket som skulle lösas med marknadshyror. Visst en massa problem initialt men så snart folk flyttat runt och marknaden anpassat sig så skulle det inte finnas någon bostadskö. Är man missnöjd och någon annan värd erbjuder bättre villkor flyttar man. Ingen möjlighet för kommunala bostadsbolag att hålla folk inlåsta i dyra lägenheter medans man godtyckligt ger rabatter till andra...hyresvärdar skulle helt enkelt bli tvingade att behandla folk rättvist.
Ni nyliberaler får det att låta så jävla enkelt.
Det är jobbigt att flytta och kräver stor arbetsinsats. Bara att få allt i ordning och på bästa placering i min lägenhet och renovera tog över 1 år tills jag var inbodd och har alla saker där jag vill ha dom och hittar lätt, på ultimata platsen och möblerat rätt. Sen ska allt det ekonomiska hanteras och ändringar av avtal+ den fysiska flytten som suger kuk.
Jag har inte bara en tv, en säng, en fåtölj och 6 tallrikar och en helt steril övrig inredning som ni själlösa högerkretiner innehar i era avskalade minimalstiska lättstädade boenden.
Att flytta bohag och byta boende är inte samma sak som att byta hårfrisör som höjt priset era jävla missfoster, dessutom krävs det vid tillfället en fast inkomst för att överhuvudtaget bli godkänd hos nya värden, tillskillnad från att byta elavtal eller köpa en av alphas platt tv.
Vi har även variabler som att folk kanske trivs i området, har vänner där, har barn i skolan, har grannar dom tycker om, har byggt upp en trygghet och identitet. Många människor kanske inte vill bryta upp detta hipp som happ för att en värd kukar ur och ger en dåligt avtal eller ingen förläningnge på hyresleasen helt plötsligt.
Det låter på nyliberaler att folk i hyresrätter ska mer vara som något slags resande folk, husvagns boende eller indianer på prärien som byter lägerplats hela tiden.
Återigen igen, det är inte som att byta försäkring, elavtal eller köpa ett paket mjölk! Det går inte ens att jämföra med att stora kapitalvaror som utbyte av bil eller båt.
Jag håller dock med dig om det du skrev innan, om att svinen försöker komma undan sänka hyran för alla.