2018-01-06, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Tror du den lägenheten är så kallat socialboende eller studentboende? Nej det är det inte. Det är helt enkelt en av New Yorks ungefär en miljon hyresreglerade lägenheter. Förvisso ett extremt exempel men ändock.

New york är ingen bra stad att jämföra med. Ska du ha ungarna på dagis där kostar det uppåt 3 k $ per barn och månad. Och de flesta lgh är svindyra hyresrätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Resten av ditt förvirrade pladder har jag inget svar på? Om du kan avslöja korruption är det ju bra. Har du något bra exempel kan du ju ta upp det anonymt här. Ja investeringsstödet är mycket futtigt jämfört med att bygga 15 våningar sociallägenheter och sedan underhålla dom.
det behöver inte vara korruption att rika hyresgäster har de bästa och billigaste kontrakten. Men risken för det ökar avsevärt när man hyresreglerar.

Det finns väl hur mycket exempel som helst på fusk och mygel med hyresrätterna i city?
Citera
2018-01-06, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inte fråga om "fri prissättning", utan om huruvida hyran är subventionerad eller inte. Vilket den alltså inte är.

Jag har tålmodigt försökt förklara att man inte kan jämföra varor och tjänster man kan välja, med sådant man inte kan välja. En bostad måste alla ha, därför kan man inte välja. En semesterresa kan man avstå ifrån, därför måste de som tillhandahåller denna tjänst erbjuda ett pris som lockar köpare. Svårt att se sambandet?

Alla måste äta, men livsmedel prisregeras inte.
Bara för att man behöver någonstans att bo betyder inte det att man behöver bo i de mest attraktiva områdena. Bara för att man måste äta behöver man inte få oxifle prisreglerat.

Om man inte har råd med någon typ av mat får man hjälp. Men man får inte hjälp att köpa oxfile bara för att man inte har råd. Varför ska man få det på bostadsmarknaden?
Citera
2018-01-06, 17:24
Avslutad
Citat:
Om vi talar om bruksvärdessystemet så gäller inte dessa "extremt få", utan i stort sett alla hyresboende. Alla är med och betalar för ett systen som ger alla tillgång till bra och billiga bostäder. Fint, eller hur?

Nej eftersom de rapporter som finns att tillgå visar att endast en liten del av beståndet skulle få höjda priser iom markadshyror. Du har inte en enda källa som kan styrka din tes att majoriteten gynnas. Däremot finns det massor av exempel i tråden på att det är en liten minoritet so gynnas, såväl rika som fattiga.
Citera
2018-01-06, 17:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej eftersom de rapporter som finns att tillgå visar att endast en liten del av beståndet skulle få höjda priser iom markadshyror. Du har inte en enda källa som kan styrka din tes att majoriteten gynnas. Däremot finns det massor av exempel i tråden på att det är en liten minoritet so gynnas, såväl rika som fattiga.

Vi kan kolla på hur prisnivåerna ser ut i Oslo, Helsingfors, Usa.

Varenda vettig 1a kostar 7-8 papp i hela Norge nästan, 9-12 papp i Oslo. det är i grova drag dubbelt så dyrt som i Sverige.

Helsingfors har jag hört 700-800 euro men det var flera år sen.

I Barcelona kostar 1or 800 euro. I usa kostar 1or 20-30 000 kr /mån i San Fransisco, Los angeles, New york och andra städer man vill bo i.

I rapporten från Ramböll som är gjord för hyresgästföreningen kommer hyrorna gå upp i snitt 66% över hela stockholm, mer för mindre lägenheter, och mer i Stockholm innerstad.

Vad har du att komma med då? Verkligheten talar emot dig, även det proffesionella konsultföretaget Ramböll utredning.
Såhär är det alltid med avregleringsnissar och borgarna, påstår allt kommer bli så bra sen blir det bara skit. Släng dig i väggen vetja.
Marknadshyror gynnar ingen, inte ens dom rika som bara kan bo i Stockholm sen som får betala svindyra hyror och får sparmarginalerna uppäta. Jag hade blivit rätt fattig med 28000 netto och hyran går från 5000 kr för en 1a vasastan till minst 10 000. Andrahandshyrorna ligger på 14-15 för 40 kvadrat i vasastan, kanske mer. Helt plötsligt hade jag varit lika fattig som en lagerarbetare som bor på landet.

Jag vet vad ni kretiner vill ha sen efter avregleringen av hyrorna= slopad statlig skatt och värnskatt, så akademikerna med 48000 brutto får 2000 kr mer i handen och förlorar inte lika mycket på dom högre hyrorna i innerstan, medans fattigare utestängs.

Du bodde ju själv i hyresreglerat i stan för 10 år sen som fattig student står det i din posthistorik. Nu är du färdigutbildad, har akademiskt jobb. Andra ska inte få ta del av det du gjorde, andra ska inte få heller ha det lika bra som dig när du nu tjänar bra!
Senast redigerad av slemhog 2018-01-06 kl. 18:09.
Citera
2018-01-06, 20:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det finns av förklarliga skäl inte mycket forskning på området. Varför skulle någon forska om detta?
Men lite logiskt resonemang kan ju hjälpa. Om det är brist på hyreslägenheter, varför skulle en hyresvärd hyra ut för mindre än den maximala hyra han kan ta ut?
Om han har en lägenhet kvar att hyra ut, och det står hundra bostadslösa personer i kö för att hyra den: vad tror du hyran blir?
Ja, inte blir det billigt, inte...
Citera
2018-01-06, 20:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Alla måste äta, men livsmedel prisregeras inte.
Bara för att man behöver någonstans att bo betyder inte det att man behöver bo i de mest attraktiva områdena. Bara för att man måste äta behöver man inte få oxifle prisreglerat.

Om man inte har råd med någon typ av mat får man hjälp. Men man får inte hjälp att köpa oxfile bara för att man inte har råd. Varför ska man få det på bostadsmarknaden?
Jag har redan förklarat detta. Oxfilé är inte bostäder. Oxfilé är lyxmat, en bostad är en nödvändighet. Marknadshyror kommer drabba alla bostäder, inte bara de mest attraktiva i de mest attraktiva områdena.
Citera
2018-01-06, 20:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har redan förklarat detta. Oxfilé är inte bostäder. Oxfilé är lyxmat, en bostad är en nödvändighet. Marknadshyror kommer drabba alla bostäder, inte bara de mest attraktiva i de mest attraktiva områdena.

En lägenhet på strandvägen är också lyx, varken det eller oxfilé är något man måste ha då det finns enklare alternativ som bättre passar mindre plånböcker. Din invändning håller alltså inte.

Vad tror du förresten händer med andrahandshyrorna om marknadshyror införs, motivera gärna din tro.
Citera
2018-01-07, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vi kan kolla på hur prisnivåerna ser ut i Oslo, Helsingfors, Usa.

Varenda vettig 1a kostar 7-8 papp i hela Norge nästan, 9-12 papp i Oslo. det är i grova drag dubbelt så dyrt som i Sverige.

Helsingfors har jag hört 700-800 euro men det var flera år sen.

I Barcelona kostar 1or 800 euro. I usa kostar 1or 20-30 000 kr /mån i San Fransisco, Los angeles, New york och andra städer man vill bo i.

I rapporten från Ramböll som är gjord för hyresgästföreningen kommer hyrorna gå upp i snitt 66% över hela stockholm, mer för mindre lägenheter, och mer i Stockholm innerstad.

Vad har du att komma med då? Verkligheten talar emot dig, även det proffesionella konsultföretaget Ramböll utredning.
Såhär är det alltid med avregleringsnissar och borgarna, påstår allt kommer bli så bra sen blir det bara skit. Släng dig i väggen vetja.
Marknadshyror gynnar ingen, inte ens dom rika som bara kan bo i Stockholm sen som får betala svindyra hyror och får sparmarginalerna uppäta. Jag hade blivit rätt fattig med 28000 netto och hyran går från 5000 kr för en 1a vasastan till minst 10 000. Andrahandshyrorna ligger på 14-15 för 40 kvadrat i vasastan, kanske mer. Helt plötsligt hade jag varit lika fattig som en lagerarbetare som bor på landet.

Jag vet vad ni kretiner vill ha sen efter avregleringen av hyrorna= slopad statlig skatt och värnskatt, så akademikerna med 48000 brutto får 2000 kr mer i handen och förlorar inte lika mycket på dom högre hyrorna i innerstan, medans fattigare utestängs.

Du bodde ju själv i hyresreglerat i stan för 10 år sen som fattig student står det i din posthistorik. Nu är du färdigutbildad, har akademiskt jobb. Andra ska inte få ta del av det du gjorde, andra ska inte få heller ha det lika bra som dig när du nu tjänar bra!

Att hyrorna går upp i attraktiva storstäder är inget konstigt alls. Jag har ju inte påstått annat heller. Boverket tror på +70% i Sthlms innerstad och +25% i Göteborg. Men vad talar för att hyrorna ska gå upp i Borås, Luleå eller Helsingborg? Du är fixerad vid Sthlms inmerstad eftersom du själv bor där och enbart talar i egen sak.

https://www.svd.se/boverket-forsvarar-rapporten-om-marknadshyror

Boverkets rapport får stöd från EU, IMF och oecd. De rapporter hgf beställer får enbart stöd från hgf.

Jag har aldrig haft ett förstahandskontrakt i innerstan nej. Om jag skrivit det har jag foemulerat mig fel. Däremot har jag bott i innerstan i 2a hand via kontakter som hellre ville hyra ut till någon de kände än göra vinst. Att sitta ocj lusläsa andras posthistorik är fö en tydlig indikation på att man saknar vettiga argument för sin sak.

Varför är basala livsmedel svinbilliga? Alla behöver ju dem aå företagen skulle lätt kunna höja priserna enormt och stoppa vinsten i fickan. Varför görs inte detta?
Citera
2018-01-07, 10:31
Avslutad
Citat:
Det finns av förklarliga skäl inte mycket forskning på området. Varför skulle någon forska om detta?
Men lite logiskt resonemang kan ju hjälpa. Om det är brist på hyreslägenheter, varför skulle en hyresvärd hyra ut för mindre än den maximala hyra han kan ta ut?
Om han har en lägenhet kvar att hyra ut, och det står hundra bostadslösa personer i kö för att hyra den: vad tror du hyran blir?

Varför är inte alla baslivsmedel svindyra? Alla behöver ju dem och det är fritt fram att sätta vilka priser man vill. Det finns 10 miljoner magar att mätta som står i kö i varje affär. Varför höjer inte bara producenterna priserna?
Citera
2018-01-07, 10:33
Avslutad
Citat:

Vad talar för att bostäderna i Borås, Helsingborg och Luleå skulle få prisökningar? Varför skulle inte företagen, som på alla andra marknader, använda eventuell vinst för att bygga mer ocj ta marknadsandelar?
Citera
2018-01-07, 11:08
Medlem
Citat:
Finns hur mycket forskning som helst på marknadsekonomi.
Och ovanpå detta hur mycket empiri som helst.

Om det råder något som kan kallas bristsituation så stiger produktionen och möter den ökade efterfrågan. Riktigt varför ni kommunister inte förstår det är snudd på obegripligt. Det är som om ni inte förstår att människor inte kan ta initiativ.

Fö finns ingen kö när man har marknadshyra. Var ser du kön för att få köpa BR och småhus?
Vid marknadshyra så har du utannonsering av en drös HR. Du kontaktar någon som verkar ok, i den stadsdel du vill bo i. Sedan skriver ni ett hyresavtal.
Vid marknadshyra kommer du alltid att ha ett utbud att välja på. Precis som det finns ett utbud av BR på hemnet.

Det blir tvärtom billigt. Konkurrensen på marknaden pressar ned marginalerna och driver leverantörerna till att vara maximalt effektiva. Marknadsekonomi driver fram de lägsta priserna.
Citera
2018-01-07, 11:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Att hyrorna går upp i attraktiva storstäder är inget konstigt alls. Jag har ju inte påstått annat heller. Boverket tror på +70% i Sthlms innerstad och +25% i Göteborg. Men vad talar för att hyrorna ska gå upp i Borås, Luleå eller Helsingborg? Du är fixerad vid Sthlms inmerstad eftersom du själv bor där och enbart talar i egen sak.

https://www.svd.se/boverket-forsvarar-rapporten-om-marknadshyror

Boverkets rapport får stöd från EU, IMF och oecd. De rapporter hgf beställer får enbart stöd från hgf.

Jag har aldrig haft ett förstahandskontrakt i innerstan nej. Om jag skrivit det har jag foemulerat mig fel. Däremot har jag bott i innerstan i 2a hand via kontakter som hellre ville hyra ut till någon de kände än göra vinst. Att sitta ocj lusläsa andras posthistorik är fö en tydlig indikation på att man saknar vettiga argument för sin sak.

Varför är basala livsmedel svinbilliga? Alla behöver ju dem aå företagen skulle lätt kunna höja priserna enormt och stoppa vinsten i fickan. Varför görs inte detta?

Ett mycket klent inlägg från dig. Du diskuterar och resonerar inte b la ur ett perspektiv om hur hyresnivåerna ser ut i Norge, Finland, Usa och Barcelona.

Ja vi pratar om stockholm pga av
1. Jag bor där, i närförort ej innerstan. Stockholmsområdet har jag bott sen nyfödd
2. Det är du som klagar på svarta pengar och kontrakt hela tiden och är avundsjuk på dom so bor billigt i stan. Då borde du rimligtvis tala om Stockholm nu också,eller växlar det efter din dagsform och hur du försöka få din falska ideologi att hålla ihop?

Källa till boverkets rapport? Boverket, var det inte dom som påstod vi behöver 800 000 nya lgh närmaste 8 åren samtidigt som nyproducerade bostadsrätter redan nu börjar gapa tomma runt om i stockholm?
På vilket sätt är Ramböll studie oseriös? Jag har varit hos ramböll och fick ett mycket proffesionellt intryck av detta företag, väldigt slipade konsulter inom allt möjligt, sen ligger deras 66% ganska nära boverket som underskattar. Jag tror hyrorna kommer öka mer.

Därför att folk kan välja bort livsmedel och köpa fråna antingen annan butik som det vimlar av, eller välja äta andra saker om paprikan är svindyr från Spanien pga av en köldknäpp.
Boende, det klarar sig folk inte utan.

Slutar med dessa infantila jämförelser för att försöka rättfärdiga er tes! Ni ser extremt obegåvade ut när ni jämför bostäder med Senap.
Senast redigerad av slemhog 2018-01-07 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in