2017-11-12, 18:57
Medlem
BlackMetals avatar
Film 11: Vecka 46."Old Master" - Billy Wilder

Tidigare sedda filmer av regissören: 16 stycken - Sunset Boulevard (1950), The Apartment (1960), Some Like it Hot (1959), Double Indemnity (1944), Ace in the Hole (1951), Witness for the Prosecution (1957), Sabrina (1954), The Lost Weekend (1945), The Seven Year Itch (1955), Stalag 17 (1953), One Two Three (1961), Irma la Douce (1963), Love in the Afternoon (1957), The Major and the Minor (1942), A Foreign Affair (1948), Five Graves to Cairo (1943)

Rekommenderade filmer: Finns många filmer man kan rekommendera av Billy Wilder men håller mig till Sunset Boulevard som är min favorit av honom, The Apartment, Double Indemnity och Ace in the Hole

Filmen jag valt: Av de filmer jag inte har sett av Wilder så är The Spirit of St. Louis (1953) mest lockande och jag är dessutom sugen på att se något lett av Jimmy Stewart.
Citera
2017-11-12, 21:58
Avslutad
kommande vecka Billy Wilder

tidigare sedda some like it hot, the apartment, sunset boulevard , double indemnity , witness for the prosecution

rekommenderade filmer. Kan nästan rekommendera varje film jag har sett av honom. Men 2 riktigt bra och måste filmer är. Sunset boulevard och witness for the prosecution.

Vald film ska bli Stalag 17 vette fan vad jag ska förvänta mig av filmen. Men känner mig ganska trygg att det kommer bli en bra upplevelse.

36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5
37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5
38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI predestination 3/5
40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5
41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5
42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5
43. Genre - Silent körkarlen 4/5
44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5
45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5
46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17

Citera
2017-11-12, 22:42
Medlem
Vad är det ni alla ser hos Sunset Blvd? Genuint nyfiken! Tyckte mest att den slog in öppna dörrar med sitt girighetstema och tyckte dessutom att Gloria Swanson stundtals spelade över något enormt vilket skadade filmens trovärdighet. Förväntar mig inget gehör för dessa åsikter men vore intressant att veta vad det är med filmen som står ut enligt er för jag ser det verkligen inte! Inte dålig men tycker som sagt att det finns så många bättre samtida filmer.

Trådskaparen får stoppa mig om denna typ av diskussion anses vara off-topic!
Citera
2017-11-12, 22:54
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Vad är det ni alla ser hos Sunset Blvd? Genuint nyfiken! Tyckte mest att den slog in öppna dörrar med sitt girighetstema och tyckte dessutom att Gloria Swanson stundtals spelade över något enormt vilket skadade filmens trovärdighet. Förväntar mig inget gehör för dessa åsikter men vore intressant att veta vad det är med filmen som står ut enligt er för jag ser det verkligen inte! Inte dålig men tycker som sagt att det finns så många bättre samtida filmer.

Bara att köra på! Alltid kul med diskussion. Älskar strukturen på Sunset Boulevard där William Holden berättar från sin död vilket så klart var banbrytande, samtidigt som temat med gamla Hollywood inte kunde passat mig bättre. Grejen med Swanson är ju att hennes roll kräver någon form av överspel, vilket hon lyckas med på ett briljant sätt. Sen att Swanson själv hade en karriär som påminde om hennes roll karaktärs gjorde det bara på något sätt ännu mer trovärdigt enligt mig.
Citera
2017-11-12, 23:13
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 45. Foreign Director - Akira Kurosawa

Filmen jag valt: One Wonderful Sunday
Mitt betyg på filmen: 3/5
Kommentarer om filmen:Trevlig film men rätt ordinär och en del döda scener där det bara stirras.
Citera
2017-11-12, 23:16
Medlem
mrbooms avatar
Kunde inte bry mig mindre om den bortskämda kärringen i Sunset Boulevard.
Citera
2017-11-13, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille

Enligt mig ett mästerverk. Gloria swanson stjäl showen! En naserissicm speglat i en film gjort mästerligt. Blev helt tagen av denna film första gången jag såg den. Tycker verkligen du borde se den om du ej har sett den
Citera
2017-11-13, 18:28
Medlem
KingStanniss avatar
Sammanfattning Film 10: Vecka 45. Foreign Director - Akira Kurosawa

KingStannis High and Low 4,5/5
Captinhero Kagemusha - Spökgeneralen 3/5
BlackMetal Dreams 3/5
Chenille - Ran 1/5
Hwal - Sanjuro 4/5
Mrboom - One Wonderful Sunday 3/5
jsa86-x
chessjamt
Samizdat -
JefCostello -
Kirk.Douglas -

6 olika Kurosawa filmer betades av under veckan, hälften av dem var hans traditionella samuraj filmer medan resten var en blandning. Nu lämnar vi den japanska mästaren och tar oss an en riktig Hollywoodlegend - Billy Wilder.
Citera
2017-11-13, 23:56
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 46."Old Master" - Billy Wilder

Tidigare sedda filmer av regissören: Double Indemnity, The Apartment, Sunset Boulevard, Some Like it Hot.

Rekommenderade filmer: Double Indemnity, The Apartment

Filmen jag valt: The Lost Weekend
Citera
2017-11-14, 12:22
Avslutad
vecksns film sammanfattningen.

Stalag 17

En film om ett gäng soldater som är fångade i ett tyskt fångläger. De försöker göra det bästa av sin situation. Men även så försöker de fly. Men tyskarna verkar alltid ligga steget före i deras planer. Så folk börjar misstänka att en förrädare är bland dem.

Bra film med lite mörk humor och gillade att tyskarna också pratade tyska. Snyggt filmad var den också. . Men sätt bättre filmer med samma premiss.

Den var inte dålig på ngt sätt men inget mästerverk heller. Gillade att den tyska fångvaktaren spelades av sig ruman som spelade i många av bröderna marxs komedi filmer

3.5/5

36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5
37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5
38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI predestination 3/5
40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5
41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5
42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5
43. Genre - Silent körkarlen 4/5
44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5
45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5
46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5

Citera
2017-11-14, 17:18
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Vad film Stalag 17 3,5/5. Men sätt bättre filmer med samma premiss.

Några exempel på filmer här? För som sagt så gillade jag ju verkligen Stalag 17 så hade varit intressant att hitta liknande rullar.
Citera
2017-11-14, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Några exempel på filmer här? För som sagt så gillade jag ju verkligen Stalag 17 så hade varit intressant att hitta liknande rullar.

The bridge over river kwai

The great Escape

Båda med mer eller mindre samma tema och båda mästerverk

Edit även path of glory handlar ju om fångar i krig men denna är ju om soldater i sitt egna lands fängelse
Senast redigerad av Captinhero 2017-11-14 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in