2018-01-02, 08:53
Avslutad
Veckans tema forgien director Andrei Tarkovsky

Tidigare sedda Stalker

rekommenderade filmer, var inget större fan av stalker men den är intressant filmad så en upplevelse i sig.

Vald film Andrey Rublev valde den enbart eftersom den ligger på topp 250 imdb. Lång film så hoppas att jag orkar ta mig igenom den.

En tanke om man ska göra en version 2 av detta projekt är istället för att utgå ifrån regissörer. Kan man utgå ifrån skådespelare.

52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby [/spoiler]

1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev

Citera
2018-01-02, 15:17
Avslutad
Veckans tema forgien director Andrei Tarkovsky

Vald film Andrey Rublev sammanfattning. En historisk film om ryssland och religionen samt konstnären andrey rublev. En konstnär får i uppdrag att måla ett kapell under 1400-talet. En visuellt och stämningsrik film överlag. Lite kubrick slowcinema känsla över det hela projektet där det är långa tagningar.

Visuellt är den som sagt intressant och den skapar stundtals en intressant filmupplevelse. Men vissa sektioner så dras tempot ned för mycket. Blir seg tidsvis. Vet att många anser denna film som världens bästa. Utanför det visuella och stilen så tycker jag den är inte mycket mer än så. Känns realistisk verkligen som bergmans jungfrukällan.

så 3/5 får den.

36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5
37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5
38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI predestination 3/5
40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5
41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5
42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5
43. Genre - Silent körkarlen 4/5
44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5
45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5
46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5
47. Genre - Western Shane 2/5
48. American New Wave - Robert Altman Images 3.5/5
49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni Blow up 1.5/5
50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 1.5/5
51. Genre - Christmas A christmas story 1.5/5
52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby 3/5

1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 3/5

Citera
2018-01-03, 19:52
Medlem
KingStanniss avatar
Film 18: Vecka 1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky

Filmen jag valt: Mirror
Betyg: 1/5
Kommentar på filmen: Märkte (tyvärr) nästan direkt att denna film inte var något som jag skulle gilla. Jag har generellt svårt för "art-housefilmer" då jag inte alls fastnar för snyggt foto eller långa tagningar som många andra gör. Jag kollade igenom hans filmografi en gång till, kanske är någon av dem som kan passa mig bättre i framtiden, men är dem lika den här i konceptet blir det nog tyvärr inga fullträffar där heller. Men nog om detta, alltid kul att ha sett en ny regissör och inte varje dag jag hör rysk dialog så det var ju trevligt om inte annat.
Citera
2018-01-03, 20:50
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Film 18: Vecka 1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky

Filmen jag valt: Mirror
Betyg: 1/5
Kommentar på filmen: Märkte (tyvärr) nästan direkt att denna film inte var något som jag skulle gilla. Jag har generellt svårt för "art-housefilmer" då jag inte alls fastnar för snyggt foto eller långa tagningar som många andra gör. Jag kollade igenom hans filmografi en gång till, kanske är någon av dem som kan passa mig bättre i framtiden, men är dem lika den här i konceptet blir det nog tyvärr inga fullträffar där heller. Men nog om detta, alltid kul att ha sett en ny regissör och inte varje dag jag hör rysk dialog så det var ju trevligt om inte annat.
Ivan's Childhood är nog hans mest lättillgängliga film om du vill göra ett nytt försök i framtiden.
Citera
2018-01-03, 21:22
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ivan's Childhood är nog hans mest lättillgängliga film om du vill göra ett nytt försök i framtiden.

Tack för rekommendationen! Klart jag får ge han en ny chans, även om det kanske inte sker i första taget.
Citera
2018-01-03, 22:37
Medlem
Missat att uppdatera här men fortsatt med projektet ändå. Får vara mer noga med att uppdatera nu.

Vecka 50. Kubrick.
Såg The Killing (1956). Märks att det är tidig Kubrick då hans stil inte är lika tydlig som den blev senare. Men en okej rulle, även om noir-temat inte kändes fullt så tydligt. Att han släppte Ärans Väg bara ett år senare visar vilken talang som var där. Vissa Kubrick-tendenser syntes ändå, men tyckte storyn som den presenterades aldrig riktigt tog fart. Ändå helt klart sevärd.

Betyg: 3 av 5.

Vecka 51. Jultema.
Die Hard. En underhållande actionrulle, men vet inte om den är så banbrytande som vissa hävdar. Visst är McClane en mer realistisk karaktär än vissa andra inom genren, men att den skapar en ny standard inom actiongenren är inget jag håller med om. Det finns andra filmer från 80-talet som jag föredrar inom genren.

Betyg: 3 av 5.

Vecka 52. Eastwood.
The Outlaw Josey Wales. För att vara Clints första rulle som regissör så imponerar den. En intressant story, som även om den följer västernstandarden så tar den vissa chanser. Bra sidokaraktärer, inte minst indianen som introduceras i akt 2. En riktigt bra scen mot slutet med, när Clint förhandlar med en indianstam.

Betyg: 4 av 5.

Vecka 1. Foreign Director - Tarkovsky.

Tidigare sedda av filmer av regissören: Stalker.

Rekommenderade filmer: Stalker. Sålde mig väl inte helt på Tarkovsky, men ändå sevärd. Den är ändå sevärd, i alla fall från ett tekniskt perspektiv. Tarkovsky har sin plats som en av de stora, så man kan ändå studera hans stil. Men varken karaktärerna eller storyn är något som verkligen slog i Stalker. Det är mer fokus på att det ska vara arthouse än att man verkligen får ut något av storyn. Vilket gör att man undrar om det ens är så mycket story där egentligen. Men tågscenen är minnesvärd, och sättet det filmas på. Men än så länge finns det regissörer från samma tidsperiod som jag definitivt skulle ranka högre.

Filmen jag valt: Nostalghia.
Senast redigerad av Nattskrivaren 2018-01-03 kl. 22:40.
Citera
2018-01-05, 21:15
Medlem
Prokofyevs avatar
Tarkovskyveckan, sedd film: Zerkalo (1975)

Bitvis väldigt vacker, men visuellt inte fullt så spejsad som jag fått för mig. Största delen av filmen får vi se minnesbilder av en mans barndom, med föräldrarnas skilsmässa i fokus. Då och då bryts det av med journalfilmsbilder som skildrar olika sovjetiska krig, snyggt men inte lika engagerande och jag föredrar filmen när den är mer personlig. Fotot pendlar mellan svartvitt och färg (kanske borde hela filmen varit svartvit) och berättarrösten pendlar mellan traditionellt berättande och poesi. Poesins kvalitet vill jag inte uttala mig om men den passar in bra i filmen tycker jag. En film som - liksom de andra jag sett av Tarkovsy - bjuder in till omtitt. Säkerligen gör alla hans filmer det. Trots att det finns gott om mörker är det med en känska av behag jag ser eftertexterna börja rulla. Operakörer och klassisk musik av bl a J.S. Bach gör det vackra än vackrare.

3/5

http://www.imdb.com/title/tt0072443/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-01-07, 19:47
Medlem
BlackMetals avatar
Film 19: Vecka 2. "Old Master" - Orson Welles

Tidigare sedda filmer av regissören: 8 st - Citizen Kane (1941), The Magnificent Ambersons (1942), The Stranger (1946), The Lady from Shanghai (1947), Touch of Evil (1958), The Trial (1962), Chimes at Midnight (1965), F for Fake (1973)

Rekommenderade filmer: Tycker speciellt mycket om The Trial (1962) och F for Fake (1973) men det är väl nästan sin plikt som filmälskare att rekommendera Citizen Kane (1941) även om jag mer beundrar dess tekniska aspekter än tycker om den.

Filmen jag valt: Väljer Othello (1951)
Senast redigerad av BlackMetal 2018-01-07 kl. 19:56.
Citera
2018-01-07, 20:17
Medlem
"Old Master" - Orson Welles

Tidigare sedda; Fyra sycken; Citizen Kane, Lady From Shanghai, Stranger, Touch of Evil.

Rekommenderade; Citizen Kane och Lady From Shanghai. Klyschigt nog är Citizen Kane given i min top 20 lista. Jag har sett den flera gånger och blir lika full av beundran varje gång av det makalösa foto som är minst 20 år före sin tid.

Filmen jag har valt; F For Fake.
Citera
2018-01-07, 20:17
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för Orson Welles veckan

Tidigare sedda = The lady from Shanghai, Citizen Kane, The magnificent Ambersons, Touch of evil och The trial.

Rekomenderade = The lady from shanghai, händer väldigt mycket på kort speltid och gäller att hänga med i svängarna.

Vald film denna vecka = Den som lockade mest var The Stranger, verkar vara en "katt-och-råtta film och det brukar gå hem ibland.
Citera
2018-01-07, 20:24
Medlem
KingStanniss avatar
Film 19: Vecka 2. "Old Master" - Orson Welles

Tidigare sedda filmer av regissören: Citizen Kane, The Magnificent Ambersons, The Stranger, The Lady from Shanghai & Touch of Evil.
Rekommenderade filmer: Citizen Kane utgår jag från att de flesta har sett, annars är den såklart rekommenderad. Gillade även The Magnificent Ambersons väldigt mycket, intressant anekdot från filmen är att studion la sig i vid klippningen och ändrade bland annat slutet, vilket Welles till hans döende dag sa var det värsta som hänt i hans liv.
Filmen jag valt: The Trial har jag spanat in än längre tid, har inte läst boken så vet inte vad jag ska förvänta mig, men Anthony Perkins i en film av Welles låter som en succé.
Citera
2018-01-07, 20:39
Medlem
Prokofyevs avatar
Vecka 2. "Old Master" - Orson Welles

Tidigare sedda: 4 st: Citizen Kane (1941), The Magnificent Ambersons (1942), Mr. Arkadin (1955), Touch of Evil (1958)

Rekommenderade: Citizen Kane bör man ha sett, jävligt bra är den också. Mr Arkadin minns jag inte så mycket av nu, men jag vet att jag gillade den så den rekommenderas också. Ambersons såg jag för nån månad sen men jag måste varit påtänd för jag har glömt bort i princip hela filmen redan.

Filmen jag valt: The Lady from Shanghai (1947).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in