Film 4: Vecka 39. Genre - Sci-Fi
Hard to Be a God (2013)
På en planet som liknar jorden, fast med skillnaden att de är 800 år bakåt i tiden jämfört med oss, har en grupp vetenskapsmän åkt dit för att studera hur medeltidslivet ter sig för människorna där. Det är tufft då brutaliteten förtrycker alla intellektuella som försöker yttra sig eller föra utvecklingen framåt.
Smutsigt, skitig, fuktigt och blött. Det snoras och spottas samtidigt som ögon slits ut och lera smetas på ansikten. Kort sagt, ta din värsta nidbild över det ovårdade, mörka och hemska medeltiden och fyll det med tre timmar så har du ungefär vad
Hard to Be a God är för slags för film.
Jag gick in med fel ställda förväntningar då jag trodde filmen skulle vara mer filosofisk lagd, typ som den genomsnittliga Andrej Tarkosvkij rullen. Visst, det finns lite tänkvärda repliker här och var av bikaraktärerna, samt svamlandet som huvudkaraktären desillusionerat får ur sig, men allting bara drunknar i smutsen som hela tiden finns närvarande i varenda bildruta.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om
Hard to Be a God. Flera gånger tänker jag att det här är en mardröm av Andrej Tarkovskij eller Béla Tarr som man har lyckats göra en film på. Ett dekadent samhälle där all form av vetenskaplig strävan eller konstnärlig skapande förtrycks med nolltolerans. Fotot är dock verkligen häpnadsväckande och halvvägs in känner jag mig ändå hypnotiskt fastnaglad i filmen. Det är äckligt, det är fruktansvärt i sin totala avsaknad av humanism och frosseri i smuts och regn. Men av någon anledning kan jag ändå inte sluta titta på filmen. Den har mig fast i sitt grepp och i sitt världsbygge.
Hard to Be a God saknar handling, i stort sett. Eller jo, det finns väl en handling men att se filmen utan att läsa en synposis är inte att rekommendera. Det är en lång skildring av misär där fotot höjer filmen till en hypnotisk upplevelse. Jag är förvånad över mig själv då jag egentligen avskyr sådana här filmer, men någonting i den fångar ändå min uppmärksamhet. Jag kanske värderar den totalt annorlunda vid en omtitt, antingen höjer den eller sänker den. Just nu får den faktiskt en fyra. Det liknar ingenting annat som jag har sett och kommer mest troligen att stanna kvar i mitt huvud ett bra tag.
Betyg: 4/5