Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 02:23
  #13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Olika moderatorer ja.
Det är därför jag undrar om det rödflaggas.
Nyvarnade användare flaggas inte, men inlägg som rapporterats syns på olika sätt för moderatorer, vilket krävs för att de ska kunna åtgärdas. Vi kan också se en användares "brottsregister". Skulle något fall kräva diskussion så är det också möjligt.
Citera
2017-11-14, 02:49
  #14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Mitt inlägg raderades men de andras står kvar. Jag tolkar det som att det bara var jag som varnades. Fattar inte varför.

Nu har jag alltså fått tre varningar på tre veckor, de två sista inläggen är verkligen sådana som normalt sett skulle gå under radarn. Detta får mig att stilla undra om man efter en varning får röd flagg, eller markering så att man har ögonen på sig ett tag.
Jag kan inte tolka det annorlunda. [...]

Så, ligger det något i att man rödflaggas under en period när man blivit varnad en gång?

Som sagt: Ett sådant varningsssystem existerar ej. Jag har en liknande erfarenhet och det är att jag (innan jag själv började moderera) efter tre och ett halvt år på det här kontot utan en enda varning plötsligt åkte på en 0.xx-varning och kort därefter en 0.xx-varning (ej samma regelbrott) till. Utan att säga någonting om de här varningarnas legitimitet vs icke-legitimitet så reagerade jag själv på det faktum att jag hade varit varningsfri så länge och plötsligt fick en varning, vilken jag accepterade med avsikten att försöka bättra mig när jag helt plötsligt inom ett par veckor åkte på en varning till.

Det är lätt att bli paranoid och se ett mönster i sådant här, men något rödflaggningssystem vid varningar existerar ej. Jag tog båda varningarna som ett tecken på att jag behövde vara extra vaksam på vad jag skriver, ett varningsfritt år har passerat och båda varningarna är nu preskriberade.
Citera
2017-11-14, 07:02
  #15
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som sagts har vi definitivt inga rödflaggor, det vore ju en orimlig arbetsbörda.

I det specifika fallet så valde trådskaparen att klaga på att h?n blev varnad i en tråd vars ämne är "Men det är klubben för oss som aldrig aldrig om vi kan undvika det skriver två inlägg på raken. " (tråden papperskorgades)

Hur det i en sådan tråd kan tillhöra ämnet att skriva
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Haha, mina två sista varningar fick jag för att jag attackerade den största posthoran på hela Flashback.

Sign me in liksom.
vore intressant att få höra tankegångarna kring.

Jag bedömde det som brott mot 0.06.
Citera
2017-11-15, 08:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Som sagts har vi definitivt inga rödflaggor, det vore ju en orimlig arbetsbörda.

I det specifika fallet så valde trådskaparen att klaga på att h?n blev varnad i en tråd vars ämne är "Men det är klubben för oss som aldrig aldrig om vi kan undvika det skriver två inlägg på raken. " (tråden papperskorgades)

Hur det i en sådan tråd kan tillhöra ämnet att skriva

vore intressant att få höra tankegångarna kring.

Jag bedömde det som brott mot 0.06.

Om man tittar på tråden ifråga så känns nog den varningen lite väl hård.

0.06 är ju ett specialfall av 0.03, d.v.s. det är helt enkelt OT att diskutera moderatorsåtgärder i trådar som inte handlar om moderatorsåtgärder.

Den korgade tråden i fråga här, vars syfte var att rekrytera medlemmar till en klubb, har rubriken "Anti-posthorningsklubben" och med det i åtanke så är ju faktiskt inte TS inlägg, inom ramen för trådens topic, i sig OT.
TS nämner i det citerade varningar som TS fått tidigare men på ett sätt som, i tråden, kanske snarare bör tolkas som ett argument varför TS anser sig kvalificerad för medlemskap i sagda klubb än som en kommentar som direkt syftar på själva åtgärderna bakom varningarna.
Citera
2017-11-21, 18:42
  #17
Avstängd
svartatkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Så, ligger det något i att man rödflaggas under en period när man blivit varnad en gång?
Japp, dina varningar syns. (Rödflaggning i bildlig mening, om det var svårt, och det var det tydligen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Som sagts har vi definitivt inga rödflaggor, det vore ju en orimlig arbetsbörda.

I det specifika fallet så valde trådskaparen att klaga på att h?n blev varnad i en tråd vars ämne är "Men det är klubben för oss som aldrig aldrig om vi kan undvika det skriver två inlägg på raken. " (tråden papperskorgades)

Hur det i en sådan tråd kan tillhöra ämnet att skriva

vore intressant att få höra tankegångarna kring.

Jag bedömde det som brott mot 0.06
.
(Eftersom ditt inlägg anses som OnT) Anledningen till 0.06 existens skall väl ändå att det blir opraktiskt när användare i en tråd "attackerar" de som modererar aktuell tråd?
Citera
2017-11-21, 19:12
  #18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartatkatten
Anledningen till 0.06 existens skall väl ändå att det blir opraktiskt när användare i en tråd "attackerar" de som modererar aktuell tråd?

Anledning är att alla diskussioner kring moderering är off topic i alla trådar utom de som finns i just det här forumet.
Citera
2017-11-21, 19:17
  #19
Avstängd
svartatkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Anledning är att alla diskussioner kring moderering är off topic i alla trådar utom de som finns i just det här forumet.
Nej, de är ibland 0.06 och inte 0.03, om det inte vore så borde 0.06 avskaffas.
Citera
2017-11-21, 19:19
  #20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartatkatten
Nej, de är ibland 0.06 och inte 0.03, om det inte vore så borde 0.06 avskaffas.

Jodå, jag vet att det är 0.06 - men nu diskuterade vi orsaken till att regeln finns.
Citera
2017-11-21, 19:20
  #21
Medlem
Luxuss avatar
Nu borde ni ju hela bunten varnas för off topic. Topic är rödflaggning av regelbrytare!

Varför finns det inget sådant system? Vore ju intressant för oss användare att snabbt kunna se andra användares brottsregister, att de tex är varnade femtio ggr för personangrepp. Då kan man ju själv vara lite mer aktiv i rapporterandet.
Citera
2017-11-21, 19:22
  #22
Avstängd
svartatkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jodå, jag vet att det är 0.06 - men nu diskuterade vi orsaken till att regeln finns.
Ja, nejdå? Och 0.06 är en egen regel som står för sig själv, oavsett regel 0.03?

Vidare ansåg jag att det inte skulle vara 0.06 i ditt exempel.
Citera
2017-11-21, 22:00
  #23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nu borde ni ju hela bunten varnas för off topic. Topic är rödflaggning av regelbrytare!

Varför finns det inget sådant system? Vore ju intressant för oss användare att snabbt kunna se andra användares brottsregister, att de tex är varnade femtio ggr för personangrepp. Då kan man ju själv vara lite mer aktiv i rapporterandet.

Vore ju inget som helst intresant. Varför bedöma andra användare för gamla inlägg? Det är ju bara rubbat. Tycker du ett inlägg bryter mot reglerna så ska du rapportera det, vem det än kommer från.
Citera
2017-11-21, 22:41
  #24
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vore ju inget som helst intresant. Varför bedöma andra användare för gamla inlägg? Det är ju bara rubbat. Tycker du ett inlägg bryter mot reglerna så ska du rapportera det, vem det än kommer från.

Varför vill vissa så hemskt gärna bli mod?
Vi kan väl säga att folk helt enkelt har olika intressen.
Jag har inte alls nån skyldighet att rapportera ett inlägg, men om jag ser ett inlägg som jag upplever vara på gränsen, å användaren uppenbarligen blivit varnad för samma sak flera gånger så kanske jag rapporterar för att uppmärksamma mod. Om det däremot är nån som aldrig blivit varnad så kanske det är troligare att det är menat som ironi, ett dåligt exempel eller nåt och bör tolkas som rätt sida gränsen och då skiter jag i att rapportera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback