Citat:
Ursprungligen postat av
Fnero52
Som jag ser det kan det vara viktigt vilken såg vittnet iakttog, vilken såg är det man funnit, vilken såg som användes vid styckningen. Är det en och samma såg vid samtliga tillfällen utgår jag ifrån att PM har planerat detta, i alla fall till stora delar. En lång planering i fantasin och en uppsnabbad planering när KW så lägligt dök upp. Kvinnan som avböjde tidigare planerad åktur kan ha haft tur att inte bli utsatt, likt fallet i Blomberg där GM var på jakt efter offer.
Jag ser det så här: Antag - som du skriver - att vittnet iakttog PM bära ned den såg KW sedan styckades med och som nu hittats. - Vid tidpunkten för häktningsförhandlingen var olyckshändelse pga tung lucka aktuell, endast torson hade hittats och PM svor sig -
trots torson - fri från allt vad styckning hette. Han hade därför alla skäl att också söka svära sig fri från fogsvansen vittnet sett. Som förklaring anges att han behövt sågen på ubåten men sedan burit tillbaka den: allt för att hålla styckningen ifrån sig och också för att en tredje person kunde ha tagit hans såg - vilket hans olycksscenario indirekt innebar.
Men anta att han behövt sågen som vittnet sett och sedan varken haft tid eller lust att återställa den på stört (kanske ansett sig behöva använda den igen lite senare). Då talar sågen enskilt varken för eller emot planering; den behöver bara ha utgjort ett kompletterande verktyg till hans kniv, ev. i sig ha utlöst en impuls.
Och nu kommer man in på ytterligare en sak: Vid sidan om sin såg verkar han ha använt en kniv. - Vilken typ av kniv är det? - En Morakniv, en brödkniv, en Rambo-kniv..? - Eller hade han flera sorters knivar? - Har han använt andra verktyg? - Skruvmejslar, hovtänger..?
Hur tunga är rören han använt? - Om varje rör vägt 1 kg har torsons sänke kommit upp i kanske 10 kg + ev. viktbälte. - Han verkar ha gjort vad han kan - men torson flöt ändå upp och hittades ett fåtal meter från strandkanten.
Sammantaget saknar jag en hel del detaljer, och om man ska se till PM:s person så företer han manodepressiva drag (mest mano), håller sig ibland undan något dygn eller så men sätter sedan efter ett tag i gång med en massa olika projekt på en och samma gång och i ett rasande tempo - tills han verkar ge upp och bli närmast desperat om allt inte går hans väg; kan då företa sig överilade och oövertänkta saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero
En lång planering i fantasin och en uppsnabbad planering när KW så lägligt dök upp. Kvinnan som avböjde tidigare planerad åktur kan ha haft tur att inte bli utsatt, likt fallet i Blomberg där GM var på jakt efter offer.
Ja, det är också vad jag tror om den här saken, och jag tror som du att det är fråga om en viss tids planering; om än en kortare sådan, dvs såg och rör har han säkert sett till att bära ombord plus även de övriga verktyg han använt - fullt jämförbart med vad som hände i Blomberg och där ladan också kan jämställas med PM:s ubåt i valet av brottsplats (de var båda på "hemmaplan", eller i just den miljö där de fantiserat om sitt brott och i förväg kunnat planera sitt önskescenario in i minsta detalj). - Sedan att en hel del i praktiken inte kom att fungera precis som i den perfekta fantasin är ett annat kapitel: bl.a. kom den mänskliga faktorn in i bilden; i det här fallet i form av bl.a. en uppfluten torso mm.