2017-11-12, 14:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det var väl "soft" att skriva om subkulturer, livvstil etc. Man vänger på någon bekant till någon tillställning och totar ihop något som kanske går att sälja. Eller ett turistreportage om Idi Amins dödsgrottor. Soft och ganska kravlöst, särskilt som frilans.

Men det är väl inte en rättvis bedömning av Kim. Hon skulle bosätta sig i Peking tillsammans med sin pojkvän. I början är det kul att skriva om lite av varje, sedan är det mycket möjligt att hon valt en speciell inriktning, men hon fick tyvärr inte chansen.
Citera
2017-11-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och typiskt övervintrad tonåring också. Jag tycker även att det är intressant, att så många - både i sådana här forum och bland folk som kände henne - pratar om henne som en ung tjej. Fast hon faktiskt var 30 - en ålder då de flesta kvinnor har både yrke, arbete, familj och en familjebostad.
Yrke - Journalist, med internationell bekräftelse (vad du än säger så visar hennes cv det), vilket är rätt coolt för det är inte många svenska journalister som skriver på engelska och faktiskt blir publicerade!
Arbete - Precis, hon frilansade. Vad man kan läsa om henne och från hennes historik brann hon för arbetet och karriären och jobbade väldigt mycket.
Familj - Pojkvän som hon skulle flytta till Peking med. Väldigt stadigt tecken att våga flytta till ett annat land tillsammans!
Familjebostad - Ja hon och killen delade lägenhet!

Det var ju superenkelt, då vet vi att hon uppfyller den här checklistan på vad du tror en 30-åring ska ha gjort och vara! Vem är den där övervintrade tonåringen du pratar om, är det någon annan?
Citera
2017-11-12, 15:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Men det är väl inte en rättvis bedömning av Kim. Hon skulle bosätta sig i Peking tillsammans med sin pojkvän. I början är det kul att skriva om lite av varje, sedan är det mycket möjligt att hon valt en speciell inriktning, men hon fick tyvärr inte chansen.

Men för den skull behöver man väl inte försöka krysta fram att hon var typ Askungen? Åren från 30 till medelålders går fort.
Hade hon varit en toppstudent så hade hon erbjudits stipendium från såväl Columbia och LSE för att studera där. Hon hade inte behövt skrolla genom obskyra kvalifikationskrav hos några fonder på Sverige Amerika stiftelsen. Än mindre författa några tiggarbrev för att få stipendium och kunna studera. Det i sig gör henne inte alls missyckad men inte eller toppstudent eller toppjournalist.
Citera
2017-11-12, 15:20
Medlem
Citat:
Men för den skull behöver man väl inte försöka krysta fram att hon var typ Askungen? Åren från 30 till medelålders går fort.
Hade hon varit en toppstudent så hade hon erbjudits stipendium från såväl Columbia och LSE för att studera där. Hon hade inte behövt skrolla genom obskyra kvalifikationskrav hos några fonder på Sverige Amerika stiftelsen. Än mindre författa några tiggarbrev för att få stipendium och kunna studera. Det i sig gör henne inte alls missyckad men inte eller toppstudent eller toppjournalist.
HUR hon fick stipendiet är väl inte ens relevant här? Eller? Det viktiga med hela den här tråden är att Kim inte fick fortsätta leva, och att hennes mördare tack och lov åkte fast. Mordåtalet är ihopsytt och endast en presentation av åtalet håller på att skrivas. Han är under lupp för RPU och åtal väcks kring årsskiftet. Förhandling är preliminärt satt till 8 mars 2018. Och fram till dess kanske man hittar både Kims armar och mobiltelefonerna. Vovvarna skall kallas in, om de inte redan idag varit ute - det har varit ett underbart väder. Och är det lika lugnt ute på Öresund som inne på land så har det varit ett drömväder för en hundnos .
Citera
2017-11-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Yrke - Journalist, med internationell bekräftelse (vad du än säger så visar hennes cv det), vilket är rätt coolt för det är inte många svenska journalister som skriver på engelska och faktiskt blir publicerade!
Arbete - Precis, hon frilansade. Vad man kan läsa om henne och från hennes historik brann hon för arbetet och karriären och jobbade väldigt mycket.
Familj - Pojkvän som hon skulle flytta till Peking med. Väldigt stadigt tecken att våga flytta till ett annat land tillsammans!
Familjebostad - Ja hon och killen delade lägenhet!

Det var ju superenkelt, då vet vi att hon uppfyller den här checklistan på vad du tror en 30-åring ska ha gjort och vara! Vem är den där övervintrade tonåringen du pratar om, är det någon annan?

Många svenska journalister är nog mer angelägna om vad de skriver om än att bli internationellt bekräftade. Jag ska inte skriva "till vilket pris som helst" men jag tror inte Andreas Cervenka eller Carolina Neurath skulle tänka det som att de vårdar sitt varumärke om de skulle åta sig att skriva en lägesrapport från BDSM klubbar bara de får vara i London?
Citera
2017-11-12, 15:24
Medlem
Förstår inte diskussionen om Kim Walls yrke här. Hon är en kvinna som slaktats av en ubåtsnörd. Vem Madsen än hade torterat och styckat så vore det lika fruktansvärt. I ala fall i mina ögon.
Citera
2017-11-12, 15:25
Medlem
why123s avatar
Citat:

Nu hänger jag inte med riktigt. Det är klart att åren går fort. Men hon gick ju på gymnasiet här i Sverige, och fortsatte sedan utbilda sig utomlands samtidigt som hon arbetade.

Jag känner till en tjej som är 34 år. Hon var färdig veterinär när hon var 27-28 år. Ändå fortsätter hon plugga för att hon tycker det är kul varvat med att jobba som veterinär och även undervisa studenter. Så jag tycker inte det är så konstigt.

Jag tror att många av oss reagerar väldigt starkt på när någon skriver att "hon inte var seriös journalist" eller diskuterar hennes barnafödande, det är inte prio ett för alla människor att skaffa barn så tidigt som möjligt, en del skaffar inte barn alls. Det är därför jag (och förmodligen de andra) vill visa att hon hade pojkvän, bostad och arbete. Jag tycker inte det är sent att vara 30 år och ha pluggat och arbetat som hon gjort, faktiskt tvärtom.

Sedan en sak, alla har/får inte den möjligheten av olika anledningar som Kim fick. Det kan bero på olika saker t ex hur familjesituationen ser ut. Men jag är glad för de som får möjlighet att förverkliga sina drömmar, jag blir inte avundsjuk. Det som har hänt nu oavsett vilken journalistutbildning hon hade gått är förfärligt.
Senast redigerad av why123 2017-11-12 kl. 15:37. Anledning: ..
Citera
2017-11-12, 15:26
Medlem
Citat:
Naej, men jag vet inte om det är det folk här försöker göra heller. Alltså KW var en duktig och etablerad journalist - som visar på hög ambition med siktet mot en internationell karriär. Hur långt hon skulle ha kommit kommer vi inte få veta nu, tack vare PM. Som du säger var hon varken toppjournalist eller toppstudent, men hon var duktig och ambitiös - det vet vi från CV:t även om vi läser det kritiskt.

Vad jag och många här reagerar på är snarare försöken (inte av dig) att dra hennes namn i smutsen med beskrivnignar som "övervintrad tonåring" (nej) "överklassbarn" (det var hon inte), "troligen någon form av asperger" (knappast). Den typen av grejer är tröttsamt och användare(n) som pressar på dessa grejer verkar göra det för att forcera in dessa grejer till trådsanningar. Jag håller helt med att vi ska ha en rimlig bild av vad KW:s åstadkomster var och inte var, men fula attacker utan grund kommer jag fortsätta kriga emot
Citera
2017-11-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
HUR hon fick stipendiet är väl inte ens relevant här? Eller? Det viktiga med hela den här tråden är att Kim inte fick fortsätta leva, och att hennes mördare tack och lov åkte fast. Mordåtalet är ihopsytt och endast en presentation av åtalet håller på att skrivas. Han är under lupp för RPU och åtal väcks kring årsskiftet. Förhandling är preliminärt satt till 8 mars 2018. Och fram till dess kanske man hittar både Kims armar och mobiltelefonerna. Vovvarna skall kallas in, om de inte redan idag varit ute - det har varit ett underbart väder. Och är det lika lugnt ute på Öresund som inne på land så har det varit ett drömväder för en hundnos .

Jo, stipendiet användes som ett argument om fakta att hon skulle varit en toppstudent.
Citera
2017-11-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nu hänger jag inte med riktigt. Det är klart att åren går fort. Men hon gick ju på gymnasiet här i Sverige, och fortsatte sedan utbilda sig utomlands samtidigt som hon arbetade.

Jag känner till en tjej som är 34 år. Hon var färdig veterinär när hon var 27-28 år. Ändå fortsätter hon plugga för att hon tycker det är kul varvat med att jobba som veterinär och även undervisa studenter. Så jag tycker inte det är så konstigt.

Jag tror att många av oss reagerar väldigt starkt på när någon skriver att "hon inte var seriös journalist" eller diskuterar hennes barnafödande, det är inte prio ett för alla människor att skaffa barn så tidigt som möjligt, en del skaffar inte barn alls. Det är därför jag (och förmodligen de andra) vill visa att hon hade pojkvän, bostad och arbete. Jag tycker inte det är sent att vara 30 år och ha pluggat och arbetat som hon gjort, faktiskt tvärtom.
Tycker inte heller det är konstigt. Tvärtom klokt. Många skaffar barn innan de ens har en inkomst. Och själv har jag flera i min närhet som valt bort att skaffa barn. Varför de valt bort barn hör inte hit. Men att förakta någon för att de valt en annan bana än man själv gjort, är både inskränkt och föraktfullt. Det tyder på rigiditet. Ingen av oss känner till Kims planer de närmaste åren - så jag begriper inte drivet att hacka ner på den här kvinnan, som dessutom inte ens har en chans - till skillnad från Madsen - att försvara sig.
Citera
2017-11-12, 15:31
Medlem
Citat:
Jo, stipendiet användes som ett argument om fakta att hon skulle varit en toppstudent.
Fortfarande är det inte relevant. Och heller inte intressant. Så det kan vi släppa tycker jag. Tråden handlar om mordet på henne. Toppstudent eller ej. Madsen begick ett fruktansvärt brott. Och hon fick plikta med sitt liv för att han var nyfiken på hur det var att i verkligheten tortera och döda en kvinna.
Senast redigerad av Picasso2 2017-11-12 kl. 15:39.
Citera
2017-11-12, 15:34
Medlem
Citat:
Många svenska journalister är nog mer angelägna om vad de skriver om än att bli internationellt bekräftade. Jag ska inte skriva "till vilket pris som helst" men jag tror inte Andreas Cervenka eller Carolina Neurath skulle tänka det som att de vårdar sitt varumärke om de skulle åta sig att skriva en lägesrapport från BDSM klubbar bara de får vara i London?
Säkert, och KW verkade dras till mer udda typer och sammanhang, typ det, typ vampyrgrejen, och det förklarar ju också hur hon hamnade hos PM. Som jag svarade en annan användare - jag vill inte hävda att KW var något toppnamn inom svensk journalistik - men jag vill hävda att hon verkade vara duktig och ambitiös och verkade skriva om saker som intresserade henne. Det jag krigade emot där var Merwinnas beskrivning av henne som "övervintrad tonåring" och visa på att hennes egen checklista för vad KW "skulle ha klarat av" redan var uppfylld.

Det är liksom inte fel att vara rimlig, men det är jäkligt fel att försöka sänka hennes namn med tillmälen som inte går att backa upp bara för att någon verkar hysa ett personligt agg mot KW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in