2017-11-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Jag lyfter bara fram det som jag funderar över.

Jag menade inget mot vad du skrev. Skrev bara hur jag tänkte runt det
Citera
2017-11-11, 21:57
Medlem
Det hittades skelettdelar i mitt närområde i somras. Det var en man som försvann 2015, så nog kan de hittas långt senare.

Jag hoppas verkligen att Patrik hittas i "närtid" för familjens skull.
Citera
2017-11-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Jag menade inget mot vad du skrev. Skrev bara hur jag tänkte runt det
Ja, det förstod jag 😊 Tog det absolut inte som kritik. Alla har sina tankar och funderingar och det är intressant hur lika/olika vi tänker med tanke på det lilla vi vet.
Citera
2017-11-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ja, det förstod jag 😊 Tog det absolut inte som kritik. Alla har sina tankar och funderingar och det är intressant hur lika/olika vi tänker med tanke på det lilla vi vet.

Precis! Och ibland händer det att man ändrar sin tanke, tack vara andras tankar.
Citera
2017-11-11, 23:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Jag tror helt enkelt att paniken hos pappan uppstod eftersom P uttryckt något om att han tänkte ta livet av sig, alternativet är att någon av hans vänner på skolan larmat föräldrarna om sonens planer.
Därav pappans uppmaning om att sonen skulle "hållas fast" osv...
Mammans försök att få sonen på andra tankar genom att prata lugnt om skogspromenader osv, tyder på att det kan vara så.
Som jag sagt från början, så finns hans kropp, någonstans på spåren en bit från stationen...så tror jag.

En mycket insiktsfull tanke inte alls osannolik teori.
Citera
2017-11-12, 00:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Jag tror nog att de på något sätt trodde att allt skulle bli bra, bara han kom hem.
De visste ju att han satt på tåget och var på väg, så därför trodde de nog att allt skulle ordna sig.
Paniken de måste ha upplevt när han inte dök upp i Malmö måste ha varit outhärdlig.

Att föräldrarna inte ville gå ut med att det förelåg en risk för suicid är ju förståeligt, och att man drog på med värsta mediadrevet är inte heller svårt att begripa. De ville så klart inte att fallet skulle hamna långt bak bland andra försvinnanden där man misstänker självmord.

Polisen fick nog ganska snart klart för sig hur det egentligen låg till, och därför inte lagt alla klutar till efter den första veckan.

Jag känner stor sorg med P:s familj och vänner och hoppas för deras skull att fallet får sin lösning nån gång framöver.

Det fetade, det tror jag också. Vet ju inte säkert att Patrik pratat uttryckligen om självmord med föräldrarna, men många föräldrar kan nog känna oro över en sådan sak om man märker att ens barn mår väldigt dåligt.

Hittade en väldigt tråkigt fall av en slump som visar hur det kan gå när anhöriga inte anser att polisen tar dom på allvar:

"Den senaste tiden har mycket gått snett för Ludwig, berättar hon. Han har hamnat i dåligt sällskap och börjat må psykiskt dåligt. Det finns mycket hon är frustrerad över, både vad gäller skolan och Ludwigs nya umgänge. Dessutom upplever hon att polisens sökinsatser har varit väldigt tafatta.

– Det tog lång tid innan de ville spåra hans mobil. Först igår kom de och hämtade hans dator, fast jag bett dem flera gånger. Den ena polisen kan ställa samma frågor som den andra polisen redan har ställt och det känns som att det hela tiden är jag som får ligga på.

Hon undrar varför de inte agerar snabbare och kopplar in Hemvärnet i sökandet. Även om det värsta tänkbara har hänt – att han är död – tycker hon det är viktigt att han hittas.

Själv fick hon efter ett par veckor en anhörigkontakt hos polisen – som genast reste iväg på kurs. Utredaren som skulle ta hand om fallet gick på semester efter två dagar."

Var finns min Ludwig?

Tyvärr verkade som om man hittade honom en månad efter hans försvinnande. Förmodligen hade inte andra insatser från polisens sida ändrat utfallet, mem man kan lätt förstå mammans desperation.

Man hittad död i förråd i
Luleå
Citera
2017-11-12, 02:21
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det fetade, det tror jag också. Vet ju inte säkert att Patrik pratat uttryckligen om självmord med föräldrarna, men många föräldrar kan nog känna oro över en sådan sak om man märker att ens barn mår väldigt dåligt.

Hittade en väldigt tråkigt fall av en slump som visar hur det kan gå när anhöriga inte anser att polisen tar dom på allvar:

"Den senaste tiden har mycket gått snett för Ludwig, berättar hon. Han har hamnat i dåligt sällskap och börjat må psykiskt dåligt. Det finns mycket hon är frustrerad över, både vad gäller skolan och Ludwigs nya umgänge. Dessutom upplever hon att polisens sökinsatser har varit väldigt tafatta.

– Det tog lång tid innan de ville spåra hans mobil. Först igår kom de och hämtade hans dator, fast jag bett dem flera gånger. Den ena polisen kan ställa samma frågor som den andra polisen redan har ställt och det känns som att det hela tiden är jag som får ligga på.

Hon undrar varför de inte agerar snabbare och kopplar in Hemvärnet i sökandet. Även om det värsta tänkbara har hänt – att han är död – tycker hon det är viktigt att han hittas.

Själv fick hon efter ett par veckor en anhörigkontakt hos polisen – som genast reste iväg på kurs. Utredaren som skulle ta hand om fallet gick på semester efter två dagar."

Var finns min Ludwig?

Tyvärr verkade som om man hittade honom en månad efter hans försvinnande. Förmodligen hade inte andra insatser från polisens sida ändrat utfallet, mem man kan lätt förstå mammans desperation.

Man hittad död i förråd i
Luleå

Det är givetvis fruktansvärt tragiskt när en person försvinner och senare hittas avliden. Och än värre känns det antagligen när de anhöriga inte tycker att Polisen eller frivilligorganisationerna gjort vad de kunnat. Men resurserna räcker inte alltid till.

Men man bör ha i åtanke att när det handlar om vuxna individer så kan inte eftersök påbörjas omgående då det inte är något brott att försvinna och hålla sig gömd. Folk anmäls som försvunna varje dag, men majoriteten kommer tillrätta efter någon dag. Polisen, MPS och FIKK har inte resurserna att börja med eftersök för varje anmälan om försvunnen person när det gäller vuxna individer.

Men när det handlar om barn, förvirrade åldringar och sjuka personer så gör nog polisen och frivilligorganisationerna allt de kan.

Men detta är knappast någon tröst för de anhöriga...
Citera
2017-11-12, 09:09
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Nu minns jag inte allt ordagrant men medlemmar i HP ville veta vad som sagts i samtalet och då skrev mamman ett långt inlägg om det och i samband med det skrev hon att det egentligen var privat mellan henne och P.

Ja visst var det så.
Jag kommer ihåg att jag satt och läste i gruppen och var så himla frustrerad över varför ”vi” inte fick veta mer.
Men hade det ärligt hjälpt till att få Patrik hittad har jag tänkt på såhär i efterhand?

Om Patrik var/är i livet och får reda på att mamman eller familjen hade lämnat ut all info till allmänheten om vad exakt som sades i samtalet eller hur diskussionen innan han valde att sätta sig på tåget hem gick - hade det inte istället drivit bort honom och fått honom att tappa allt förtroende för sina föräldrar då?

Jag tror inte själv att jag hade valt att åka hem om mina föräldrar hade delat ett privat samtal med hela svenska folket..Speciellt inte om jag hade delat mitt dåliga mående med dem.

Nu hamnar även den här texten på mitt citat till dig men jag kom och tänka på klädseln nu medans jag skrev.. Sorry

Jag har ju som många andra, vridit och vänt, pausat och förstorat, tagit skärmdumpar och ”shoppat” övervakningsfilmen minst 100 gånger.

Som ”nätverksnörd” så ser man att pixlarna på filmen ibland ger mörka skuggor men även att det ser ut som rörelse på Patriks kropp. Jag är ganska hundra på att man kan bortse från den rörelsen och de mörka skuggorna som ibland ses fladdra.

Däremot är jag (läs jag) ganska övertygad att han har en väska på sin vänstra axel som inte ser ut som en ryggsäck utan snarare en axelväska eller jumpapåse. Den går för långt ner på låret för att vara en ryggsäck och beter sig inte som en ryggsäck som bärs över axel eller arm. Det är heller inte Patriks jacka då jackan avgränsas i höfthöjd på höger sida och på hans vänstra sida ses ”väskan” hänga ner i lårhöjd.

Skorna är jag osäker på. Följer man den rörliga videon så är skorna mestadels mörka men eventuellt på en sekvens kan man ana något ljust. På ”printen” ser det ut som skorna är ganska tydligt mörka. Så frågan är om det är hans vita skor som han håller i famnen om man bortser från de bildbitarna som kommer senare och som sagt, skapar rörelser och skuggor..

Edit: Kollade filmen igen och skorna är mörka. Det ljusa man ser på hans fötter är pixlar. Om ni kollar filmen igen och kollar på marken så ser ni ett ljust flimmer, det är det som avspeglas på Patriks fötter så skorna ibland kan se ljusa ut. När han har tagit ett steg och alla bildbitar hämtas så ser man att skorna är mörka.
Senast redigerad av Livingmyownlife 2017-11-12 kl. 09:26.
Citera
2017-11-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Ja visst var det så.
Jag kommer ihåg att jag satt och läste i gruppen och var så himla frustrerad över varför ”vi” inte fick veta mer.
Men hade det ärligt hjälpt till att få Patrik hittad har jag tänkt på såhär i efterhand?

Om Patrik var/är i livet och får reda på att mamman eller familjen hade lämnat ut all info till allmänheten om vad exakt som sades i samtalet eller hur diskussionen innan han valde att sätta sig på tåget hem gick - hade det inte istället drivit bort honom och fått honom att tappa allt förtroende för sina föräldrar då?

Jag tror inte själv att jag hade valt att åka hem om mina föräldrar hade delat ett privat samtal med hela svenska folket..Speciellt inte om jag hade delat mitt dåliga mående med dem.

Nu hamnar även den här texten på mitt citat till dig men jag kom och tänka på klädseln nu medans jag skrev.. Sorry

Jag har ju som många andra, vridit och vänt, pausat och förstorat, tagit skärmdumpar och ”shoppat” övervakningsfilmen minst 100 gånger.

Som ”nätverksnörd” så ser man att pixlarna på filmen ibland ger mörka skuggor men även att det ser ut som rörelse på Patriks kropp. Jag är ganska hundra på att man kan bortse från den rörelsen och de mörka skuggorna som ibland ses fladdra.

Däremot är jag (läs jag) ganska övertygad att han har en väska på sin vänstra axel som inte ser ut som en ryggsäck utan snarare en axelväska eller jumpapåse. Den går för långt ner på låret för att vara en ryggsäck och beter sig inte som en ryggsäck som bärs över axel eller arm. Det är heller inte Patriks jacka då jackan avgränsas i höfthöjd på höger sida och på hans vänstra sida ses ”väskan” hänga ner i lårhöjd.

Skorna är jag osäker på. Följer man den rörliga videon så är skorna mestadels mörka men eventuellt på en sekvens kan man ana något ljust. På ”printen” ser det ut som skorna är ganska tydligt mörka. Så frågan är om det är hans vita skor som han håller i famnen om man bortser från de bildbitarna som kommer senare och som sagt, skapar rörelser och skuggor..

Edit: Kollade filmen igen och skorna är mörka. Det ljusa man ser på hans fötter är pixlar. Om ni kollar filmen igen och kollar på marken så ser ni ett ljust flimmer, det är det som avspeglas på Patriks fötter så skorna ibland kan se ljusa ut. När han har tagit ett steg och alla bildbitar hämtas så ser man att skorna är mörka.

Jag tycker också att det ser ut som en axelväska, typ messenger bag. Jag hade tidigare en teori om att han bytt om på tåget och dumpat kläderna som han bar enligt signalementet. Nu utgår jag ju ifrån att det är ett frivilligt försvinnande och fokuserar på det. Jag tror att kvinnan på tåget vet väldigt mycket om det här då de satt nästan bredvid varandra. Hon borde ju sett om han hade andra kläder när han klev av. Men den informationen har vi tyvärr inte.

Jag vet inte hur många gånger jag själv vänt och vridit på allt för att hitta en logisk förklaring eller komma på något nytt. Av hänsyn till familjen så har jag inte skrivit om en del tankegångar jag har. Jag vill inte strö salt i såren och de har det jobbigt som det är ändå. Jag vill inte veta allt och det är klart att man inte ska blottlägga en person fullständigt men jag tycker det finns frågetecken. Det är lite som att få veta A men inte B. Om familjen och vännerna fruktade att det fanns risk för självmord så hade det varit väldigt viktigt att det kom ut och det borde ha varit en akut skallgång. För mig hade i alla fall det gjort en väsentlig skillnad från dag ett och jag tror att många andra i trakten hade blivit mer engagerade från början.
Citera
2017-11-12, 10:13
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Kom och tänka på en sak. De vita skorna, mobilen etc. kan de vara uppeldade?

Citat:
2017-05-22 17:02
Räddningstjänsten i Byrsta larmas vid 17.00 tiden om brand ute - terräng, skogsbrand vid Knottebo norr om Åsbro.

Vid den tiden hade försvinnandet inte gått ut som ett försvinnande?
Citera
2017-11-12, 10:26
Medlem
Citat:
Kom och tänka på en sak. De vita skorna, mobilen etc. kan de vara uppeldade?

Vid den tiden hade försvinnandet inte gått ut som ett försvinnande?

Det här med skorna är så förbryllande. Ett vittne (kvinnan på tåget?) var helsäker på att han bar bruna skor på tåget som såg nya ut. Var var då hans favoritskor, de mönstrade, om de inte fanns i bagaget? De kan ju inte ha gått upp i rök eller kanske gjorde de det?

Edit: Personen som såg ryggsäcken upptäckte den runt 17.30-18-tiden och såg efterlysningen senare på kvällen så jag tror MPS la ut den efter larmet om branden.
Senast redigerad av AlterEgo69 2017-11-12 kl. 10:30.
Citera
2017-11-12, 11:38
Avstängd
Citat:
Ja visst var det så.

100 visningar av perrong filmen?

Mycket stort intresse för Patrik fortfarande. Förstår inte hur flera kan ha sådan stor fascination i detta försvinnande.

Trots alla diskussioner och folk som engagerat sig har inga framgångar skett sedan 23 maj.

Om P. avled 23-25 maj i skogen återstår bara skelett och lite kläder under vissen vegetation.

Är det verkligen värt det?

Finns så oerhört mycket viktigare att engagera sig i än en ung persons tragiska död. Det bästa är att släppa Patriks försvinnande och gå vidare.

Inget blir bättre att fortsätta älta längre.
Om några är seriösa så bör man samla ihop ett gäng i privat initiativ och gå ut och leta på misstänkta platser omkring Hallsberg.
Senast redigerad av MrsMakaber 2017-11-12 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in