2017-11-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
Det hade jag också missat, det som stått i media är väl att Patrik hade sökt sommar jobb där uppe men även i Guldsmedshyttan.
Sen kan vi ju inte vara så säkra på att han mådde psykiskt dåligt det är väl uttalande som hans föräldrar har gjort, jag har ej läst att någon annan i hans närhet har nämt något om det.

Den bild som målades upp av P i efterlysningen, i media och i HP stämmer inte alls med den bild som jag fått av det material som jag sett och läst om honom, dvs gamla och nyare klipp och fotografier m.m. Eftersom allt bara baseras på vad andra anser om honom och hans tillstånd så håller jag fast vid att han håller sig undan frivilligt.

Edit: På rak hand kan jag komma på tre saker som jag reagerat över och det är valet av fotografier i efterlysningen som gick ut först. Jag tycker inte alls att de bilderna framställer P som han såg ut vid försvinnandet. Det andra som jag tycker är märkligt är signalementet på kläderna som inte visade sig stämma och trots det gjordes ingen uppdatering efter videon på perrongen. Det tredje är att P först framställdes som deprimerad, förvirrad och möjligtvis med en psykos, så till den grad att man skulle hålla fast honom. Långt senare ansåg hans pappa att P faktiskt inte såg så förvirrad ut där på perrongen.
Senast redigerad av AlterEgo69 2017-11-11 kl. 08:45.
Citera
2017-11-11, 17:45
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Den bild som målades upp av P i efterlysningen, i media och i HP stämmer inte alls med den bild som jag fått av det material som jag sett och läst om honom, dvs gamla och nyare klipp och fotografier m.m. Eftersom allt bara baseras på vad andra anser om honom och hans tillstånd så håller jag fast vid att han håller sig undan frivilligt.

Edit: På rak hand kan jag komma på tre saker som jag reagerat över och det är valet av fotografier i efterlysningen som gick ut först. Jag tycker inte alls att de bilderna framställer P som han såg ut vid försvinnandet. Det andra som jag tycker är märkligt är signalementet på kläderna som inte visade sig stämma och trots det gjordes ingen uppdatering efter videon på perrongen. Det tredje är att P först framställdes som deprimerad, förvirrad och möjligtvis med en psykos, så till den grad att man skulle hålla fast honom. Långt senare ansåg hans pappa att P faktiskt inte såg så förvirrad ut där på perrongen.

Håller med dig! Också tänkt och reagerat på dessa saker.

En annan tanke jag inte kan släppa är när det framkom då i början att kvinnan på tåget sa att p hade talat en andra gång i sin telefon och avslutat samtalet med "puss och kram" .. då ville dom ju först inte bekräfta att det va med mamman och om den meningen hade sagts.. dom så väl nått i stil med att ingen hade med samtalets innehåll att göra...

Va det inte så?
Citera
2017-11-11, 18:36
Medlem
Citat:
Det tredje är att P först framställdes som deprimerad, förvirrad och möjligtvis med en psykos, så till den grad att man skulle hålla fast honom. Långt senare ansåg hans pappa att P faktiskt inte såg så förvirrad ut där på perrongen.

Jag ser inga jättekonstigheter i något av det här. Att han skulle hållas fast, var ju givetvis för att de var livrädda att han skulle hinna försvinna igen, innan hjälp kom. Sen att det inte funkar i verkligheten, är ju en annan sak.

Att pappan ändrar sig vartefter tiden går, tycker jag inte heller är speciellt konstigt. Tänk vilken chock de levde/lever i, allra helst i början..
Citera
2017-11-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Håller med dig! Också tänkt och reagerat på dessa saker.

En annan tanke jag inte kan släppa är när det framkom då i början att kvinnan på tåget sa att p hade talat en andra gång i sin telefon och avslutat samtalet med "puss och kram" .. då ville dom ju först inte bekräfta att det va med mamman och om den meningen hade sagts.. dom så väl nått i stil med att ingen hade med samtalets innehåll att göra...

Va det inte så?

Nu minns jag inte allt ordagrant men medlemmar i HP ville veta vad som sagts i samtalet och då skrev mamman ett långt inlägg om det och i samband med det skrev hon att det egentligen var privat mellan henne och P.
Citera
2017-11-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Jag ser inga jättekonstigheter i något av det här. Att han skulle hållas fast, var ju givetvis för att de var livrädda att han skulle hinna försvinna igen, innan hjälp kom. Sen att det inte funkar i verkligheten, är ju en annan sak.

Att pappan ändrar sig vartefter tiden går, tycker jag inte heller är speciellt konstigt. Tänk vilken chock de levde/lever i, allra helst i början..
Det är klart att familjen befinner sig i en mardröm och man har ingen aning hur man själv skulle agera i en sån situation. Jag lyfter bara fram det som jag funderar över. Det kanske inte alls har nån betydelse eller också har det det 🤔
Citera
2017-11-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan

Jag tror helt enkelt att paniken hos pappan uppstod eftersom P uttryckt något om att han tänkte ta livet av sig, alternativet är att någon av hans vänner på skolan larmat föräldrarna om sonens planer.
Därav pappans uppmaning om att sonen skulle "hållas fast" osv...
Mammans försök att få sonen på andra tankar genom att prata lugnt om skogspromenader osv, tyder på att det kan vara så.
Som jag sagt från början, så finns hans kropp, någonstans på spåren en bit från stationen...så tror jag.
Citera
2017-11-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Jag tror helt enkelt att paniken hos pappan uppstod eftersom P uttryckt något om att han tänkte ta livet av sig, alternativet är att någon av hans vänner på skolan larmat föräldrarna om sonens planer.
Därav pappans uppmaning om att sonen skulle "hållas fast" osv...
Mammans försök att få sonen på andra tankar genom att prata lugnt om skogspromenader osv, tyder på att det kan vara så.
Som jag sagt från början, så finns hans kropp, någonstans på spåren en bit från stationen...så tror jag.
Medlemmar i HP ifrågasatte varför föräldrarna inte åkte upp och hämtade P eftersom han var deppig och föräldrarna skrev att de inte trodde att det var så illa ställt för i så fall skulle de ha gjort det. Men det är ju så klart möjligt att de visste det och valde att inte berätta för allmänheten.
Citera
2017-11-11, 20:46
Medlem
Citat:
Medlemmar i HP ifrågasatte varför föräldrarna inte åkte upp och hämtade P eftersom han var deppig och föräldrarna skrev att de inte trodde att det var så illa ställt för i så fall skulle de ha gjort det. Men det är ju så klart möjligt att de visste det och valde att inte berätta för allmänheten.

Jag tror nog att de på något sätt trodde att allt skulle bli bra, bara han kom hem.
De visste ju att han satt på tåget och var på väg, så därför trodde de nog att allt skulle ordna sig.
Paniken de måste ha upplevt när han inte dök upp i Malmö måste ha varit outhärdlig.

Att föräldrarna inte ville gå ut med att det förelåg en risk för suicid är ju förståeligt, och att man drog på med värsta mediadrevet är inte heller svårt att begripa. De ville så klart inte att fallet skulle hamna långt bak bland andra försvinnanden där man misstänker självmord.

Polisen fick nog ganska snart klart för sig hur det egentligen låg till, och därför inte lagt alla klutar till efter den första veckan.

Jag känner stor sorg med P:s familj och vänner och hoppas för deras skull att fallet får sin lösning nån gång framöver.
Citera
2017-11-11, 21:09
Avstängd
Skelett utspritt på 250 kvm

Citat:
Jag tror nog att de på något sätt trodde att allt skulle bli bra, bara han kom hem.
De visste ju att han satt på tåget och var på väg, så därför trodde de nog att allt skulle ordna sig.
Paniken de måste ha upplevt när han inte dök upp i Malmö måste ha varit outhärdlig.

Att föräldrarna inte ville gå ut med att det förelåg en risk för suicid är ju förståeligt, och att man drog på med värsta mediadrevet är inte heller svårt att begripa. De ville så klart inte att fallet skulle hamna långt bak bland andra försvinnanden där man misstänker självmord.

Polisen fick nog ganska snart klart för sig hur det egentligen låg till, och därför inte lagt alla klutar till efter den första veckan.

Jag känner stor sorg med P:s familj och vänner och hoppas för deras skull att fallet får sin lösning nån gång framöver.

Ja det mesta lutar åt detta scenario faktiskt.

Somsagt har en poäng!

Har ni tänkt på vilket skitväder det är idag, MPS letar efter flera försvunna denna helg, medan snön vräker ned.

Kanske Patrik klädd i vitt fått sin första begravning idag då?

Bristen hittills på fynd gör att jag tror något liknande denna artikel handlar om liknar Patriks framtida upptäckt:

http://www.smp.se/nyheter/skanskt-skelett-man-fodd-pa-50-talet/

”Det var söndagen den 9 juli i år som en svampplockare hittade delar av ett skelett i ett skogsområde på Ivö. Området genomsöktes, bland annat med polishundar.Tidigare i höst hittade polisen fler skelettdelar, revben och en tand, när det cirka 200-250 kvadratmeter fyndområdet genomsöktes igen. Därefter släpptes polisens avspärrningar av området.Det finns inga misstankar om att den avlidne mannen utsatts för brott”
Senast redigerad av MrsMakaber 2017-11-11 kl. 21:15.
Citera
2017-11-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
Ja det mesta lutar åt detta scenario faktiskt.

Jag tror faktiskt nästa nyhet vi får läsa om Patrik blir något liknande.

Det tror jag också, tyvärr.
Citera
2017-11-11, 21:14
Medlem
Citat:

Ja, det är väldigt tragiskt och det går inte att föreställa sig vad familjen och vännerna går igenom. Trodde inte att jag skulle bli så berörd men över 5 månader har gått och jag tänker på det här varje dag. Hur det än slutar hoppas jag att P hittas och får komma hem.
Citera
2017-11-11, 21:19
Avstängd
Citat:
Det tror jag också, tyvärr.

Upptäckten av ”Patriklookalike”

http://www.skd.se/2017/07/10/manniskoskelett-hittat-kristianstad/

Svampplockare på Ivö i Kristianstads kommun gjorde ett makabert fynd under söndagen. Enligt polisen rör det sig om ett människoskelett.

KRISTIANSTAD Skelett hittat av svampplockare i Kristianstad. Kan vara en försvunnen person.

Det var i söndags kväll som ett gäng svampplockare stötte på ett skelett på ön Ivö i Kristianstads kommun. Nu visar det sig att det rör sig om ett skelett från en människa.

– Vi utreder nu om det kan röra sig om en försvunnen person. Vår uppgift tillsammans med rättsläkare är att fastställa identiteten och sen får vi se om någon anmälts försvunnen eller om det finns brott bakom, säger Stephan Söderholm vid polisens ledningscentral till Aftonbladet.

Skelettet som inte utgör en fullständig kropp kan ha legat länge på platsen.

Mycket makabert detta ....
Senast redigerad av MrsMakaber 2017-11-11 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in