2017-10-14, 22:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Hur är det med plex nuförtiden.
Kodar den alla format lokalt eller är det servern som kodar allt och streamar till enheterna?

Har en nas och tänkte testa plex men rätt meningslöst om den måste mäkta med att transcode’a.

Det beror på hur kraftig NAS man har. Om det är en tillräckligt kraftig modell så kan den hantera transcoding. Jag är osäker på om klienten själv kan köra transcoding vid behov.

Det finns en lista med olika NAS-modeller och deras stöd för transcoding.
Citera
2017-10-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det beror på hur kraftig NAS man har. Om det är en tillräckligt kraftig modell så kan den hantera transcoding. Jag är osäker på om klienten själv kan köra transcoding vid behov.

Det finns en lista med olika NAS-modeller och deras stöd för transcoding.

Nu var det inte det jag frågade direkt.

Kodar plex alla format lokalt i klienten likt Infuse eller är det nas’en som kodar och sedan streamar ut?

I det första fallet finns inget behov av transcoding.
Citera
2017-10-20, 20:50
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Nu var det inte det jag frågade direkt.

Kodar plex alla format lokalt i klienten likt Infuse eller är det nas’en som kodar och sedan streamar ut?

I det första fallet finns inget behov av transcoding.

Som sagt, jag är osäker på om klienten kan hantera kodningen eller om det måste hanteras på serversidan. Det kan vara värt att köra Plex-servern på en dator med mer kraft än en typisk NAS och bara använda NAS-burken som en filserver. Skulle NAS-burken vara ett hemmabygge baserat på en "vanlig" dator som är hyfsat kraftfull så går det troligtvis bra att köra Plex-servern på den datorn snarare än på en separat dator.
Citera
2017-11-11, 22:15
Medlem
Skaffade precis Plex. Känns bra hittills men de är några saker jag undrar över.

Har syncad in alla filmer. Men vissa filmer blir namnet, Swesubs.com .... Även ifall jag gör en fix match väljer rätt film så byter den inte har de problemet på 4-6 st typ. Vissa skrev jag in namnet på manuellt men vill veta varför.

Sedan så har inte plex syncat in alla filer på serie. Har serien Almost Human. Ser foldern men inte filerna.

Varför heter vissa filmer Swesubs.com ?

Varför kommer inte alla filer in ? Tex almost human.
Citera
2017-11-11, 23:17
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moggies
Skaffade precis Plex. Känns bra hittills men de är några saker jag undrar över.

Har syncad in alla filmer. Men vissa filmer blir namnet, Swesubs.com .... Även ifall jag gör en fix match väljer rätt film så byter den inte har de problemet på 4-6 st typ. Vissa skrev jag in namnet på manuellt men vill veta varför.

Sedan så har inte plex syncat in alla filer på serie. Har serien Almost Human. Ser foldern men inte filerna.

Varför heter vissa filmer Swesubs.com ?

Varför kommer inte alla filer in ? Tex almost human.

Testa att leta upp filerna och kolla deras namn. Testa att ta bort swesubs.com ur namnet på dom som du har problem med.

Se till så att alla serie avsnitt har ett korrent namn. Bör vara te.x Almost Human S01E01.
Ska även funka att ha kvar samma namn som dom laddades ner med om uppladdaren har namngivit dom korrekt. te.x Almost.Human.S01E01.Avsnittetsnamn..720p.BRRip.Xvi D.AC3-ULNAMN
Citera
2017-11-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Testa att leta upp filerna och kolla deras namn. Testa att ta bort swesubs.com ur namnet på dom som du har problem med.

Se till så att alla serie avsnitt har ett korrent namn. Bör vara te.x Almost Human S01E01.
Ska även funka att ha kvar samma namn som dom laddades ner med om uppladdaren har namngivit dom korrekt. te.x Almost.Human.S01E01.Avsnittetsnamn..720p.BRRip.Xvi D.AC3-ULNAMN

Har testat att döpa till : Almost.Human.S01E01
orginal heter det : Almost.Human.S01E03.SWESUB.720p.HDTV.x264-Mr.Stiffy.

Men plex hittar inte ens filerna i foldern. Testat att lägga filerna direkt i foldern som jag pekat ut. Men funkar inte heller.. Plex hittar full frys.

Hjälpte inte att döpa om filnamnet på filmerna. Skrev in namnet manuellt på de filmer som var problem.
Citera
2017-11-12, 15:45
Medlem
JagVanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moggies
Har testat att döpa till : Almost.Human.S01E01
orginal heter det : Almost.Human.S01E03.SWESUB.720p.HDTV.x264-Mr.Stiffy.

Men plex hittar inte ens filerna i foldern. Testat att lägga filerna direkt i foldern som jag pekat ut. Men funkar inte heller.. Plex hittar full frys.

Hjälpte inte att döpa om filnamnet på filmerna. Skrev in namnet manuellt på de filmer som var problem.

Du måste uppdatera biblioteket efter att du döpt om filerna, om då sökvägen för serier är rätt bör de dyka upp efter att du skannat mediefilerna.
Citera
2017-11-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagVann
Du måste uppdatera biblioteket efter att du döpt om filerna, om då sökvägen för serier är rätt bör de dyka upp efter att du skannat mediefilerna.

Självklart har jag uppdaterat. Scanat library. Kört refresh metadata. Analyze. Testat att ta bort och lägga till igen.

Har verkligen ingen aning vad de kan vara.

Vissa filer är MKV men några är AVi och avi filerna borde komma in?

EDIT: Testade att ta bort S01E01. Så de enbart hette Almost Human.avi då fungerade det.

Edit: Hittade felet. De var tvungna att heta Almost Human S1EP01 osv.
Senast redigerad av Moggies 2017-11-14 kl. 19:21.
Citera
2018-01-02, 11:29
Medlem
RoyKeanes avatar
Får inte 4K-material (.mkv) att funka via min Apple-Tv 4K. Känt problem?
Citera
2018-01-04, 21:38
Medlem
burrowss avatar
jag har alla mina filmer, serier, dokumentärer mm uppsorterat i mappar.
fins det nått sätt att få Plex att bara visa mina mappar?
har tidigare kört Serviio där det inte är några problem att visa min mapvy.
Citera
2018-01-05, 08:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrows
jag har alla mina filmer, serier, dokumentärer mm uppsorterat i mappar.
fins det nått sätt att få Plex att bara visa mina mappar?
har tidigare kört Serviio där det inte är några problem att visa min mapvy.

Ja, det går att visa via mappar, i alla fall per bibliotek. Om du klickar på exempelvis TV Shows i webgränssnittet så ska du se tre dropdowns i överkanten över alla serier. En står som standard på "All", en på "TV Shows" och en på "By Title". Den i mitten har ett val "Folders", som ger just en mappvy.
Citera
2018-01-07, 10:22
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej

Skaffade just Plex efter att ha sneglat på det ett tag. Satte upp en dedikerad dator i nätverket här hemma och installerade Windows Server 2016 med Plex på. CPUn är en i5-2500k med 8 GB ram.

Setupen var jättesmidig och lätt att komma igång. Installerade Plex på min Samsung TV som kommer vara den huvudsakliga klienten.

Men fan, det laggar ju? Alltså, inte dålig FPS men den stannar och buffrar i typ 20 sekunder varannan minut. Ibland hänger den sig så att jag måste avbryta filmen och starta den igen.

Sen är undertexterna jättebuggade, dom blinkar och flimrar hela tiden.

Googlade lite och visade sig att buffringsproblemet kunde ha att göra med att man kör med undertextern, men vafan, det klart jag måste få kunna använda undertexter?
Och min server är väl ändå tillräckligt stark till att kunna streama 720p?

Nä jag är lite besviken på Plex faktiskt, förväntade mig inte så här grova performance issues
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in