2017-11-11, 17:03
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Min analys är att majoriteten av målgruppen är smart men ändå väljer att leva idag och betala lite mer imorgon, vad är annars poängen för en ung vuxen att jobba hårt i en storstad

Vad baserar du att beslutet fattas på torsdagen 16/11? Regeringen må fatta den typen av beslut på torsdagar men det framstår som underligt att att de bara skulle få 3 dagar att ta ställning till FI's förslag. Mer rimligt torsdagen som följer 2-3 veckor senare.

Hur styrker du att Riksdagen inte har något med saken att göra?.

1) Självklart kan Regeringen Löfven hålla på det här hur länge som helst innan de tar beslut. Jag gör bedömningen att eftersom de vet att förslaget är på väg och de har haft lång tid att fundera över vad de tycker så hamnar det på dagordningen på torsdag. Jag kan naturligtvis ha helt fel.

2 ) Lagen som ger Finansinspektionen rätt att efter godkännande av Regeringen meddela amorteringsföreskrifter har redan klubbats av Riksdagen. Det skedde 23 mars 2016 och lagen trädde i kraft 1 maj 2016. Vad lagen säger är i princip att FIs styrelse kan hitta på vilka kreativa lösningar som helst, men Regeringen måste godkänna dem.

http://www.regeringen.se/artiklar/2016/03/slutligt-forslag-till-utformning-av-amorteringskrav/

Edit: Lägger även till länk om att regeringssammanträden normalt är på torsdagar:

Citat:
Regeringssammanträde - beslut i ärendet

Regeringsbesluten fattas vid regeringssammanträdet, som i regel hålls på torsdagar. Före sammanträdet sätts ärendet upp på en ärendeförteckning med andra ärenden som ska tas upp. När regeringen har fattat ett beslut meddelas det till berörda parter.

http://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/sa-arbetar-regeringen-och-regeringskansliet/regeringsarende/
Senast redigerad av Tullius 2017-11-11 kl. 17:21.
2017-11-11, 17:15
Medlem
Citat:
Intressanta teorier, jag tror starkt på att regering/riksdag säger nej till kravet och skjuter det långt på framtiden eller förespråkar andra åtgärder, t ex försöker enas om en nedtrappning av ränteavdraget.

Ponera att amorteringskravet införs, vad kommer hända med marknaden fram till det börjar gälla 1 mars?

Kommer det bli en rusning att köpa innan det nya kravet och i någon mån en prisökning över en kortare period eller kommer folk sitta lugnt i båten i hopp om att få köpa billigare senare under våren när kravet har trätt i kraft?

I mitt fall har jag för avsikt att sälja en nyrenoverad minitvåa i toppenläge i Vasastan, den huvudsakliga målgruppen är karriärister i åldern 25-35. När jag tänker mig in i deras situation står de inför valet att köpa innan 1 mars och ha en månadskostnad på ca 10 000 eller köpa efter 1 mars och få en månadskostnad på ca 14 000 istället. Jag själv hade definitivt valt att betala lite mer för att få en lägre månadskostnad och mer att leva för vilket jag tror att majoriteten av målgruppen också föredrar. Några kommentarer på det resonemanget?

Tillgång och efterfrågan kommer nog att jämna ut så att totalkostnaden före och efter ev. amorteringskrav är ungefär lika. Särskilt som bankerna räknar på "kvar att leva för" och helt enkelt hindrar folk från att köpa för dyrt. Därmed kommer priserna att sjunka med motsvarande mått.

Däremot kan priserna månaden innan stiga ngt då det kan bli ett tryck att köpa innan, men jag tror inte det kommer bli på samma sätt om det sätter sig i folk att det är en nedåtgående pristrend. Om priserna är påväg uppåt är det inte ett lika uppenbart problem att köpa dyrare än man har råd med, likt när de tidigare amorteringskravet infördes.

Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Ja, jag håller med. Lite kul att det blev bekräftat av aftonbladet.
Det förstärker min teori om att överutbudet kommer att ta slut kring årsskiftet. Om tillräckligt många skiter i att sälja så uppstår återigen en balans.
Tveksam till att säljare kan liksom svälta ut köparna i någon större grad. Särskilt som nyproduktionen kommer att behöva krängas hur som helst?

Citat:
Just detta är intressant.

Hur stor är minitvåan? Kan två personer bo där? Det är ju lättare att sälja 55 kvm till ett par som tjänar 30k/mån än 41 kvm till någon som MÅSTE tjäna minst 50k/mån.
Ja. Det är enorma skalfördelar med gemensamt hushåll. Att ettor har så högt m2-pris känns mer som en produkt av att ettor har lägre totalpris och det är lättare låna till en sådan, inte att ettor "borde" vara dyrare per m2.

Frågan är om det inte finns större fallhöjd i pris för ettor än andra? För om man riskerar bli inlåst med lån i en etta utan att kunna flytta och få ett nytt lån så fungerar det inte när det är dags bilda familj. Däremot är det inga problem när priserna stiger. Inlåsningsviljan i en etta borde vara låg.
2017-11-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Finns ju både rationella och irrationella på marknaden. Men du har rätt i att det är bättre att vänta om det är prisfall runt hörnet.

A) Köpare som inte skall sälja kan köpa till ett lägre pris. (Förutsätter att denne har någonstans att bo under väntetiden, och detta är väl knäckfrågan för dessa). Ett högre tvångssparande som är oönskat löses enkelt med att låna upp motsvarande summa. Säg en gång per år, för att minimera avgifter till banken.

B) Köpare som skall sälja har i de flesta fall ett ytterligare skäl att vänta. Då sjunker skatten. Vilket är en ren kostnad. Man säljer då och köper till lägre pris samt minimerar kostnaden med skatten. Denna kategori är troligen helt opåverkad av extra amorteringskrav, då det flesta här har stor kontantinsats.

Väldigt rationellt att vänta.
Ja, alltså det är lätt att glömma bort att de flesta inte har en aning om vad de sysslar med och om tillräckligt många är irrationella blir det svårt eller nästan omöjligt vara rationell själv.

I fall B är det ju bara värt vänta om man köper ngt dyrare än det man redan har samt att prisförändringarna är jämna över segmenten. Om köpare B har en stor lgh i ngn sketen avkrok runt Stockholm och siktar in sig på mindre lägenhet i innerstaden (säg att den i innerstaden är 10% dyrare) vet jag inte om det är särskilt bra att vänta, tex. Men det finns ju ett otal unika scenarier.
2017-11-11, 17:53
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jodå. Det går alldeles utmärkt att överlåta innan man tillträder.

Du äger inte lägenheten, hur ska du kunna överlåta något du inte äger? Föreningen får inte upplåta bostadsrätt innan ekonomisk plan finns tillhanda. Du har inga nycklar till lägenheten. Vad är det du ska överlåta?
2017-11-11, 18:03
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du äger inte lägenheten, hur ska du kunna överlåta något du inte äger? Föreningen får inte upplåta bostadsrätt innan ekonomisk plan finns tillhanda. Du har inga nycklar till lägenheten. Vad är det du ska överlåta?

Notera följande från Mäklarsamfundets webbsida som nog svarar på frågan:

Citat:
I det fall lägenheterna har upplåtits av bostadsrättsföreningen, enligt gällande krav i bostadsrättslagen, föreligger inga juridiska hinder att vidare överlåta lägenheten till ny ägare. Det i stort sett enda faktiska hindret att ta hänsyn till är när säljaren vid en omförsäljning via överlåtelse faktiskt fullgör samtliga sina åtaganden gentemot föreningen enligt det upplåtelseavtal som tecknats. Det som främst åsyftas är givetvis att full betalning erläggs. Detta förhållande hanteras av fastighetsmäklaren genom att avtalat tillträde för den slutlige köparen först sker efter det att säljaren fullgjort sin betalning. I detta sammanhang bör fastighetsmäklaren se till att överlåtelsen villkoras av att säljaren fullgör sina åtaganden enligt sitt upplåtelseavtal vid äventyr att den slutliga köparen i annat fall äger rätt att begära återgång om så inte sker.

http://www.maklarsamfundet.se/omforsaljning-av-nyproduktion-inte-sa-latt-som-man-tror
2017-11-11, 18:22
Medlem
Citat:
Jag köpte och flyttade till en större och finare lägenhet för över ett år sen så jag har ingen fördel i en möjlighet att köpa billigt, jag behöver inte sälja men vill göra det för att få loss pengar till en affärsverksamhet. Om marknaden fortsätter vara trög så hyr jag ut lägenheten tills marknaden återhämtar sig något och det får ta så många år som behövs, om föreningen inte tillåter att jag hyr ut den längre flyttar jag in i den och hyr ut den lägenheten som jag bor i nu.

Det är frågan om mellan 30-40 kvm så fullt möjligt för en singel med bra jobb eller ett yngre par att köpa som prioriterar centralt läge framför yta. Den ligger söder om Odengatan och öster om Sveavägen med 10 min promenad till Stureplan, Hötorget och Odenplan.

Just för att föreningen är mycket medgörlig och den är exceptionellt lätt att hyra ut i andra hand startade jag en tråd om att köpa BR i syfte att hyra ut, för de av er som är nyfikna;

(FB) Köpa bostadsrätt att hyra ut i Stockholms innerstad

Låter som 38 kvm på södra Luntmakargatan. Väldigt bra läge och nära till allt. Om den vore min hade jag väntat med försäljning tills marknaden hade stabiliserats på så sätt att budgivningarna kommit igång igen. Jag hade inte förväntat mig sommarens toppnoteringar men jag hade hellre fortsatt att hyra ut än att säja för billigt och krigat med de som måste sälja. Det är ju trots allt ett av de bättre lägena i hela Sverige. Beräkningar på vad ev. köpare måste tjäna för att kunna betala lgh borde du dock göra såvida det nya amorteringskravet går genom. Jag har inte räknat på det men en sak vet jag och det är att 25-30 åringar har inte kommit så långt i karriären och har inte så mycket pengar. Din målgrupp blir nog snarare det senare segmentet 30-35 åringar + 40 åringar som precis separerat.
Senast redigerad av mitt-namn 2017-11-11 kl. 18:36.
2017-11-11, 18:31
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Notera följande från Mäklarsamfundets webbsida som nog svarar på frågan:

http://www.maklarsamfundet.se/omforsaljning-av-nyproduktion-inte-sa-latt-som-man-tror

Precis som jag säger med andra ord, den måste vara upplåten innan överlåtelse kan ske.
2017-11-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Tveksam till att säljare kan liksom svälta ut köparna i någon större grad. Särskilt som nyproduktionen kommer att behöva krängas hur som helst?

De flesta behöver inte flytta någonstans. Det har varit en stor omsättning på senare år för att göra bostadskarriär men om den tiden är förbi så nöjer sig nog många att bo där de bor. Sen kommer ju vissa att komma i kläm såsom de som har tecknat nyproduktion. Å andra sidan tillkommer det folk på köpsidan som har fått jobb i sthlm men måste köpa för att kunna ta det nya jobbet. På det stora hela tror jag att marknaden kommer att torka upp när säljarna märker att de inte får ut det priset de vill ha. Då kommer de fortsätta hyra ut sin extralägenhet som de gjort i flera år.
2017-11-11, 18:39
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Precis som jag säger med andra ord, den måste vara upplåten innan överlåtelse kan ske.
Absolut! Men det har inget med nycklar att göra. Utan du kan sälja direkt du skrivit upplåtelseavtal och det kan vara månader före Inflyttning.
2017-11-11, 18:57
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Det hela beror inte på orimilga priser utan på att folk inte är villiga att sälja till förlust. Jag kan ta ett exempel. En kollega köpte ett hus i ett finare område för 4 milj runt 2002. Någon bostadskarriär att tala om fanns inte i bagaget då detta var i början på uppgången. Idag är huset värderat till 8 milj. Dvs, de har varit med om HELA den galna uppgången på ett mer eller mindre maxdyrt objekt från start. Det finns inte en chans att deras hus skulle sjunka mer än 50% för då säljer tom de med förlust. Eftersom omsättningen på lgh vart 5:e år (villa, var 30:e år) så har de allra flesta bytt upp sig och gjort karriär. Ingen av dessa personer har råd med en prisnedgång som ens är i närheten av 50% så glöm det.

Fast det kommer alltid att finnas folk som måste sälja. Skilsmässa, dödsfall, arbetslöshet etc. Det fanns gott om folk som sålde med förlust under början av 90-talet. Det fanns gott om folk som sålde med förlust i Spanien 2008. Likadant i USA. Men det är annorlunda i Sverige nu, eller hur? Ingen kommer sälja med förlust här inte...

Alpha bidrog med intressant statistik om byggkostnader tidigare i tråden. De har stigit rejält, nästan i takt med bostadspriserna. Grundaren av ALM equities gör en dragning här om vad som sker på bostadsmarknaden nu. Partiskt givetvis och vinklat men ändå intressant. Där kommer det fram lite intressanta saker, bl.a. om hur priserna på byggrätterna rusat i höjden vilket troligtvis är den huvudsakliga förklaringen till byggkostnadernas utveckling.

En annan intressant sak är hur många som gör rena spekulationsköp på det som Alpha passande nog kallade terminer på bostäder, med avsikt att sälja innan tillträde. En anledning till att priserna viker är att många ska ur sina terminer samtidigt.
2017-11-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Fast det kommer alltid att finnas folk som måste sälja. Skilsmässa, dödsfall, arbetslöshet etc. Det fanns gott om folk som sålde med förlust under början av 90-talet. Det fanns gott om folk som sålde med förlust i Spanien 2008. Likadant i USA. Men det är annorlunda i Sverige nu, eller hur? Ingen kommer sälja med förlust här inte...

Dagens läge är knappast jämförbart med varken USA eller Sverige på 90-talet (Spanien har jag dålig koll på så vill inte uttala mig). I USA lämnade du bara in nyckeln till banken utan förlust. I Sverige på 90-talet så berodde nedgången på de extremt höga räntorna, vilket rökte ut folk från sina boenden då boendekostnaderna blev extrema. Vad vi ser idag är snarare en korrigering. Inget har egentligen förändrats.

För att få den typ av nedgångar som du talar om måste du tvinga folk att sälja. Det är väldigt billigt att bo idag så då måste något drastiskt hända först. Folk säljer inte till förlust av fri vilja precis. Jag kan ge dig rätt i att det finns några som kan ramla mellan stolarna men de utgör knappast tillräckliga volymer för att påverka genomsnittspriser märkvärt. Nej, så länge boendekostnaderna inte ökar så blir det ingen större nedgång.
2017-11-11, 19:11
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
En annan intressant sak är hur många som gör rena spekulationsköp på det som Alpha passande nog kallade terminer på bostäder, med avsikt att sälja innan tillträde. En anledning till att priserna viker är att många ska ur sina terminer samtidigt.

Liknelsen med terminer är det vettigaste Alpha myntat i tråden. Även om han inte tror på en bubbla eller att inköp av terminer driver upp priser så finns det väl en parallell med terminer i silver, eller har jag fått det om bakfoten..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in