Citat:
Ursprungligen postat av
atfc
Intressanta teorier, jag tror starkt på att regering/riksdag säger nej till kravet och skjuter det långt på framtiden eller förespråkar andra åtgärder, t ex försöker enas om en nedtrappning av ränteavdraget.
Ponera att amorteringskravet införs, vad kommer hända med marknaden fram till det börjar gälla 1 mars?
Kommer det bli en rusning att köpa innan det nya kravet och i någon mån en prisökning över en kortare period eller kommer folk sitta lugnt i båten i hopp om att få köpa billigare senare under våren när kravet har trätt i kraft?
I mitt fall har jag för avsikt att sälja en nyrenoverad minitvåa i toppenläge i Vasastan, den huvudsakliga målgruppen är karriärister i åldern 25-35. När jag tänker mig in i deras situation står de inför valet att köpa innan 1 mars och ha en månadskostnad på ca 10 000 eller köpa efter 1 mars och få en månadskostnad på ca 14 000 istället. Jag själv hade definitivt valt att betala lite mer för att få en lägre månadskostnad och mer att leva för vilket jag tror att majoriteten av målgruppen också föredrar. Några kommentarer på det resonemanget?
Tillgång och efterfrågan kommer nog att jämna ut så att totalkostnaden före och efter ev. amorteringskrav är ungefär lika. Särskilt som bankerna räknar på "kvar att leva för" och helt enkelt hindrar folk från att köpa för dyrt. Därmed kommer priserna att sjunka med motsvarande mått.
Däremot kan priserna månaden innan stiga ngt då det kan bli ett tryck att köpa innan, men jag tror inte det kommer bli på samma sätt om det sätter sig i folk att det är en nedåtgående pristrend. Om priserna är påväg uppåt är det inte ett lika uppenbart problem att köpa dyrare än man har råd med, likt när de tidigare amorteringskravet infördes.
Citat:
Ursprungligen postat av
mitt-namn
Ja, jag håller med. Lite kul att det blev bekräftat av aftonbladet.
Det förstärker min teori om att överutbudet kommer att ta slut kring årsskiftet. Om tillräckligt många skiter i att sälja så uppstår återigen en balans.
Tveksam till att säljare kan liksom svälta ut köparna i någon större grad. Särskilt som nyproduktionen kommer att behöva krängas hur som helst?
Citat:
Ursprungligen postat av
mitt-namn
Just detta är intressant.
Hur stor är minitvåan? Kan två personer bo där? Det är ju lättare att sälja 55 kvm till ett par som tjänar 30k/mån än 41 kvm till någon som MÅSTE tjäna minst 50k/mån.
Ja. Det är enorma skalfördelar med gemensamt hushåll. Att ettor har så högt m2-pris känns mer som en produkt av att ettor har lägre totalpris och det är lättare låna till en sådan, inte att ettor "borde" vara dyrare per m2.
Frågan är om det inte finns större fallhöjd i pris för ettor än andra? För om man riskerar bli inlåst med lån i en etta utan att kunna flytta och få ett nytt lån så fungerar det inte när det är dags bilda familj. Däremot är det inga problem när priserna stiger. Inlåsningsviljan i en etta borde vara låg.