2017-11-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag säger inte att det inte stämmer men det låter konstigt. Det är ju som att börja kolla övervakningsvideos från 2012 och sedan skicka fortkörningsböter till folk som kört 70 på en 70-väg med motiveringen att det minsann numera är en 50-väg. Och sedan märka brevet med rubriken "Tänk på att vara proaktiv redan idag för framtiden är redan här!".

Det är så det fungerar, sedan vet jag inte om dom brukar göra systematiska kontroller flera år efter senaste taxeringsår men hittar dom felaktiga uppgifter så har dom möjlighet att eftertaxera, bevisbördan ligger då på dig, dvs du måste bevisa att dom har fel. Jag blev sköntaxerad 2008 och den dokumentation som krävdes för att få rätt i sak var inte nådig. Det var typ en GRRM roman.
2017-11-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Frågan är då hur många som köper innan kravet för att få en lgh de efter kravet inte har råd med och hur mkt detta driver upp priserna.

Just detta är intressant.

Hur stor är minitvåan? Kan två personer bo där? Det är ju lättare att sälja 55 kvm till ett par som tjänar 30k/mån än 41 kvm till någon som MÅSTE tjäna minst 50k/mån.
2017-11-11, 15:17
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Inkomst-konsumtion = sparande. Det har avhandlats tidigare i tråden, räcker så.

Nej det räcker inte så, det handlar ju om var amorteringen hör hemma, till vänster eller höger om lika-med-tecknet. Är det konsumtion eller är det sparande.

Eventuellt är det varken eller utan bara att du flyttat likviditet från framtiden till nuet och detta måste återbetalas.
2017-11-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Du kan inte sälja ett förhandsavtal. Dom är med fram tills det att dom tecknar upplåtelseavtal, vilket brukar vara ca 10% av slutpriset. Idag finns det nog väldigt få spekulanter på nybyggnation skall väl nämnas, risken är för hög.

Ok, om vi nu håller oss till nybyggda bostadsrätter och utelämnar villor och annat.

Kärt barn har många namn. Det som du kallar för förhandsavtal kallas reservation, köplats, intresseanmälan och som JM kallar för bokningsavtal. JM tar 20 000 kr för det. Intressant om det är så som du säger att det kan man inte överlåta till någon annan. Hos JM får man inte heller ha flera sådana avtal samtidigt. Så då stävjar man spekulation där. Men byggare kan ha olika regler.

Nästa steg är då ett bindande avtal, som JM kallar för förhandsavtal och då betalar man 100 000 kr.

Därefter kommer, enligt JM, upplåtelseavtal då man betalar 10% i dellikvid som du säger. Resten betalar man vid tillträdet.

Alltså om man nu är spekulant så det avtal som är intressant är förhandsavtalet eller upplåtelseavtalet för dessa får man väl överlåta. Det är där spekulanten kan göra vinster men det är rätt så riskfyllt. Både politiska och marknadsrisker kan göra att efterfrågan tryter och då står man där med en lägenhet som man egentligen inte vill ha. Jag hörde första gången att spekulanterna lämnat marknaden i början på det här året. Återspeglar den svikande efterfrågan spekulanternas uttåg så att det som nu finns kvar är reell, sund efterfrågan från äkta köpare? Eller har även den reella efterfrågan gått ner?

Lyssnade precis på politikpodden där nationalekonomen Cecilia Hermansson deltar om "bostadsbubblan" vid ca 23:20. Nej ingen krasch. Att inte ta bort ränteavdraget då fastighetsskatten togs bort var ett misstag. Intressant om ni klarar av att tjafset från Torehammar.

https://sverigesradio.se/detpolitiskaspelet

Edit:

Glömde länken till JM

https://www.jm.se/bostader/att-kopa-nytt/att-kopa-bostadsratt/
2017-11-11, 15:25
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Jag säger inte att det inte stämmer men det låter konstigt. Det är ju som att börja kolla övervakningsvideos från 2012 och sedan skicka fortkörningsböter till folk som kört 70 på en 70-väg med motiveringen att det minsann numera är en 50-väg. Och sedan märka brevet med rubriken "Tänk på att vara proaktiv redan idag för framtiden är redan här!".

SKV är dessutom på fortfarande, det är "easy money" för dem, sällan har någon tjänat så mycket pengar på några enkla select-satser.

http://fastighetstidningen.se/skatteverket-pa-mangmiljonjakt-efter-bostadsspekulation/
2017-11-11, 15:43
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, om vi nu håller oss till nybyggda bostadsrätter och utelämnar villor och annat.

Kärt barn har många namn. Det som du kallar för förhandsavtal kallas reservation, köplats, intresseanmälan och som JM kallar för bokningsavtal. JM tar 20 000 kr för det. Intressant om det är så som du säger att det kan man inte överlåta till någon annan. Hos JM får man inte heller ha flera sådana avtal samtidigt. Så då stävjar man spekulation där. Men byggare kan ha olika regler.

Nästa steg är då ett bindande avtal, som JM kallar för förhandsavtal och då betalar man 100 000 kr.

Därefter kommer, enligt JM, upplåtelseavtal då man betalar 10% i dellikvid som du säger. Resten betalar man vid tillträdet.

Alltså om man nu är spekulant så det avtal som är intressant är förhandsavtalet eller upplåtelseavtalet för dessa får man väl överlåta. Det är där spekulanten kan göra vinster men det är rätt så riskfyllt. Både politiska och marknadsrisker kan göra att efterfrågan tryter och då står man där med en lägenhet som man egentligen inte vill ha. Jag hörde första gången att spekulanterna lämnat marknaden i början på det här året. Återspeglar den svikande efterfrågan spekulanternas uttåg så att det som nu finns kvar är reell, sund efterfrågan från äkta köpare? Eller har även den reella efterfrågan gått ner?

Lyssnade precis på politikpodden där nationalekonomen Cecilia Hermansson deltar om "bostadsbubblan" vid ca 23:20. Nej ingen krasch. Att inte ta bort ränteavdraget då fastighetsskatten togs bort var ett misstag. Intressant om ni klarar av att tjafset från Torehammar.

https://sverigesradio.se/detpolitiskaspelet

Edit:

Glömde länken till JM

https://www.jm.se/bostader/att-kopa-nytt/att-kopa-bostadsratt/

Du kan inte överlåta något som du inte äger. För att äga måste du tillträda, vilket du gör när du flyttar in och betalar slutlikviden.
2017-11-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
SKV är dessutom på fortfarande, det är "easy money" för dem, sällan har någon tjänat så mycket pengar på några enkla select-satser.

http://fastighetstidningen.se/skatteverket-pa-mangmiljonjakt-efter-bostadsspekulation/

Läste på lite grann. Det verkar stämma som ni säger. Det verkar som att de har kollat klart åren 2013-2015. Nu är de inne på 2016 och framåt. Verkar lite godtyckligt vad de anser vara spekulationsköp. Läste också mycket kritik mot detta då SKV varit otydliga. Så klart att färre hade spekulerat (man kan ju faktiskt åka på rejäla förluster) om den hypotetiska vinsten var så mycket lägre (de högre skattesatserna). Lite läskigt.
2017-11-11, 15:55
Medlem
Citat:
De köper nog innan. Precis som när amorteringskravet (inte) infördes 2015 och när det infördes (på riktigt) 2016. Det som ev. talar mot är att media blåser upp en shit storm så att ingen vågar köpa.

Skulle vara intressant att höra hur du själv tänker. Måste du sälja och varför? Om du inte får det pris som du vill ha hyr du då ut, bor kvar eller säljer (med förlust?)? För oavsett hur du tänker så tänker nog många säljare som dig så vore intressant att höra. Får man fråga vilken gata det rör sig om förresten? Det är ju skillnad om det är Gävlegatan eller om det är södra delen av Norrtullsgatan.

Jag köpte och flyttade till en större och finare lägenhet för över ett år sen så jag har ingen fördel i en möjlighet att köpa billigt, jag behöver inte sälja men vill göra det för att få loss pengar till en affärsverksamhet. Om marknaden fortsätter vara trög så hyr jag ut lägenheten tills marknaden återhämtar sig något och det får ta så många år som behövs, om föreningen inte tillåter att jag hyr ut den längre flyttar jag in i den och hyr ut den lägenheten som jag bor i nu.

Det är frågan om mellan 30-40 kvm så fullt möjligt för en singel med bra jobb eller ett yngre par att köpa som prioriterar centralt läge framför yta. Den ligger söder om Odengatan och öster om Sveavägen med 10 min promenad till Stureplan, Hötorget och Odenplan.

Just för att föreningen är mycket medgörlig och den är exceptionellt lätt att hyra ut i andra hand startade jag en tråd om att köpa BR i syfte att hyra ut, för de av er som är nyfikna;

(FB) Köpa bostadsrätt att hyra ut i Stockholms innerstad
2017-11-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Går förslaget igenom (jag har förutsatt att det vid ett ja hos FI kommer upp direkt på Regeringens bord, d.v.s. på torsdag - Riksdagen har inget med det här att göra) så kommer de smarta i din målgrupp inse att marknaden inte kan gå uppåt på många år för Regeringen har ju därmed gett FI ett skarpt vapen att stoppa kreditbubblan. Skulle den växa ytterligare så ökar FI bara amorteringarna. Steg för steg, procent för procent. Erik Thedéen ställer sig på vakt med sitt amorteringsvapen och skjuter skarpt på varje rörelse uppåt. Saker som inte kan gå upp, kan bara gå ner eller stå stilla. En uppblåst kreditbubbla kan inte behålla sin volym konstant. Den är helt enkelt inte stabil om den är stilla. Alltså blir de 4000 kronorna i skillnaden i amortering totalt ointressanta .De mindre smarta tänker nog att 10' är mindre än 14' och mindre låter bra.

Så då måste man göra en analys av hur många i din målgrupp som är smarta och hur många som är korkade. Den analysen får du göra själv.

Edit: Språkliga korrigeringar

Min analys är att majoriteten av målgruppen är smart men ändå väljer att leva idag och betala lite mer imorgon, vad är annars poängen för en ung vuxen att jobba hårt i en storstad

Vad baserar du att beslutet fattas på torsdagen 16/11? Regeringen må fatta den typen av beslut på torsdagar men det framstår som underligt att att de bara skulle få 3 dagar att ta ställning till FI's förslag. Mer rimligt torsdagen som följer 2-3 veckor senare.

Hur styrker du att Riksdagen inte har något med saken att göra? Enligt både regeringens och riksdagens hemsidor måste riksdagen rösta i kammaren för att en ny lag ska kunna träda i kraft;

https://www.riksdagen.se/globalassets/15.-bestall-och-ladda-ned/studiematerial/forslag-till-lag-2013.pdf

http://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/lagstiftningsprocessen/

Jag har lagt märke till att du skriver många intelligenta och intressanta inlägg men det verkar också som att du tar saker helt ur luften, upp till bevis och styrk dina uttalanden med trovärdig källor.
2017-11-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du kan inte överlåta något som du inte äger. För att äga måste du tillträda, vilket du gör när du flyttar in och betalar slutlikviden.

Jodå. Det går alldeles utmärkt att överlåta innan man tillträder.
2017-11-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Om priserna fortsätter neråt borde rationella köpare vänta till efter kravet då priserna kommer minska ännu mer efter kravet på grund av högre amortering och då folk köper efter månadsutgift. Desperata/korkade personer köper vad de precis får lån för före kravet.

Efter kravet kommer månadsutgifterna folk är redo betala samma och priserna sjunket för att balansera detta.

Frågan är då hur många som köper innan kravet för att få en lgh de efter kravet inte har råd med och hur mkt detta driver upp priserna.
Finns ju både rationella och irrationella på marknaden. Men du har rätt i att det är bättre att vänta om det är prisfall runt hörnet.

A) Köpare som inte skall sälja kan köpa till ett lägre pris. (Förutsätter att denne har någonstans att bo under väntetiden, och detta är väl knäckfrågan för dessa). Ett högre tvångssparande som är oönskat löses enkelt med att låna upp motsvarande summa. Säg en gång per år, för att minimera avgifter till banken.

B) Köpare som skall sälja har i de flesta fall ett ytterligare skäl att vänta. Då sjunker skatten. Vilket är en ren kostnad. Man säljer då och köper till lägre pris samt minimerar kostnaden med skatten. Denna kategori är troligen helt opåverkad av extra amorteringskrav, då det flesta här har stor kontantinsats.

Väldigt rationellt att vänta.
Senast redigerad av Alpha101 2017-11-11 kl. 16:45.
2017-11-11, 16:43
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Så till the million dollar question: Vad kommer FIs styrelse fram till på måndag och -ifall det blir ja till ökat amorteringskrav- vad beslutar i så fall regeringen på torsdag?
Vi har följande alternativ: JJ // JN // N-

Jag sätter mina pengar på att FI säger ja på måndag och Löfven säger ja på torsdag.

Citat:

Jag satsar på ii dvs, ja från FI och nej från regeringen. Lövfén kommer att motivera det med att han återigen "tar ansvar". Om priserna inte har stabiliserats på en lägre nivå, vilket jag tror, till valrörelsen så kommer det utlovas både det ena och det andra till medelklassen i just den frågan (t.ex. inga ändringar i ränteavdrag, lättnader på amorteringskrav, ingen fastighetsskatt, mm). Resultatet kommer att bli att alla för betala genom svagare SEK. Ur ett politiskt perspektiv är det mycket bättre då de flesta jämför sig med sina landsmän och inte hur mycket det kostar att köpa en cola i Thailand.

Edit:
Regeringen är ju just nu sura för att oppositionen är emot. Det gör det mycket svårare att säga "ja" för då får de skulden. Annat vore det om alla partier var eniga i frågan. Dessutom är nog alla som sitter i riksdagen tungt exponerade mot bostadsmarknaden själva så de har ett egenintresse i att läget stabiliseras.

Även jag satsar mina pengar på ii. Dvs Fi - JA. Regeringen - Nej. Detta med liknade motivering som "mitt-namn". Jag tror även att det regeringen vill ha fram till valet är stabilitet i landet. Om det blir en "krasch" eller rejäl och snabb nedgång i bostadspriserna kommer det att skapa instabilitet. Inte bra för sittande regering. Bättre att chansa på lugn och ro. Vinna valet och sedan "slå till". Då har man fyra år att visa resultat (och fyra år för människor att "glömma").

// CC

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in