2017-11-11, 14:50
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Det är skatteverket vi pratar om. Självfallet gäller detta retroaktivt.
och omvänd bevisbörda...
2017-11-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Går förslaget igenom (jag har förutsatt att det vid ett ja hos FI kommer upp direkt på Regeringens bord, d.v.s. på torsdag - Riksdagen har inget med det här att göra) så kommer de smarta i din målgrupp inse att marknaden inte kan gå uppåt på många år för Regeringen har ju därmed gett FI ett skarpt vapen att stoppa kreditbubblan. Skulle den växa ytterligare så ökar FI bara amorteringarna. Steg för steg, procent för procent. Erik Thedéen ställer sig på vakt med sitt amorteringsvapen och skjuter skarpt på varje rörelse uppåt. Saker som inte kan gå upp, kan bara gå ner eller stå stilla. En uppblåst kreditbubbla kan inte behålla sin volym konstant. Den är helt enkelt inte stabil om den är stilla. Alltså blir de 4000 kronorna i skillnaden i amortering totalt ointressanta .De mindre smarta tänker nog att 10' är mindre än 14' och mindre låter bra.

Så då måste man göra en analys av hur många i din målgrupp som är smarta och hur många som är korkade. Den analysen får du göra själv.

Edit: Språkliga korrigeringar

Vet inte om det handlar om smarta eller inte smarta. De flesta följer flocken. När jag pratat med folk de senaste två åren ang. detta så har de ingen koll alls på hur något hänger ihop. Kan inte komma ihåg att jag hört ett enda sammanhängda logiskt resonemang från den målgrupp som avses i det här inlägget. Deras gissningar och spekulationer är helt tagna ur luften.

En annan fråga. Om det blir ja från FI varför är det då torsdag som gäller för regeringen? Har inte hört detta förut...
2017-11-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Det där är ett ganska nytt och har gällt i ca 2 år. Svårt att tro att det gäller retroaktivt.

Det är självklart att det gäller retroaktivt, 5 år är väl normen för eftertaxering, men det kan förlängas vid beslut. Frågan är väl om skatteverkets algoritmer kan hitta spekulanterna. Får dom hjälp av bostadsutvecklarna så blir det kanske enklare, om dom nu har data på det.
2017-11-11, 15:00
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Det där är ett ganska nytt och har gällt i ca 2 år. Svårt att tro att det gäller retroaktivt.

Det handlar inte om någon ny lagstiftning så retroaktivitet är inte relevant.

Gör du någon typ av affär "för ofta" så riskerar du att SKV betraktar det som näringsverksamhet, oavsett om det är bilar, fastigheter, tavlor eller något annat. SKV har helt enkelt fått upp ögonen för detta.

Det är dessutom otroligt enkelt för dem att hitta dessa spekulanter, de får ju uppgifter om alla försäljningar. En enkel select-sats mot databasen, och automatiskt räkna fram tillkommande skatt och skattetillägg. Bäva månde spekulanterna.
2017-11-11, 15:03
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:

En annan fråga. Om det blir ja från FI varför är det då torsdag som gäller för regeringen? Har inte hört detta förut...
Regeringsbeslut på torsdagar, om det inte är en kris.
2017-11-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är självklart att det gäller retroaktivt, 5 år är väl normen för eftertaxering, men det kan förlängas vid beslut. Frågan är väl om skatteverkets algoritmer kan hitta spekulanterna. Får dom hjälp av bostadsutvecklarna så blir det kanske enklare, om dom nu har data på det.

Jag säger inte att det inte stämmer men det låter konstigt. Det är ju som att börja kolla övervakningsvideos från 2012 och sedan skicka fortkörningsböter till folk som kört 70 på en 70-väg med motiveringen att det minsann numera är en 50-väg. Och sedan märka brevet med rubriken "Tänk på att vara proaktiv redan idag för framtiden är redan här!".
2017-11-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Regeringsbeslut på torsdagar, om det inte är en kris.

Ok, tack. Det är två dagar efter den officiella statistiken har kommit. Blir spännande.
2017-11-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Intressanta teorier, jag tror starkt på att regering/riksdag säger nej till kravet och skjuter det långt på framtiden eller förespråkar andra åtgärder, t ex försöker enas om en nedtrappning av ränteavdraget.

Ponera att amorteringskravet införs, vad kommer hända med marknaden fram till det börjar gälla 1 mars?

Kommer det bli en rusning att köpa innan det nya kravet och i någon mån en prisökning över en kortare period eller kommer folk sitta lugnt i båten i hopp om att få köpa billigare senare under våren när kravet har trätt i kraft?

I mitt fall har jag för avsikt att sälja en nyrenoverad minitvåa i toppenläge i Vasastan, den huvudsakliga målgruppen är karriärister i åldern 25-35. När jag tänker mig in i deras situation står de inför valet att köpa innan 1 mars och ha en månadskostnad på ca 10 000 eller köpa efter 1 mars och få en månadskostnad på ca 14 000 istället. Jag själv hade definitivt valt att betala lite mer för att få en lägre månadskostnad och mer att leva för vilket jag tror att majoriteten av målgruppen också föredrar. Några kommentarer på det resonemanget?

Om priserna fortsätter neråt borde rationella köpare vänta till efter kravet då priserna kommer minska ännu mer efter kravet på grund av högre amortering och då folk köper efter månadsutgift. Desperata/korkade personer köper vad de precis får lån för före kravet.

Efter kravet kommer månadsutgifterna folk är redo betala samma och priserna sjunket för att balansera detta.

Frågan är då hur många som köper innan kravet för att få en lgh de efter kravet inte har råd med och hur mkt detta driver upp priserna.
2017-11-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Det handlar inte om någon ny lagstiftning så retroaktivitet är inte relevant.

Gör du någon typ av affär "för ofta" så riskerar du att SKV betraktar det som näringsverksamhet, oavsett om det är bilar, fastigheter, tavlor eller något annat. SKV har helt enkelt fått upp ögonen för detta.

Det är dessutom otroligt enkelt för dem att hitta dessa spekulanter, de får ju uppgifter om alla försäljningar. En enkel select-sats mot databasen, och automatiskt räkna fram tillkommande skatt och skattetillägg. Bäva månde spekulanterna.

Så det är sant som de säger. Selecten är värst?
2017-11-11, 15:12
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Jag säger inte att det inte stämmer men det låter konstigt. Det är ju som att börja kolla övervakningsvideos från 2012 och sedan skicka fortkörningsböter till folk som kört 70 på en 70-väg med motiveringen att det minsann numera är en 50-väg. Och sedan märka brevet med rubriken "Tänk på att vara proaktiv redan idag för framtiden är redan här!".

Det är inte några ändrade regler det handlar om utan bara att skatteverket börjat uppmärksamma att det flippas bostadsrätter. De tillämpar därefter helt vanliga regler om näringsverksamhet på affärerna. Det är fortfarande 90 på 90-sträckan men SKV har satt upp en hastighetskamera så de ser vilka som kör för fort.
2017-11-11, 15:12
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Hittar inget.

Räntan påverkar inte om amortering är ett sparande eller inte.

Definition på sparande från Wikipedia:

"Sparande är i vardagligt tal att lägga undan pengar för framtida bruk. Besparingarna kan samlas som kontanter, bankkonto, obligationer eller aktier. Man kan snåla med utgifter, men även spara överbliven inkomst."

Amortering av ett lån innebär sparat något i ovanstående bemärkelse, dels kanske du inte får lån när det behövs alternativt har säkerheten tappat värde när du ska sälja för att frigöra "sparandet".

Inkomst-konsumtion = sparande. Det har avhandlats tidigare i tråden, räcker så.
2017-11-11, 15:13
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Så det är sant som de säger. Selecten är värst?

Haha ja! Det är ett elände med selecten, oftast!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in