Citat:
Ursprungligen postat av
robin10
När tror ni priserna på villor sjunker då ? Blir det något ökat amorterings krav i mars ??
Min bild är att villapriserna redan börjat sjunka men att det är svårare att få ut en snabb trovärdig statistik för villor. Tror att Penates och Husmasken klarar av att fånga upp trender på bostadsrätter lättare än villor. På måndag kommer Valueguard för oktober. Vi får se vad deras statistik visar på.
Så till
the million dollar question: Vad kommer FIs styrelse fram till på måndag och -ifall det blir ja till ökat amorteringskrav- vad beslutar i så fall regeringen på torsdag?
Vi har följande alternativ: JJ // JN // N-
i) Om vi tar det tredje alternativet först: FI kommer fram till att de
inte skall föreslå ett utökat amorteringskrav. Det skulle i så fall vara förödande för deras förtroende och när väl bubblan spricker, vilket den under alla omständigheter kommer göra, så skulle FI få skulden. Alltså skickar de bollen vidare till regeringen. Om de inte gör det, är de inte så bra på spelteori.
Alltså hamnar förslaget på dagordningen hos Regeringen på torsdag.
ii) Om Regeringen säger ja spricker bubblan, de får skulden, men de kan också börja städa upp och visa sig handlingskraftiga och kanske vinna valet för att folk röstar på stabilitet.
iii) Om Regeringen säger nej spricker bubblan efter valet, eller kanske t.o.m. under valrörelsen. Sitter Löfven inte kvar kommer han för alltid få skulden för att han inte vågade införa det utökade amorteringskravet och hans eftermäle blir inte bara en illa hanterad flyktingkris, utan även en havererad ekonomi. Löfven har sina brister, men jag uppfattar det som att han verkligen förstår spelteori.
Jag sätter mina pengar på att FI säger ja på måndag och Löfven säger ja på torsdag.
Edit: Diverse typografiska fel, m.m.