Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 14:22
  #73
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Det finns ingen som helst fördel med att en mus skulle använda sig av USB 3. En mus skickar inte speciellt mycket information och USB 3 är utvecklat för att utöka bandbredden på porten, ingenting annat. Tror nog aldrig att jag har sett en mus med en USB 3-port och har den det så är det nog bara av estetiska skäl och ger ingen som helst fördel. Det finns inte en mus som ens kommer nära att nyttja bandbredden på en USB 2-port.

När musen designades borde inte spela så stor roll. Om musen är bra eller dålig och hur den ligger i handen är nog det du borde fokusera på istället. Se också till att musen du skaffar har stöd för Mac från tillverkaren. Samtliga USB-möss kommer ju funka i din Mac men utan drivrutiner så kommer speciella funktioner på musen inte stödjas. Logitech gör ju fina möss men vet inte hur det ligger till med mjukvara till Mac. Kollade upp min G900(som för övrigt är en underbar mus) och hittar ingen mjukvara för den till Mac. Utan mjukvaran kan du inte programmera den eller mäta underlaget. Kolla Logitechs hemsida innan du köper.

Jag har med Elgigantens produktexpert gått igenom alternativen på deras möss med kablar. Vi kom fram till att deras Logitech G Pro var närmast mitt behov och önskemål. Musen är gjord 2016 därför utrustad med USB-C kontakt. Varför skulle alla göra USB-C kontakter om dom inte är bättre än äldre. Dessutom kostade den bara 685:-
Det enda jag inte behöver är de sex programmerbara knappar som finns, men de kan man avaktivera i deras systeminställningsfönster. Dom får ladda ner drivrutinerna i butiken för att visa hur det fungerar.
Citera
2017-09-20, 15:55
  #74
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Jag har med Elgigantens produktexpert gått igenom alternativen på deras möss med kablar. Vi kom fram till att deras Logitech G Pro var närmast mitt behov och önskemål. Musen är gjord 2016 därför utrustad med USB-C kontakt. Varför skulle alla göra USB-C kontakter om dom inte är bättre än äldre. Dessutom kostade den bara 685:-
Det enda jag inte behöver är de sex programmerbara knappar som finns, men de kan man avaktivera i deras systeminställningsfönster. Dom får ladda ner drivrutinerna i butiken för att visa hur det fungerar.

Skönt att du hittat en mus som passar dina behov, hoppas att du får mycket nytta av den.

Vill bara poängtera att USB-C inte är en del av USB 3-standarden. Även USB 2 kan använda USB-C, det är bara en kontakttyp. Med det sagt är USB-C överlägsen tidigare USB-kontakter.
Citera
2017-11-09, 10:34
  #75
Medlem
sonicyouthzs avatar
Ny iMac kommer i december. Börjar på ca 40000kr. Jag har funderat själv på en.
Citera
2017-11-11, 08:37
  #76
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Ny iMac kommer i december. Börjar på ca 40000kr. Jag har funderat själv på en.
Det är en iMac Pro och inte en "vanlig" iMac.
Citera
2017-11-11, 09:57
  #77
Medlem
Pantheraduss avatar
Hej! Jag är också apple fan. Visst kan man köpa en MBP och koppla den till en 27 tumsskärm... Men om inte annat så skulle jag föredra en 27" iMac, om du har råd med några tusenlappar extra, du behöver inte lägga ner så mycket på prestandan tycker jag, tror det räcker länge ändå.

Lycka till!
Citera
2017-11-11, 10:28
  #78
Medlem
konstits avatar
Nå, jag är en s.k. "windows-människa", men hemma kör jag mest Macbook, Macair, iPad og iPhone (5S pga. storleken).

Min iMac (Mid 2010):
Modelnavn: iMac
Model-id: iMac11,2
Processornavn: Intel Core i3
Processorhastighed: 3,2 GHz
Antal processorer: 1
Antal kerner i alt: 2
L2-buffer (pr. Core): 256 KB
L3-buffer: 4 MB
Hukommelse: 8 GB
Processorforbindelseshastighed: 5,86 GT/s

Klarar alla mina vardagsbehov och kostade ingenting då den utfasades på jobbet för att den inte längre klarade videoredigering/rendering i den tid som nu krävs... Om man bara kluddar lite med att klippa lite i sina hemvideos vill en rejält gammal iMac nog klara sig ganska ok.

Det enda som talar emot en billig (gammal) iMac är energiförbruket, grafikkortet jobbar hårt ochaluminiumchassit får verkligen göra skäl för sin funktionalitet som heatsink.
Citera
2017-11-11, 20:09
  #79
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visegrad
Det är en iMac Pro och inte en "vanlig" iMac.
Dagens ros går till dig för den rättningen
Citera
2017-11-12, 08:22
  #80
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Dagens ros går till dig för den rättningen
Tack, jag är själv rätt nöjd. Skämt åsido, rättningen motiveras av att inte någon ska få för sig att priset på vanliga iMac har höjts drastiskt.
Citera
2017-11-12, 08:58
  #81
Medlem
Snabbisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Efter att ha kört PC i hela mitt liv, alla olika versioner av Windows ända sen DOS-plattormen och ett flertal Linuxvarianter, allt från Slackware till Ubuntu via RedHat så skaffade jag för en tid sedan en begagnad iMac med OSX (som är Unix-baserat) och har insett att jag nog aldrig mer kommer gå tillbaka till PC.

Apple gör fruktansvärt välbyggda datorsystem. Allt bara funkar.
En sladd, bara plugga in och börja använda direkt. Glöm bort problem med drivrutiner och tidskrävande inställningar. Allt bara funkar.

Mitt råd till dig är att kolla på blocket om du kan köpa en begagnad iMac. Kanske nåt från 2011-2012 med en i5-processor, då får du en hyfsat modern dator som funkar länge till ett bra pris. Se till att uppgradera RAM-minnet på den och installera OSX Sierra. Om du vågar öppna den så kan du även montera en SSD-disk om du vill. Ett lite snålare alternativ är att köpa en Mac Mini men då måste du komplettera med en bildskärm.

När du kört med den ett tag så vet du om du trivs med systemet eller ej och kan satsa på att antingen köpa en ny iMac, eller sälja den om du väljer att gå tillbaka till PC. Jag tror dock att du kommer fortsätta med macen.

Once you go mac, you won't go back

Det är väl inte så konstigt med tanke på hur smalt hårdvarumiljön för Apples produkter är? Windows 10 har för övrigt samma utmärkta drivrutinsstöd, där det allra mesta bara fungerar. Till alla som pungar ut obscena pengar för äldre hårdvara; Grattis till att ni har pengar till det. Vi andra köper hårdvara till det pris det faktiskt är värt. Håller med om att Apple gör snygga och polerade produkter, men jag tror inte många köper bilen enbart efter utseendet utan också efter vad som sitter under huven. Och dom som gör det är renodlade idioter.

I min värld så har Apples "Retina" (IPS) skärmar riktigt fin kvalité som jag skulle vilja pröva på. Har för övrigt IPS skärm hemma, men skulle vilja sätta dom sida vid sida och prova.
__________________
Senast redigerad av Snabbisen 2017-11-12 kl. 09:01.
Citera
2017-11-12, 10:25
  #82
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbisen
Det är väl inte så konstigt med tanke på hur smalt hårdvarumiljön för Apples produkter är? Windows 10 har för övrigt samma utmärkta drivrutinsstöd, där det allra mesta bara fungerar. Till alla som pungar ut obscena pengar för äldre hårdvara; Grattis till att ni har pengar till det. Vi andra köper hårdvara till det pris det faktiskt är värt. Håller med om att Apple gör snygga och polerade produkter, men jag tror inte många köper bilen enbart efter utseendet utan också efter vad som sitter under huven. Och dom som gör det är renodlade idioter.

I min värld så har Apples "Retina" (IPS) skärmar riktigt fin kvalité som jag skulle vilja pröva på. Har för övrigt IPS skärm hemma, men skulle vilja sätta dom sida vid sida och prova.

Har en iMac och en Ips-skärm till min stationära gamepc och när jag har haft dom sida vid sida så är det en otrolig skillnad. Och då är min ipsskärm ganska bra ändå. Under lång tid så hade jag till och med svårt för att sitta vid min pc pågrund av att jag hade blivit bortskämd med apples skärm på imacen.
Det ultimata hade varit att kunna ha imacen som skärm till min pc. Men det går tydligen inte för det är ingen minidisplayport på min utan thunderbolt.

Och den thunderboltskärm som apple sålde förut ville jag ha till min pc men grafikkorten har ju ingen thunderboltport.

Har en Macbook som är ett år gammal men sätter jag min sprillans nya iPadpro bredvid den så är skärmen på ipaden mycket bättre. Så just på skärmsidan så utvecklas det hela tiden.
Citera
2017-11-13, 07:13
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Har en iMac och en Ips-skärm till min stationära gamepc och när jag har haft dom sida vid sida så är det en otrolig skillnad. Och då är min ipsskärm ganska bra ändå. Under lång tid så hade jag till och med svårt för att sitta vid min pc pågrund av att jag hade blivit bortskämd med apples skärm på imacen.
Det ultimata hade varit att kunna ha imacen som skärm till min pc. Men det går tydligen inte för det är ingen minidisplayport på min utan thunderbolt.

Och den thunderboltskärm som apple sålde förut ville jag ha till min pc men grafikkorten har ju ingen thunderboltport.

Har en Macbook som är ett år gammal men sätter jag min sprillans nya iPadpro bredvid den så är skärmen på ipaden mycket bättre. Så just på skärmsidan så utvecklas det hela tiden.

Angående dina skärmfunderingar och kontakterna, har du kollat om det finns adaptrar som fixar det du vill göra?

Här är Apples info om saken

https://support.apple.com/sv-se/HT204149
Citera
2017-11-13, 07:26
  #84
Medlem
Snabbisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Har en iMac och en Ips-skärm till min stationära gamepc och när jag har haft dom sida vid sida så är det en otrolig skillnad. Och då är min ipsskärm ganska bra ändå. Under lång tid så hade jag till och med svårt för att sitta vid min pc pågrund av att jag hade blivit bortskämd med apples skärm på imacen.
Det ultimata hade varit att kunna ha imacen som skärm till min pc. Men det går tydligen inte för det är ingen minidisplayport på min utan thunderbolt.

Och den thunderboltskärm som apple sålde förut ville jag ha till min pc men grafikkorten har ju ingen thunderboltport.

Har en Macbook som är ett år gammal men sätter jag min sprillans nya iPadpro bredvid den så är skärmen på ipaden mycket bättre. Så just på skärmsidan så utvecklas det hela tiden.

Vet du om det finns specifikationer på iMac datorernas IPS? Vore intressant att veta lite om nits, kontrast etc.

Edit: Hittade till kommande imac pro. 500cm/2 och 14,7mil färger. Hur vanligt är det med 500cm/2 egentligen? Min skärm har 250 eller 300 och den fick jag ställa ned rejält ifrån fabriksinställning då det var smärtsamt ljust såvida man inte satt med skärmen vänt mot ett öppet fönster i sommartid. Dock hittade jag inget om kontrasten.

Men det är också reklamsidan på apple jag kikar på och ingen specifikationssheet. På färg omfång står det "stort omfång P3" vilket inte mig säger mycket. Är det AdobeRGB eller sRGB den arbetar efter då?
__________________
Senast redigerad av Snabbisen 2017-11-13 kl. 07:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback