Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 10:29
  #13
Medlem
froekenwasabis avatar
Haha, jag förstår att det blir svårt för dig att fatta ett beslut efter att ha läst igenom alla "tips och trix".
Själv är jag ett fan av det som är bra, dvs. att jag skiter i om det är Apple eller oppositionen.

I ditt fall kan jag tänka mig att suget efter en iMac enbart beror på äpplet. Jag hade kört på denna http://store.hp.com/SwedenStore/Merc...A&gclsrc=aw.ds och installerat iTunes. Då är du rock solid i flera år framåt, och får dessutom en PC med betydligt bättre specs än en iMac i samma prisklass. Köp en skärm för 2-3k till. Visst kan det svida i plånboken, men du behöver inte köpa något i dataväg på i alla fall fem år.
Citera
2017-05-16, 10:30
  #14
Medlem
froekenwasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av froekenwasabi
Haha, jag förstår att det blir svårt för dig att fatta ett beslut efter att ha läst igenom alla "tips och trix".
Själv är jag ett fan av det som är bra, dvs. att jag skiter i om det är Apple eller oppositionen.

I ditt fall kan jag tänka mig att suget efter en iMac enbart beror på äpplet. Jag hade kört på denna http://store.hp.com/SwedenStore/Merc...A&gclsrc=aw.ds och installerat iTunes. Då är du rock solid i flera år framåt, och får dessutom en PC med betydligt bättre specs än en iMac i samma prisklass. Köp en skärm för 2-3k till. Visst kan det svida i plånboken, men du behöver inte köpa något i dataväg på i alla fall fem år.

Edit: (1CC46EA) är artikelnumret som gäller, såg att där fanns flera alternativ.
Citera
2017-05-24, 07:43
  #15
Medlem
Kör inte Mac just nu för tillfället, men sett till vad du verkar ha sedan tidigare ochvad du vill göra med din dator så ja. iMac är den rätta datorn för dig om budgeten tillåter.

Hur det idag fungerar med spel osv får dock någon annan svara på, men LoL ska inte vara något problem. Och med iMac så ingår allt, mus, tangentbord osv. Datorn sitter "i skärmen", närmare bestämt på baksidan. Hur datorn fungerar som telefon har jag faktiskt ingen aning om, men det borde du kunna göra inlägg om i mjukvaruavdelningen. Men sett till hur Windos 10 är, hur bökigt hackintosh ändå är osv så köp en iMac.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-05-24 kl. 07:46.
Citera
2017-05-24, 13:18
  #16
Medlem
Moments avatar
Min iMac late 2015 5k retina , 27" var ett dåligt köp i alla fall . Inne på reperation för tredje gången nu .
Citera
2017-09-08, 00:39
  #17
Medlem
Skulle lätt välja en Mac. Men fundera på vad du ska ha datorn till.
Ska du bara använda den som surf- och officedator, så köp en begagnad Mac för ett par tusenlappar.
Kolla t.ex. beg Mac 24 ibland med trådlös mus och tangentbord för runt 2000kr.

Prestandamässigt så står sig en begagnad, men ominstallerad mac. sig bättre än mot en billig ny pc med windows för vanligt surfande. En pc har en tendens att sega ner sig, har lättare att smittas av virus och addwares.

Ytterst så är det en smaksak. PC har dock alltid en tendens att ha längre uppstartstid än Mac.
Men det finns PC med specialfunktioner som gör att den bootar snabbt.

Personligen så kommer jag nog aldrig gå tillbaka helt till PC. Har dock en i7 PC pga. vissa program jag behöver i arbetet, även fast den nästan är ny känns den gammal i jmf med en Mac
Citera
2017-09-08, 14:50
  #18
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynnlige
Om du vill betala 25k för en dator med delar för 8k så kör på.

Jo precis. Bara idioter köper apple datorer. Jag gillar också iphone och ipad men deras datorer? Nej fyfan aldrig...
Citera
2017-09-08, 16:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Jo precis. Bara idioter köper apple datorer. Jag gillar också iphone och ipad men deras datorer? Nej fyfan aldrig...

Ja visst, du måste ju ha goda kunskaper om detta du, så du har väl säkert rätt. Då måste det vara därför som det världsomspännande företaget Google (tippar på att du hört talas om det...?) uppmanar sina anställda att använda Mac, Appledator alltså, istället för Windowsdatorer, för att man anser det vara bättre och säkrare. Och Google har ca 50 000 Appledatorer inom förtaget. Måste väl vara rediga idioter det va, för inte kan väl de IT och datorkunniga på Google veta mer om detta än en anonym användare på Flashback som titulerar sig som pundare....

Och påståendet du citerade, att en Appledator för 25 000kr har delar för 8 000kr, är ju bara fantasier det med. Apples datorer är helt klart inte billiga, men det går förbannat många skrönor, fördomar, och felaktiga påståenden om dessa, som verkar omöjliga att ta död på hur många gånger folk än presenterar korrekta fakta.
Citera
2017-09-08, 16:57
  #20
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja visst, du måste ju ha goda kunskaper om detta du, så du har väl säkert rätt. Då måste det vara därför som det världsomspännande företaget Google (tippar på att du hört talas om det...?) uppmanar sina anställda att använda Mac, Appledator alltså, istället för Windowsdatorer, för att man anser det vara bättre och säkrare. Och Google har ca 50 000 Appledatorer inom förtaget. Måste väl vara rediga idioter det va, för inte kan väl de IT och datorkunniga på Google veta mer om detta än en anonym användare på Flashback som titulerar sig som pundare....

Med det resonemanget är ju Apple ändå sämre eftersom Win/PC är vanligare, eller är världen idioter?
Citera
2017-09-08, 19:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Med det resonemanget är ju Apple ändå sämre eftersom Win/PC är vanligare, eller är världen idioter?

Jag har på ingavis någonsin påstått att endast antalet är det som avgör vad som är bäst. Egentligen är det ofta så att inte bara en grej är bäst, utan det kan vara flera konkurrerande saker som kan passa olika användares behov, vilket gör att det sällan finns bara en som är bäst på allt, för alla.
Citera
2017-09-09, 08:25
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
TS kan lika gärna installera Linux på sin PC och få en bättre dator med samma UI till 1/10 av priset, men det fattar ju inte iDioterna.

Nej, det kan han inte. Inte ens inärheten. Det är lite som att säga att med lite sprayfärg och pysslande kan du få din EPA-traktor att se ut som en lamborghini.

Nog för att linux är trevligt, om man kan hantera det. Kör ju det själv. Men man kan inte få det ens inärheten av OSX. Oavsett vilken skrivbordshanterare du kör.
Citera
2017-09-09, 08:52
  #23
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Men något jag aldrig ens testat är datorer från Apple. Nu ska jag flytta ut och behöver ny dator (obs ingen laptop).

Efter att ha kört PC i hela mitt liv, alla olika versioner av Windows ända sen DOS-plattormen och ett flertal Linuxvarianter, allt från Slackware till Ubuntu via RedHat så skaffade jag för en tid sedan en begagnad iMac med OSX (som är Unix-baserat) och har insett att jag nog aldrig mer kommer gå tillbaka till PC.

Apple gör fruktansvärt välbyggda datorsystem. Allt bara funkar.
En sladd, bara plugga in och börja använda direkt. Glöm bort problem med drivrutiner och tidskrävande inställningar. Allt bara funkar.

Mitt råd till dig är att kolla på blocket om du kan köpa en begagnad iMac. Kanske nåt från 2011-2012 med en i5-processor, då får du en hyfsat modern dator som funkar länge till ett bra pris. Se till att uppgradera RAM-minnet på den och installera OSX Sierra. Om du vågar öppna den så kan du även montera en SSD-disk om du vill. Ett lite snålare alternativ är att köpa en Mac Mini men då måste du komplettera med en bildskärm.

När du kört med den ett tag så vet du om du trivs med systemet eller ej och kan satsa på att antingen köpa en ny iMac, eller sälja den om du väljer att gå tillbaka till PC. Jag tror dock att du kommer fortsätta med macen.

Once you go mac, you won't go back
Citera
2017-09-09, 09:45
  #24
Medlem
storytellers avatar
Körde själv ett Mac-system i sju år. Ta dig en ordentlig funderare kring hur ofta du faktiskt kommer vilja spela och vad både idag och i framtiden. LoL säger du, ja det kommer du kunna spela. Är det verkligen det enda du kommer att vilja spela? Inga krävande spel från de senaste åren och inget nytt spel på horisonten? Ibland när jag har gått igång på en ny dator eller liknande så förminskar jag de dåliga sidorna i huvudet när jag redan bestämt mig för produkten. Jag vet inte hur det är för dig.

När det gäller Mac är det väldigt viktigt att förstå att just spel får man i princip räkna ut helt, särskilt om man räknar datorns hela livslängd. Du kan spela många enklare titlar idag, det stämmer, och det lägger många som pushar för att köpa Mac väldigt stor vikt vid. De nämner däremot inte att du 2020 med stor sannolikhet inte kommer kunna spela LoL 2 eller vad det är. Det fick jag lära mig den hårda vägen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback