2017-11-10, 21:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det låter ju faktiskt logiskt, men det lär ju bli dubbelt så många avgifter. Hittills har jag haft VISA sen 1997 kanske och det har aldrig failat, ens en gång.

Jag betalar 120 kr om året för "betala räkningar via internet" hos SEB, har inga kort hos dem utan istället har jag Forex bank VISA (gratis), Santander Mitt kort (gratis men går inte att nyteckna tyvärr), Revolut mastercard (gratis men kostar i praktiken €5 i frakt).

Totalt betalar jag alltså 120 kr om året + €5 var tredje år för kortförnyelse hos revolut för samtliga banktjänster.
Citera
2017-11-10, 21:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag betalar 120 kr om året för "betala räkningar via internet" hos SEB, har inga kort hos dem utan istället har jag Forex bank VISA (gratis), Santander Mitt kort (gratis men går inte att nyteckna tyvärr), Revolut mastercard (gratis men kostar i praktiken €5 i frakt).

Totalt betalar jag alltså 120 kr om året + €5 var tredje år för kortförnyelse hos revolut för samtliga banktjänster.
Det låter som att det får bli Forex då...
Citera
2017-11-10, 21:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det låter som att det får bli Forex då...

Som kompletterande bank funkar de utmärkt, tyvärr ger de inte ut bankid så du måste ha en annan svensk bank också.
Citera
2017-11-10, 21:36
Medlem
Fenjal888s avatar
Hur är sanningen då, TS. Hade banken något belägg att misstänka dig för något? Jag själv har konton på ca 10 olika banker och skickar belopp över 500k då och då, och jag har aldrig någonsin fått en fråga från en bank.
Citera
2017-11-10, 21:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hur är sanningen då, TS. Hade banken något belägg att misstänka dig för något? Jag själv har konton på ca 10 olika banker och skickar belopp över 500k då och då, och jag har aldrig någonsin fått en fråga från en bank.

Riktigt så många banker har inte jag, men har heller inte fått någon förfrågan.. Jo, en gång på SEB för snart 30 år sedan, när jag kontant betalade över 600k i tusenlappar som slutamortering på mitt fastighetslån. Behövde bara säga "Nordbanken" så frågades det inte mer.. Kan säga att SEB (Skandinaviska Enskilda Banken som det hette) blev rätt sura när de fick pengarna..
Citera
2017-11-10, 21:57
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Alltid minst två olika banker, alltid minst 1 VISA och 1 Mastercard - redundans.

Man skall aldrig ge en enskild bank hela sin ekonomi.
Sant och viktigt när man är ute och reser, kul när swebanks kort ligger nere pga datastrul när man sitter på en flygplats.
Sen brukar jag ta med mig en större summa när jag reser till mitt kommande land där pensionen skall tillbringas, där kastar man in det på nån trevlig bank för framtida behov.

Sen är man trött på tjatet om pengatvätt när det handlar om vanliga hederliga knegare, det är politiker och högre företagsledare som fifflar med att gömma pengar för skatt, en annan undviker svensk bank då de vill snoka i vad f#n man köper av ren nyfikenhet typ. Sen vill ju staten så klart att man inte har kontanter så man kan köpa svarta tjänster, nä var måna om våra kontanter och undvik banker.
Citera
2017-11-10, 23:03
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Han flyttar sina egna pengar från konto i en bank till en annan, banken har noll jävla anledning att ställa frågor om det. Man övertolkar dessa lagar om penningtvätt å det grövsta!

Banken har all anledning att ställa frågor om dem inte förstår transaktionen eller transaktionsbeteendet hos kunden. Det har aldrig slagit dig att lagar är till för att följas och att några svenska banker (Nordea och Handelsbanken) fått betala böter pga bristande hantering? Swedbank var även nära att åka på böter men klarade sig pga skärpta åtgärder.

Det är väl klart som fan att bankerna inte vill drabbas av böter, eller i värsta fall sanktioner pga att man inte följer lagkravet.

Man kan ifrågasätta hur tolkningen är gjord från respektive bank, men att vara dumstridig är en helt en annan sak.
Citera
2017-11-10, 23:17
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Du är långt ifrån ensam att bli behandlad som en kriminell, eller i varje fall misstänkt kriminell av en bank.
Deras MAKT, delvis via lagar, har nu blivit alldeles för stor så detta borde bli en valfråga inför valet nästa år liksom att det ska vara ett krav för att öht få bedriva bankverksamhet att man tillahandahåller kontanthantering till självkostnadspri på minst ett kontor i varje stad, stor som liten.

Lagen om penningtvätt framstår mer som ett skenargument för att få TOTAL kontroll över folkets likvida tillgångar.

Håller med till 100%!! Det har fan blivit sjukt alltså! Detta måste politikerna ta tag i! sinnessjukt att det ska jiddras om vad man gör med sina egna pengar! och att en jävla bank inte hanterar kontanter! Tänk om någon hade sagt det bara för 15 år sedan!
Citera
2017-11-10, 23:50
Medlem
-zZz-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Du kan ju börja med att svara på frågan varför du prompt ska överföra pengarna mellan 3 olika banker? Vad är anledningen, varför inte behålla de vid bank1?

Om du ger dem en legitim anledning så KOMMER DE ATT ÔPPNA KONTOT. Du gör inte det, med andra ord så har du ngt. att dölja, och därför har banken all rätt att spärra kontot.

Så man ska inte kunna föra över pengar mellan banker? Låt säga att en bank har bäst service, en bank har bäst villkor när man handlar mat och resor, och en tredje bank har bäst ränta. Varför ska man inte få utnyttja det?
Citera
2017-11-11, 00:38
Medlem
Citat:
Varför behöver man vara kund hos mer än en bank?

mycket pengar...
Citera
2017-11-11, 00:51
Medlem
Onanikrems avatar
Har också ett flertal olika banker både större, nischbanker.
Vissa är bra på en del saker andra har högre ränta på sparkonto, ett par använder jag för aktiedepån.
Bankgrantin är en annan fördel, vore dumt att ha alla ägg i samma korg
Pytsar runt större belopp 100 - 500k flera gånger om år och har fått standardfrågorna väldigt ofta typ:
Var kommer pengarna ifrån?
Vad skall de användas till?
Har du haft någon offentlig eller politisk position?
Bla bla.. Inte haft några problem att svara på det, brukar svara typ: Pengarna kommer från Nordea etc.

Ibland måste man "låsa upp" kontot för större överförnig, har för mig SEB var jävligt snåla och skulle ha 75kr för att hjälpa till med att "låsa upp kontot" för större överförning, skit i det då! jag pytsar över det på två dagar då svarade jag

Edit: En gång fick jag frågan: Vem är den här Onanikrem som du fått flera större överförningar ifrån?
-hehehehe det är jag!
Senast redigerad av Onanikrem 2017-11-11 kl. 00:56.
Citera
2017-11-11, 01:56
Medlem
Firewaias avatar
I den här tråden, folk som inte förstår pengatvätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in