2017-02-10, 12:06
Medlem
oberoendemedias avatar
Stampen gick med vinst och frilansarna är lite putt.

Citat:
Under 2016 genomgick Stampen en företagsrekonstruktion som ledde till att nettoskulden minskade från en miljard kronor till 250 miljoner. Trots rekonstruktionen och minskade intäkter blev rörelseresultatet 63 miljoner kronor.

Bankskulden har minskat från 500 miljoner kronor 2015 till 300 miljoner vid utgången av 2016. Vinsten efter skatt blev tio miljoner kronor.

Citat:
För många frilansar sticker det i ögonen, eftersom de förlorat stora pengar på grund av Stampens rekonstruktion. Tomas Ohlsson, bildjournalist och frilans, får inte betalt för utfört arbete för Stampen till ett värde av 100 000 kronor. Stampen var skyldig honom 146 000 kronor inklusive moms, av dem får han bara ut 44 000 kronor.

– Det är roligt att det går bra för Stampen, men det är inte så konstigt när man låter bli att betala sina räkningar. Det är inte bara frilansar utan framför allt skattebetalare som betalat för att få Stampen på rätt köl, säger Tomas Ohlsson.

Journalisten
Citera
2017-02-11, 09:56
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Staten kommer inte rädda print med stödpengar. Privatpersoner som "glömmer" autogirot kommer heller inte rädda dom.

Ödets ironi är att printkrisen når apex i precis synkronisation med.. Ja vad kommer det historiska namnet bli på krisen som kommer nu?

Tredje världskrigs-skuld & migrations katastrofen?
Citera
2017-02-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusphase
Jag tror tidningarna nu har hookat upp så många på autogiro med hjälp av 1kr-abonnemang av plus-tjänster att de kan leva vidare på de pengarna. Fördelen är att många kunder inte har koll på att typ 99 kr per månad dras från kontot av nåt faktureringsbolag.

Många kunder kanske inte ens läser materialet eller ens loggar in på plus-kontot men pengarna dras i alla fall. Det kan gå månader innan det upptäcks.

Tror ni tidningarna går ut till sina betalande användare och säger "Vi ser att du inte loggat in på ett tag. Det borde du göra. Här är länken och ditt kontonamn"? Näpp. Då är det finansiellt bättre att bara sitt på händerna och se pengarna strömma in.

Och varför skulle det vara specifikt för tidningar?

Det gäller alla affärsöverenskommelser typ Netflix, Comhem, papperstidningar, VPN-tjänster teleabonnemang, bilpooler. What ever.

Hur du sen utnyttjar är ju upp till dig själv, eftersom du pyntar ju bara för åtkomsten och tillgången.
Citera
2017-02-11, 14:24
Medlem
ojhos avatar
Nej, själva printmodellen lär knappast hållas flytande med bidragspengar från staten. Det blir för bisarrt anakronistiskt, speciellt i detta modernitetsdyrkande land. Men det innebär att ett framtida mediestöd kommer att ge pengar till olika bloggar. Givetvis kommer man att hävda värdegrunden och mediehusen kommer att lobba så att pengarna tillfaller dem, men den här godtyckliga listan kommer att vara politiskt styrd(antingen direkt eller via sammansättningen av någon "expertpanel" som fördelar pengarna) och det kommer vara lätt att visa på godtyckligheten i gränsdragningarna. Från "vi ger pengar till tidningarna"(vars ägande råkar vara sjukt koncentrerat och vilka alla delar världsbild och agenda) till "vi ger pengar till de röster på nätet som har bra stamtavla och tycker som vi". Ett mycket mindre robust och betydligt mer synligt bygge än tidigare. Alternativmedia behöver heller inte kämpa åt sig mer än smulor för att stärka sin position markant(tänk vad Chang Frick respektive Wolodarski åstadkommer med 100000 extra på marginalen) samtidigt som gammelmedia sitter med sin för stora kostym och dalande prestige.
Citera
2017-02-11, 14:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojho
Nej, själva printmodellen lär knappast hållas flytande med bidragspengar från staten. Det blir för bisarrt anakronistiskt, speciellt i detta modernitetsdyrkande land. Men det innebär att ett framtida mediestöd kommer att ge pengar till olika bloggar. Givetvis kommer man att hävda värdegrunden och mediehusen kommer att lobba så att pengarna tillfaller dem, men den här godtyckliga listan kommer att vara politiskt styrd(antingen direkt eller via sammansättningen av någon "expertpanel" som fördelar pengarna) och det kommer vara lätt att visa på godtyckligheten i gränsdragningarna. Från "vi ger pengar till tidningarna"(vars ägande råkar vara sjukt koncentrerat och vilka alla delar världsbild och agenda) till "vi ger pengar till de röster på nätet som har bra stamtavla och tycker som vi". Ett mycket mindre robust och betydligt mer synligt bygge än tidigare. Alternativmedia behöver heller inte kämpa åt sig mer än smulor för att stärka sin position markant(tänk vad Chang Frick respektive Wolodarski åstadkommer med 100000 extra på marginalen) samtidigt som gammelmedia sitter med sin för stora kostym och dalande prestige.
Det man också hört allt oftare från vänsterhåll är att denna & andra "paneler" som fördelar pengar skall vara mer fristående från den politiska makten. Dvs. man fattar att nya politiska vindar blåser & litar inte längre på att politiker i framtiden kommer att ge stöd till postmarxism & liknande läror.
Citera
2017-02-12, 08:12
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Var precis på Pressbyrån på Centralstationen i Göteborg. Såg att högen för gårdagens osålda ex låg framme och passade på att fråga i kassan hur många kvällstidningar (Aftonbladet, Expressen, GT) som de köpte in per dag. Svar: ca 100.

Antal osålda kvällstidningar från igår: 42
Citera
2017-02-12, 12:16
Medlem
lasternassummas avatar
Gammelmedias död – Journalistikens död?
Papperstidningen, som baseras på tryck och distribution, kommer att försvinna. Kostnaden för tryck och distribution ökar snabbare än inflationen. Dessa kostnader försvinner nästan helt vid digital publicering och distribution. Tyngden som som papperstidningen har, genom annonsering, journalistik och även en halv miljard i presstöd i Sverige, försvinner successivt.

Lite gammal, men visar trenderna när det gäller var pengarna går:
https://www.resume.se/contentassets/32bc50ed9c5e49559212b7f5e1180273/clearchannelsa.jpg

Plockar också fram Dawsons gamla "Newspaper Extinction Timeline":
http://rossdawson.com/frameworks/newspaper-extinction-timeline/

Dawson trodde då att företeelsen dagstidning i papper upphör i Sverige 2025.

Frågan är ju inte om, frågan är när.

Journalistiken
En följdfråga blir vad som händer med journalistiken när papperstidningen är borta.
Kommer nättidningar att kunna få tillräckligt stor del av nätannonseringen så att dom kan finansiera redaktioner och hur stora redaktioner kommer annonsinkomsterna att kunna betala?

Jag ser två företeelser som jag tror gör det svårare för nättidningar att överleva:
– Betalväggar
– Strypt debatt

Aftonbladet har sina plus-inkomster, men hur mycket är det? Jag upplever nästan alltid betalväggen som en orsak till att vända sig till en annan källa. Gäller det de flesta?
Möjlighet att kommentera artiklar var en lysande idé. Det är klart att det gått att lösa problemen med vad som skrevs och ansvarig utgivaransvar. Ville tidningarna det, eller ville redaktionerna ha monopol på orden? Jag tror att en levande debatt på tidningarna hade hållit liv i tidningarna längre, men så vill inte de flesta redaktioner ha det.

2025?
Kommer 2025, som Dawson föreslog, att vara året då dagstidningar har spelat ut sin roll i Sverige? Eller blir det tidigare? Eller senare?

Jag tror att han hade ungefär rätt, men att det kan komma tidigare.

Citera
2017-02-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Var precis på Pressbyrån på Centralstationen i Göteborg. Såg att högen för gårdagens osålda ex låg framme och passade på att fråga i kassan hur många kvällstidningar (Aftonbladet, Expressen, GT) som de köpte in per dag. Svar: ca 100.

Har gjort samma erfarenhet. Frågat personalen på både på Coop och ICA-matbutiker här i Sthlm. innerstad. Halva upplagan går i retur.
Citera
2017-02-12, 12:51
Medlem
Personligen har jag inte köpt några papperstidningar sedan år 2000 cirka. Prenumererade på DN, kommer jag ihåg, på sommaren 1999. Alltfler tidningar har idag betalväggar, men jag resonerar så här. Om det inträffar någon global händelse, t.ex ett terrorattentat i Frankrike, kan man lika gärna läsa om det på bbc.uk.org, reuters.com, rt.com, Sputnik samt att jag har CNN, RT och tyska nyhetskanaler hemma i kabel-tv:n. Lokala händelser kan man läsa om lika bra här på Flashback eller svt.se. Till exempel följde jag valvakan 2014 i stort sett helt i tråden här på flashback eller via nätet för uppdateringar.

Resten av tidningarnas plus-innehåll är sådant lättviktigt skvaller som man kan själv söka information om om man är intresserad av ämnet.

Kort och gott det finns gott om nyheter online eller via kabel-tv. Det finns ingen anledning att betala för plusinnehåll eller papperstidning.
Citera
2017-02-12, 20:09
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:

I många invarartäta områden, där det finns små lokala matbutiker, säljs inte ens dessa blaskor längre. Åkte förbi en sådan butik för över ett år sedan och såg löpsedlar med arabisk text. Jag blev oerhört glad eftersom gången innan då jag åkte förbi den butiken så satt det löp från Aftonbladet och expressen där.

För att vara helt säker, så gick jag ur bilen och in i butiken och till min stora glädje så fanns det enbart arabiska dagstidningar i tidningsstället.

En annan butik, vi (vivo) i hökarängen sthlm, har tagit bort sina tidningar från samtliga kassor och placerat tidningarna bland tidsskrifteerna, en plats som ligger i hörnet av butiken med sämre exponering.
Citera
2017-02-12, 21:08
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

En lördag (försäljningen igår) i februari 2017 i en av pressbyråerna på landets näst största station... Vilket pappersslöseri! Det är tidningarna själva som bestämmer hur många returex de tolererar eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Gammelmedias död – Journalistikens död?
Papperstidningen, som baseras på tryck och distribution, kommer att försvinna. Kostnaden för tryck och distribution ökar snabbare än inflationen. Dessa kostnader försvinner nästan helt vid digital publicering och distribution. Tyngden som som papperstidningen har, genom annonsering, journalistik och även en halv miljard i presstöd i Sverige, försvinner successivt.

Lite gammal, men visar trenderna när det gäller var pengarna går:
https://www.resume.se/contentassets/32bc50ed9c5e49559212b7f5e1180273/clearchannelsa.jpg

Plockar också fram Dawsons gamla "Newspaper Extinction Timeline":
http://rossdawson.com/frameworks/newspaper-extinction-timeline/

Dawson trodde då att företeelsen dagstidning i papper upphör i Sverige 2025.

Frågan är ju inte om, frågan är när.

...
Dawson: Från hösten 2010. Han får säkert ett antal rätt.
Citera
2017-02-12, 21:46
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
...
Journalistiken
En följdfråga blir vad som händer med journalistiken när papperstidningen är borta.
Kommer nättidningar att kunna få tillräckligt stor del av nätannonseringen så att dom kan finansiera redaktioner och hur stora redaktioner kommer annonsinkomsterna att kunna betala?

Jag ser två företeelser som jag tror gör det svårare för nättidningar att överleva:
– Betalväggar
– Strypt debatt

Aftonbladet har sina plus-inkomster, men hur mycket är det? Jag upplever nästan alltid betalväggen som en orsak till att vända sig till en annan källa. Gäller det de flesta?
Möjlighet att kommentera artiklar var en lysande idé. Det är klart att det gått att lösa problemen med vad som skrevs och ansvarig utgivaransvar. Ville tidningarna det, eller ville redaktionerna ha monopol på orden? Jag tror att en levande debatt på tidningarna hade hållit liv i tidningarna längre, men så vill inte de flesta redaktioner ha det.

2025?
Kommer 2025, som Dawson föreslog, att vara året då dagstidningar har spelat ut sin roll i Sverige? Eller blir det tidigare? Eller senare?

Jag tror att han hade ungefär rätt, men att det kan komma tidigare.

Jag tror vi får se en ökad fragmentarisering. Lika självklart som att få grannar läser exakt samma tidskrifter kommer de att läsa exakt samma nättidningar. Dagens kvällspress utveckas nog till ett flertal sajter på samma sätt som Domusvaruhusens utveckling, men frågan blir om de får samma ägare eller om det splittras.

De stora redaktionerna försvinner tror jag. Det första steget togs väl redan med "frysboxen" på DN.

Har inte köpt en betalartikel sedan man fick dem som pdf via sms-köp. Till datorn såklart, som hade ett telefonmodem.

Idag tänker man hela tiden "vad vinner de på att stoppa läsarna från att besöka eller dröja kvar på sajterna?" Annonsintäkterna måste rimligen vara små om det lönar sig mer att ett fåtal (?) köper ett abonnemang. Det ger samtidigt ännu mer begränsade annonsintäkter.

SvD och Dagens Industri hade bra kommentarsfält. Det var ganska vanligt att folk inte endast kommenterade själva ämnet utan även journalistens prestation. Idag kommenteras artiklarna utanför tidningarnas egna sajter istället och det är tydligen vad tidningssajterna själva föredrar. Å andra sidan hade bl.a. DN ett svagt kommentarsfält med vanligen mycket få kommentarer och ännu färre vettiga sådana. Troligen blev de flesta inkomna inlägg inte publicerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in