Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Om det vore så skulle ju inte kvinnor kunna arbeta överhuvudtaget.
De flesta arbetssituationer är ju av professionell karaktär. Det är ju inte gubben i lådan man följer med in i en mörk skog. Jag gissar att du är i övre medelåldern.
Hur vanligt i arbetssituationer är det, menar du, att en kvinna och en man blir ensamma tillsammans i en miljö där det är helt omöjligt att larma? Jag har svårt att komma på några. På myndigheter t.ex. brukar det vara rum med glasdörrar där handläggaren går in med sin klient, och dessutom brukar handläggaren ha ett larmarmband - bara att trycka på den röda knappen. På soc gör man alltid hembesök två och två (även hemma hos en kvinna för den delen).
De jag kan tänka mig är t.ex. distriktssköterskorna. Men även för dem finns det riktlinjer om att de ska gå två-och-två hem till personer som de känner sig osäkra inför. T.ex. psykiskt sjuka patienter. Likaså i hemtjänsten. En anställd i hemtjänsten har också rätt att säga ifrån att hon inte vill gå till en boende som gjort närmanden eller kommit med sexuella anspelningar, då får någon annan - gärna en man eller äldre kvinna - ta den boenden.
Att försöka förneka att kvinnor råkar ut för sexuella närmanden och ibland våld när de agerar i sin yrkesroll, blir ju bara fånigt. Och för en arbetsgivare vore det direkt oansvarigt...