2017-11-09, 10:00
Medlem
Merwinnas avatar
För övrigt har jag funderat på, varför M inte erkänner - men säger att han utförde mordet under inflytande av en hastigt utblossande psykisk sjukdom? Det kan ju till och med vara sanningen. Vet flera som har hävdat att de varit sjuka vid gärningstillfället, och då har de inte kunnat dömas till fängelse, men de har å andra sidan inte kunnat dömas till vård heller, då den rättspsykiatriska undersökningen visat att de inte längre ÄR sjuka. Man kan ju inte döma en frisk person till vård. På så sätt har de gått helt fria. Varför prövar inte M det kortet - det lär vara det sista som han har kvar? Såvida inte resultaten från nya undersökningar av K:s kropp faktiskt visar att hon dog av kolosförgiftning till följd av undertryck i ubåten.

"Tysken" har för övrigt beskrivit ett långt scenario på den tyska sidan, i vilket han bevisar att det faktiskt hade kunnat hända (att K dött av undertryck och avgaser, men då inte just kolmonoxid). Han skrev ungefär "jag kanske gör något farligt nu, för med det här inlägget kanske jag hjälper en mördare". Det är ett långt och tekniskt komplicerat inlägg, men om någon är intresserad kan jag försöka översätta det.
Citera
2017-11-09, 11:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det ska bli mycket intressant när väl rättegången startar.

Måtte han dömas till lagens strängaste straff!
Citera
2017-11-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I och med att M redan erkänt att det var han som styckade K, så behövs väl ingen teknisk bevisning för just det brottet längre? Alltså är inte sågen så viktig längre.
Enligt vedertagen rättspraxis räcker inte erkännanden, man behöver ha bevisning för att det så skett i form av teknisk bevisning.
Citera
2017-11-09, 11:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt vedertagen rättspraxis räcker inte erkännanden, man behöver ha bevisning för att det så skett i form av teknisk bevisning.

Jaså? Även när det finns så många indicier som i detta fallet? (Jag fattar ju att man inte kan bura in alla som påstått sig ha mördat Palme!)
Citera
2017-11-09, 11:17
Medlem
Merwinnas avatar
Det här får M att sjunka lite i mina ögon: fast han själv inte dricker så har han sålt sig som reklampojke för Gammel Dansk. Han fick visserligen ta emot ett pris av dem: "Aldrig som de andre", 100 000 danska kronor. MEN han kunde ha tackat nej till både priset och medverkan i reklamen.

https://formatformat.dk/artikel/240/chokeret-ubaadssagen-vi-har-samlet-vigtigste-detaljer-raket-madsen/

Tredje bilden uppifrån här - Gammel Dansk har av någon underlig anledning inte kvar filmen på sin sida! :-)
Citera
2017-11-09, 11:20
Medlem
Citat:
Jaså? Även när det finns så många indicier som i detta fallet? (Jag fattar ju att man inte kan bura in alla som påstått sig ha mördat Palme!)
I just det här fallet är det möjligt att ändå döma för mord med tanke på alla inidicer. Men i normalfallet så räcker inte erkännanden. Han har erkänt styckning (vilket satt långt inne), men inte mord. Och det är mord man vill bevisa. Dock vet vi inte allt som de som arbetar med fallet vet. De går ju inte ut med alla bevis. Det är mycket möjligt att de hittat strypbevis, brutet tungben, whatever. De säger att att man sytt ihop åtalet snyggt och prydligt. Ett MORDåtal. Så visst sitter jag i trygg förvissning om att han kommer dömas till ett mycket långt fängelsestraff.
Citera
2017-11-09, 11:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
I just det här fallet är det möjligt att ändå döma för mord med tanke på alla inidicer. Men i normalfallet så räcker inte erkännanden. Han har erkänt styckning (vilket satt långt inne), men inte mord. Och det är mord man vill bevisa. Dock vet vi inte allt som de som arbetar med fallet vet. De går ju inte ut med alla bevis. Det är mycket möjligt att de hittat strypbevis, brutet tungben, whatever. De säger att att man sytt ihop åtalet snyggt och prydligt. Ett MORDåtal. Så visst sitter jag i trygg förvissning om att han kommer dömas till ett mycket långt fängelsestraff.

Ja, jag vet att du önskar det men jag förstår inte varför - den här saken hade väl inget med dig att göra? Jag hoppas att han endast åker dit för likskändningen och ansvarslöshet som befälhavare enligt sjölagstiftningen. Mycket bättre att han får fortsätta med sin raket - han kommer ändå med stor sannolikhet inte att överleva jungfruresan med den. Men att ha en människa med sådan skaparkraft inlåst i ett fängelse är bara slöseri. Han kommer garanterat ändå aldrig mer att våga skada någon kvinna (OM han gjort det); han vet att han inte får fler chanser. Så farlig är han inte heller.
Citera
2017-11-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ja, jag vet att du önskar det men jag förstår inte varför - den här saken hade väl inget med dig att göra? Jag hoppas att han endast åker dit för likskändningen och ansvarslöshet som befälhavare enligt sjölagstiftningen. Mycket bättre att han får fortsätta med sin raket - han kommer ändå med stor sannolikhet inte att överleva jungfruresan med den. Men att ha en människa med sådan skaparkraft inlåst i ett fängelse är bara slöseri. Han kommer garanterat ändå aldrig mer att våga skada någon kvinna (OM han gjort det); han vet att han inte får fler chanser. farlig är han inte heller.

Uppenbarligen har den med oss alla att göra eftersom vi diskuterar saken här. Själv vill jag inte att en styckmördare skall gå lös. Vi vet alla att du har en crush på Madsen. Men det är jävligt obehagligt att du så tydligt visar den här. Du får skapa en beundrarsida nånstans, men inte här.

Så farlig är han inte skriver du. Nå, jag tror inte Kim håller med dig. Att bli instängd i en icke djupnavigerande konservburk med en galning är ju inte direkt tryggt. Så snälla du, håll dina beundraruppsatser för dig själv. Ingen här orkar läsa dom. Det har varit så lugnt här en månad nu. Och vi har nog alla hoppats att det skulle förbli så.
Citera
2017-11-09, 12:59
Medlem
Citat:
Det är många som har beskrivit honom som charmig.
EN person har beskrivit honom som charmig och flirtig. Det är hans älskarinna. Och så du då. Då är ni två. Inte så många alltså. Psykopater som dödar har också vissa positiva förtecken - tills de begår sina brott och mördar. Fullständigt livsfarliga. De skall låsas in. Att Madsen skall gå fri finns inte på kartan. En människa som mentalt klarar av det han gjort, och sedan leende gå i land ett par timmar senare, är ett djur. Eller nej, djur skulle inte göra så. Han är ett monster. Att få tillfredsställelse genom att plåga, tortera och stycka en ung kvinna, är så sjukt att det knappt går att ta in.
Citera
2017-11-09, 13:17
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, jag vet att du önskar det men jag förstår inte varför - den här saken hade väl inget med dig att göra? Jag hoppas att han endast åker dit för likskändningen och ansvarslöshet som befälhavare enligt sjölagstiftningen. Mycket bättre att han får fortsätta med sin raket - han kommer ändå med stor sannolikhet inte att överleva jungfruresan med den. Men att ha en människa med sådan skaparkraft inlåst i ett fängelse är bara slöseri. Han kommer garanterat ändå aldrig mer att våga skada någon kvinna (OM han gjort det); han vet att han inte får fler chanser. Så farlig är han inte heller.

Du verkar vara av samma skrot och korn som Madsen, en galning.
Citera
2017-11-09, 14:31
Medlem
Citat:
Bara bra att han hålls inlåst och slutar hålla på och trasa sönder andra människors projekt (Ubåtsförenignen han mobbade och krasade tills de efterskänkt N till honom t ex, eller se hur mycket bättre Copenhagen suborbitals går sen de sluppit honom). Ska bli skönt att se hans minne förtvina ner till "Galningen" och troligen försvinna bort.

Nu trollar du ju uppenbarligen, men för tydlighetens skull om någon utomstående går in i tråden och läser så är det bra att du inte står oemotsagd: Farlig är han absolut. En människa som saknar impulskontroll och konsekvensanalys som hela det här fallet vittnar om ska inte vara ute i det fria. Han har genomfört ett otroligt korkat mord och han verkar till och med ha trott att han skulle komma undan med det. Om han skulle komma undan nu skulle det bara spä på hans narcissism och ännu en oskyldig tjej (eller flera) skulle då falla offer för den här äckliga människan. Som tur var verkar det här fallet vara väldigt klarlagt (tack vare alla misstag PM begått) och av de som verkar kunna det här i tråden är chansen att han kommer undan otroligt liten vilket känns väldigt väldigt skönt.
Citera
2017-11-09, 14:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
EN person har beskrivit honom som charmig och flirtig. Det är hans älskarinna. Och så du då. Då är ni två. Inte så många alltså. Psykopater som dödar har också vissa positiva förtecken - tills de begår sina brott och mördar. Fullständigt livsfarliga. De skall låsas in. Att Madsen skall gå fri finns inte på kartan. En människa som mentalt klarar av det han gjort, och sedan leende gå i land ett par timmar senare, är ett djur. Eller nej, djur skulle inte göra så. Han är ett monster. Att få tillfredsställelse genom att plåga, tortera och stycka en ung kvinna, är så sjukt att det knappt går att ta in.

Fast vi vet fortfarande inte om vare sig plågande eller tortyr har skett, och styckningen var troligen en transportstyckning (tysken har bekräftat att det inte går att ensam få upp en kropp hel ur ubåten). Jag medger att de där sticken i underlivet är svåra att förklara bort dock, men har de skett efter dödens inträde och hon dött genom en olycka, så ska han ändå inte dömas för mord. Rätt ska vara rätt.

En tanke om sticken i underlivet, vare sig de tillkom före eller efter döden. Jag läste att M:s mamma var en riktig slampa: vid 26 års ålder hade hon barn med fyra män, tillät att de nya männen hon hade misshandlade hennes barn sedan förr, och övergav slutligen M för ännu en ny man. Kan det vara så, att M kommit att hata karltokiga och slampiga kvinnor p.g.a. detta? Och att K bjöd ut sig till honom på ett slampigt sätt, just i en period när han redan var väldigt pressad och inte riktigt hade kontroll över sig själv? Och att hon på något sätt fick bli en symbol för alla slampiga kvinnor med äcklig sexualitet som driver dom att lägga upp sig med benen i sär, att tillåta att män misshandlar deras barn, och att överge sina barn? (Menar att M kan ha känt det så.) Och att det var i hatet och äcklet över det, som han högg K besinningslöst just i underlivet? Där det onda och fula sitter hos slampor (fortfarande enligt detta sätt att se).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in