Citat:
Ursprungligen postat av
Zapko
Jag fick en betalningsanmärkning tidigare i år, och det gjordes ett misslycka utmätningsförsök några månader senare. I juni tog Kronofogden min skatteåterbäring. Sedan dess har jag inte hört något från dem.
Jag har ingen som helst inkomst. Inte ens socialbidrag, då jag inte anses vara berättigad till det. Väntar på en utbetalning snart. Det handlar om ett arv, och förvaltaren vill endast betala ut till mitt bankkonto. Inte ge kontanter eller betala ut pengarna till någon annans bankkonto.
Jag vet dock att Kronofogden kan ta pengar från ens bankkonto utan förvarning. Jag har egentligen ingenting emot att betala min skuld. Har tänkt låta det mesta av arvet gå till skulden, men använda några tusenlappar till levnadskostnader etc (har tex inte köpt kläder på länge). Går det att kontakta Kronofogden och göra någon avbetalningsplan eller liknande? Eller ska jag vara beredd på avslag, och att de norpar pengarna så fort jag har fått in dem på kontot?
Gäller Beneficium även arv? Att man har rätt att undanta från utmätning tillräcklig egendom för att klara sitt uppehälle. Eller gäller detta endast löneutmätning och utmätning i bostaden?
Man blir lite nyfiken på vad du lever för liv. Du har ingen inkomst, men fogden tog din skatteåterbäring? Nu går väl iofs skatteåterbäringen direkt till kronofogden numera, så det är inte så konstigt. Däremot har väl din förvaltare ingen anledning att meddela kf att pengar sätt in på ditt konto, och jag tror inte att kf har övervakning över bankkonton på samma sätt som man har över om någon får en skatteåterbäring. Jag tror att man kollar emellanåt om det finns något att plocka. Detta är jag inte bombsäker på, men kf har ett upplysningsnummer, 0771-73 73 00, där man kan ringa och ställa frågor. Jag tror inte att man behöver uppge namn, men du kan ju testa.
Själv skulle jag vara snabb och plocka ut så mycket pengar du bara kan medan du har möjlighet.
Vad gäller Beneficieegendom (Beneficium) "Pengar och annan egendom som du alltid får behålla för din egen och din familjs försörjning vid utmätning eller konkurs," Har jag ingen aning om hur man ska tolka det här, men det kanske du kan få svar på om du ringer kf.
Sedan blir jag som sagt lite nyfiken på vad du lever för liv. Det verkar nästan som om du lever utanför samhället på något sätt, när du inte har någon inkomst men inte kan få försörjningsstöd. Vad lever du på? Hur får du ihop till mat och tak över huvudet Det kanske är läge att försöka styra upp tillvaron?