Citat:
Ursprungligen postat av
KronoinspektorXX
Ursäkta det sena svaret men jag har hängt i stugen över sommaren men nu är stugsäsongen defenitivt över så man kan sitta och skriva lite på Flashback med en kall öl på fredagarna. Vad bra att du kopierat in lagtexten titta noga på den här delen: "eller om eljest särskilda skäl föreligger" där har du det jag lutar mig mot i de sällsynta fall man bereder sig tillträde utan att ha underättat gäldenären i förväg.
Man får ju hoppas att du är avstängd från jobbet. Jag saxar igen:
Hämtat från UB 4 kap 17 §
17 § Vid förrättning får hus, rum eller förvaringsställe genomsökas, om det behövs för att verkställighet skall kunna ske.
Behöver förrättningsmannen ha tillträde till utrymme som är tillslutet, får han låta öppna lås eller bereda sig tillträde på annat sätt.
Han får dock ej bereda sig tillträde till bostad i innehavarens frånvaro annat än om underrättelse om tiden för förrättningen har sänts till innehavaren med posten eller lämnats på annat lämpligt sätt och det kan antagas att denne håller sig undan eller om eljest särskilda skäl föreligger.
Notera att eljest särskilda skäl innebär att ändå att underrättelse ska ha sänts OCH särskilda skäl ska finnas för att ens beredas tillträde till bostad.