2017-11-07, 15:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
De sakerna är inga som helst problem, korrekt organiserat. Det är mer regel än undantag att man dyker i större grupper skulle jag säga. I detta fallet skulle man sannolikt köra i par på olika områden. Paren skulle knappt ens se varandra. Utmaningen är den geografiska indelningen och förberedelserna med den delen.

BTW, sportdykare är den gängse benämningen på "icke yrkesdykare" 😉
Överraskade mig storligen att det fanns så pass många certifierade sportdykare här i landet.
Trodde i min okunskap att det rörde sig om högst ett par hundra stycken. Men det är ju
tusentals och åter tusentals.
Tänk 50 eller 100 av dessa på plats i Öresund, ja, på nåt dygn eller två hade man säkert
hittat vad man letar efter.
Visst, det är ansenliga ytor att avsöka och lite blir det ju som att leta efter den där
klassiska nålen i den fördömda höstacken - mobilerna är inga skrymmande föremål direkt -
men med den volymen av dykare så hade det säkert ordnat sig.

Hur ser det egentligen ut på Öresunds havsbotten? Dyigt och jävligt eller?

Här har vi en lirare som är igång därnere och synar: https://skd-1e9a.kxcdn.com/2016/04/28141201/e43be20e9893ce4048a773292d778278.jpg

Sedan måste jag bara säga att det var jävligt synd att galne Peter inte hann få skjuta upp
sig i rymden på sin egenbyggda raket. Han beräknade väl överlevnadschansen till runt 30%.
Han behövde ju inte ha brunnit upp, han kunde ju ha hamnat i klorna på nån storögd
marsian som mer än gärna som tog sig an honom för kommande experiment...
Citera
2017-11-07, 15:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
GW utgår alltid från statistik.
Därför är det normalt för honom att tro att det handlar om ett sexuellt avvisande, därför att det är vanligt förekommande.
I GW:s huvud finns ingen plats för att tänka utanför det som är statistiskt mest förekommande.
Märk att GWP länge trodde att de blivit osams om något.
Citera
2017-11-07, 16:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Detsamma borde ju i så fall gälla även de fall Missing People varit med, som LH t.ex. Men ändå har de varit med.
De letar efter levande personer. Lite skillnad.
Citera
2017-11-07, 17:06
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Lite blandat...
Vissa områden är nästan ren sand, andra är fyllda med "skogar" av ett par meter höga tång-"träd". En väldig massa småsten på andra sällen och dyigt på andra.

Sikten är oftast dålig, i storleksordningen 10-20 meter. Nu under vintern är det dessutom ganska mörkt då stolstrålarna kommer in lågt.
Citera
2017-11-07, 17:24
Medlem
Jag är ganska övertygad att Madsen filmat med sin mobil hela händelseförloppet på det sadistiska mordet på KIM.
Citera
2017-11-07, 19:50
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag är ganska övertygad att Madsen filmat med sin mobil hela händelseförloppet på det sadistiska mordet på KIM.
Tror inte det faktiskt... Det blir som med ungarnas luciatåg... Man missar hela känslan när man upplever det hela genom kameran, dvs det är svårare att vara i stunden om man ska fippla med filmande.

Jag antar att Monster-Madsen hade fokus på Kims lidande, men jag kan absolut ha fel, han har ju kollat på sådana filmer och vet hur uppskattade de är hos sådana som honom.
Citera
2017-11-07, 20:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
De letar efter levande personer. Lite skillnad.

Å-nej, Missing People har varit med och letat i flera fall där det inte rör sig om levande personer.
Citera
2017-11-07, 21:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Överraskade mig storligen att det fanns så pass många certifierade sportdykare här i landet.
Trodde i min okunskap att det rörde sig om högst ett par hundra stycken. Men det är ju
tusentals och åter tusentals.
Tänk 50 eller 100 av dessa på plats i Öresund, ja, på nåt dygn eller två hade man säkert
hittat vad man letar efter.
Visst, det är ansenliga ytor att avsöka och lite blir det ju som att leta efter den där
klassiska nålen i den fördömda höstacken - mobilerna är inga skrymmande föremål direkt -
men med den volymen av dykare så hade det säkert ordnat sig.

Här har vi en lirare som är igång därnere och synar: https://skd-1e9a.kxcdn.com/2016/04/28141201/e43be20e9893ce4048a773292d778278.jpg

Sedan måste jag bara säga att det var jävligt synd att galne Peter inte hann få skjuta upp
sig i rymden på sin egenbyggda raket. Han beräknade väl överlevnadschansen till runt 30%.
Han behövde ju inte ha brunnit upp, han kunde ju ha hamnat i klorna på nån storögd
marsian som mer än gärna som tog sig an honom för kommande experiment...

Det finns väl ca 130 000 certifierade dykare om jag minns rätt. Men långt ifrån alla lär vara aktiva. Men flera tusen aktiva dykare lär det finnas. Det är bara att se till alla dykarklubbar och deras medlemmar som finns runtom i landet. SSDF samlar väl ca 8000 dykare och de är ju aktiva, sedan tillkommer ganska många som inte är anslutna til ideella föreningar, utan dyker med kommersiella organisatörer. Så fler än 10 000 aktiva dykare finns det helt säkert. Man ska också tänka på att många av de totalt 130 000 har tagit sitt cert utomlands och aldrig dykt i nordiska vatten.
Citera
2017-11-07, 21:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tror inte det faktiskt... Det blir som med ungarnas luciatåg... Man missar hela känslan när man upplever det hela genom kameran, dvs det är svårare att vara i stunden om man ska fippla med filmande.

Jag antar att Monster-Madsen hade fokus på Kims lidande, men jag kan absolut ha fel, han har ju kollat på sådana filmer och vet hur uppskattade de är hos sådana som honom.

Om han har filmat, så har han säkert fixerat kameran/telefonen så att den "skötte sig själv".
Citera
2017-11-07, 21:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Lite blandat...
Vissa områden är nästan ren sand, andra är fyllda med "skogar" av ett par meter höga tång-"träd". En väldig massa småsten på andra sällen och dyigt på andra.

Sikten är oftast dålig, i storleksordningen 10-20 meter. Nu under vintern är det dessutom ganska mörkt då stolstrålarna kommer in lågt.

10-20 meter är ju att betrakta som bra sikt!
Citera
2017-11-07, 21:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Å-nej, Missing People har varit med och letat i flera fall där det inte rör sig om levande personer.
Men de letar väl efter försvunna personer som man inte vet om de är vid liv. Kan inte tänka mig att de skulle leta efter delar efter någon man vet är död.
Citera
2017-11-07, 21:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men de letar väl efter försvunna personer som man inte vet om de är vid liv. Kan inte tänka mig att de skulle leta efter delar efter någon man vet är död.

Ingen skillnad. I flera fall är man fullt på det klara med att man sannolikt letar efter ett lik, skicket på liket känner man inte heller till, så man vet inte om man kommer hitta en levande person, en halvdöd, person, en stendöd person, eller delar av en person. I detta fallet vet man istället ganska väl vad man letar efter, så de som letar kan förbereda sig bättre rent mentalt, i grund och botten en "enklare" situation.

Ur ett polisiärt perspektiv måste man alltid utgå ifrån att man letar efter en mördad person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in