2017-11-06, 21:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattvalp
Jag tror att han menade att spåret svalnar.
Men vad vet jag jag uppfattade det så med tanke på situationstecken.

Det tror inte jag, eftersom han inledde med "Är ingen dykare själv..."

Och varför skulle "spåret svalna"? Telefonerna ligger där de ligger, som någon sa, trägen vinner
Citera
2017-11-06, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kattvalp
Men vad vet jag jag uppfattade det så med tanke på situationstecken.

Vadå för situation?
Citera
2017-11-06, 21:31
Medlem
kattvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det tror inte jag, eftersom han inledde med "Är ingen dykare själv..."

Och varför skulle "spåret svalna"? Telefonerna ligger där de ligger, som någon sa, trägen vinner

Haha, ja det är sant! Kan vara jag som missuppfattade det helt. När du lägger upp det så, så har du nog rätt
Citera
2017-11-06, 21:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vi har ju redan "Missing people", så ur det perspektivet borde det inte möta några hinder, givet att det funkar lika i Danmark som i Sverige. Och det finns helt säkert gott om sportdykare som gärna skulle ställa upp på detta. Möjligen kommer arbetsmiljöverket eller någon att ha några invändningar, men så länge det inte utgår någon ersättning eller råder några anställningsförhållanden, alltså så länge dykarna gör det helt frivilligt och ideellt, bordet det funka.

Man har inte släppt ubåtens rutt för man inte vill ha massa båtar, och sannolikt dykare, i vattnet. Men återigen jämfört med Missing People kan man undra varför. När skallgång med privata deltagare på land funkar, borde man kunna göra detsamma i vattnet.
Bra, då är vi två i alla fall som tycker att det här inte vore en så dum idé.

Fast det har tyvärr sina risker att hålla på som dykare vilket framgår nedan, åtskilliga
dödsfall har skett genom åren:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/05/dyk.html
Citera
2017-11-06, 22:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tror att vi helt kan glömma att det skulle vara något annat än ett sexualsadistiskt mord. Ett lustmord. Handlar inte om att han blivit avvisad och blivit galen av det. Det är rent nonsens, anser jag, även om GW är inne lite på den teorin. Det handlar inte om någon "akt" mellan två personer på något vis. Det handlar inte om att han försökt närma sig henne för att få sex. Allt handlar bara om Peter Madsens sjuka drifter. Offret KW är bara ett objekt för hans makabra lustar. Han har, som ett rovdjur, tagit sitt byte. Hon är helt avpersonifierad av honom. Enbart hans behov skall tillfredsställas. På det vidrigaste sätt som tänkas kan. Tortyren, smärtan, dödspaniken är hans förspel.
Hans njutning stegras i takt med det hjälplösa offrets smärta.
Det smärtsamma dödsögonblicket är hans maximala tillfredsställelse.
Ren ondska av omänsklig natur.
GW utgår alltid från statistik.
Därför är det normalt för honom att tro att det handlar om ett sexuellt avvisande, därför att det är vanligt förekommande.
I GW:s huvud finns ingen plats för att tänka utanför det som är statistiskt mest förekommande.
Citera
2017-11-06, 22:22
Medlem
Jag kan tänka mig att polisen nog vill ha kontroll kring de vatten ev armar och mobiler kan finnas av flera skäl. Det handlar om fynd som kommer att utgöra bevis i en uppmärksammad rättegång och som måste tillvaratas på ett särskilt sätt är det ena och det andra att de inte får hamna i "orätta" händer, bara för att nämna de två mest uppenbara skälen.

I Normalfallet är väl en brotts- eller tänkbar dumpningsplats (hittar inget annat ord) avspärrad till åtminstone domen vunnit laga kraft. Och dit är det långt ännu. Mest troligt kommer Madsen att dra ut på detta så länge det bara går.

Något erkännande kommer vi nog aldrig att skåda i överblickbar tid.

Antar att dom fn har tillgång till de dykare dom behöver från Försvarsmakten (både inom och utom landet).

Tror jag.
Citera
2017-11-06, 22:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bra, då är vi två i alla fall som tycker att det här inte vore en så dum idé.

Fast det har tyvärr sina risker att hålla på som dykare vilket framgår nedan, åtskilliga
dödsfall har skett genom åren:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/05/dyk.html

Skrämselpropaganda, det är säkrare att dyka än att köra bil

Här handlar det dessutom om dykning på väldigt grunda djup, runt 10 meter. Så det är väl direktuppstigning som gäller oavsett dyktid, alla fall så länge man är under 3h Om man inte kör Nitrox och kan ligga ännu längre.
Citera
2017-11-06, 22:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan tänka mig att polisen nog vill ha kontroll kring de vatten ev armar och mobiler kan finnas av flera skäl. Det handlar om fynd som kommer att utgöra bevis i en uppmärksammad rättegång och som måste tillvaratas på ett särskilt sätt är det ena och det andra att de inte får hamna i "orätta" händer, bara för att nämna de två mest uppenbara skälen.

Detsamma borde ju i så fall gälla även de fall Missing People varit med, som LH t.ex. Men ändå har de varit med.
Citera
2017-11-06, 22:39
Medlem
Citat:
Detsamma borde ju i så fall gälla även de fall Missing People varit med, som LH t.ex. Men ändå har de varit med.

Visst, men de tilldelades vissa av polisen angivna sökområden och varje grupp/område leddes av en ansvarig ledare från MPS. Vissa områden var också avspärrade och andra områden var uteslutna.

Under kontrollerade former alltså.
Citera
2017-11-06, 22:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, men de tilldelades vissa av polisen angivna sökområden och varje grupp/område leddes av en ansvarig ledare från MPS. Vissa områden var också avspärrade och andra områden var uteslutna.

Under kontrollerade former alltså.

Skulle dykningarna inte ske under kontrollerade former menar du?
Citera
2017-11-06, 22:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Temperaturen i vattnet är absolut inget hinder. Så länge det inte bottenfryser kan man dyka.

Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Inga problem alls. Vattnet är som tyngst vid ungefär 4 grader Celsius, vilket gör att det vid botten inte blir svalare än så (om det inte är bottenfruset, vilket Öresund inte brukar bli...

Med en torrdräkt utgör kylan i vattnet inga problem att vara nere längre tider. Jag har själv gjort dyk i december för många år sedan, i halvtorr dräkt. Det var kallt de första minuterna och det sprängde rätt rejält i huvudet innan kroppen vant sig. Med en torrdräkt och ansiktsmask är det ingen del av huden som har direktkontakt med vattnet och kylan utgör därmed inte något problem.

Tack för svaret, och ja det var vattentemperaturen jag avsåg med mitt inlägg. Skrev nu "svalt" istället för svinkallt.., om man nu inte är en vinterbadare

Tjaa.., i.o.m att den preliminära rättegångsdatumen för Peter är satt till 8 mars.., blir nog en lång väntan då. Om nu inte han skulle erkänna, vilket ju inte är troligt.

Kommer knappast att ske något avgörande/spännande tills 8 mars.., om inte telefoner eller armar upphittas.

Tillägg : Peter blir ju undersökt rättspsykiatrisk "as we speak". Men.., antar att resultaten av detta, kommer inte att offentliggöras innan rättegången.

Senast redigerad av Snapcount 2017-11-06 kl. 23:05.
Citera
2017-11-06, 23:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det är ju inte klarlagt att hon har mördats, och vem är du att säga att Peter Madsen är mördaren. Nu är det ju så att det är upp till domstol att bedöma det och inte stollar som läst lite artiklar i cyberspace.

Jo, för alla med tillstymmelse till förstånd så är det helt klarlagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Att bygga en ubåt är väl knappast att betrakta som lågbegåvat.

Nehej? Så vad är det att betrakta som, då? Intelligensbefriat, kanske?

Om man har vigt sitt liv åt att bygga en raket och flyga ut i rymden, och istället lägger sin tid på att bygga en antik ubåt, då är man ta mig fan inte särskilt begåvad, det är fan i mig också helt klartlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in