Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Gasmask, fallos och både bågfil och fogsvans rakt bakom handen. Undrar vilken av dem som kom till användning, GW och flera här tror på bågfilen men det var fogsvans som nämndes i vittnesmålen om vad han bar med sig ner till båten...
En liten bågfil kan permanent ha funnits ombord och PM använt den till att såga rör för brinnande livet. Ingen har heller avfärdat någon bågfil. - Säg att totalt max 15 mindre rör à 10 cm har sågats = 1,5 m rör. Sedan har tydligen ”metallbitar” och ”blydelar” också använts, dvs har han inte haft försågade rör med sig kan han ha tagit det han hittat ombord som kunnat fungera som sänken.
Den här hanteringen kan ha tagit c:a 2 h inkl. preparering av likdelar + c:a 1 h 40 min ( 5 x c:a 20 min fogsvans- och ev. också bågfilssågning/knivbearbetning av likdelar) = totalt 3 h 40 min. - Han beräknas ha styckat i undervattensläge 04.40 - 08.25 vilket kan stämma bra; sedan under en sträcka av 1,8 km dumpat likdelarna under 40 min: fram till 09.05. - Fogsvansen har han slängt men bågfilen kunde behållas (ev. har han gjort sig av med den också). - Det kan också ha funnits en kapmaskin ombord. - Vi vet ju varken hur många, långa eller grova de här metallrören är; ej heller diametern. - De flesta verkar dock ha varit fästade vid torson.