2017-11-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast det är väl ändå rätt sympatiskt att inte straffa folk enbart på grund av dess fäder?

Även om det går emot Jesus ord gällande huruvida man har djävulen eller Jahve till fader. Förvirrande.
De skriflärdses surdegar äro svåra att förstå sig på, men som Jesus sa, man skall akta sig för dom!
Citera
2017-11-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Då valde denne Gud alltså aktivt att bara skapa något på chans och struntade i om folk får lida för det?

Hade det varit bättre att han inte hade skapat människan? Så att t.ex. du och dina barn eller föräldrar inte hade existerat idag?

Citat:
Du menar alltså att gud inte skulle kunnat skapa ett universum där det fanns god om falsifierbara bevis för att han fanns och det var enkelt att bevisa detta bort all rimlig tvivel, tydligare än att gravitationen existerar?

Det finns anledningar till att det inte är så tydligt. Den största anledningen är påståendet från Satan att människorna klarar sig själva utan Gud, och då vill Satan inte att Gud ska blanda sig in i människans angelägenheter och visa sig tydligt. Satan vill få människor på hans sida med olika medel, men det fungerar inte helt, det finns massor med människor som underordnar sig Gud ändå, trots att Gud inte visar sig tydligt.

Ett sådant exempel var Job, han visste inte varför han råkade ut för så mycket olyckor, andra människor, hans vänner menade att det var Guds fel, och att Job skulle förbanna Gud, men det gjorde han inte, han var trogen Gud.

Innan harmageddon så kommer det att finnas två tydliga vägar att välja mellan, dom flesta vandrar redan nu på den breda vägen, med bland annat sitt hat till allt som har med religion att göra, eller det motsatta är inblandad i falsk religion som har mycket blod på händerna, eller andra människor som håller på med annan ondska. Många av dessa kommer att ha gått så långt på den breda vägen att dom inte kan ta sig upp, dom har blivit så onda att dom kommer att häda Gud trots att dom vet att han existerar och för att dom plågas av sanningarna som kommer att avslöja dom som onda:

"och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:9 Bibel2000)

"Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem.
Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten.
" (2 Thess 2:9-12 Bibel2000)

Även Jesus tog upp detta att dom som väljer att vara onda, dom som inte ödmjukar sig, kommer inte att förstå:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.

Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig. Men saliga era ögon som ser och era öron som hör.
" (Matt 13:10-16 Bibel2000)

Det finns fler skriftställen om detta.

Citat:
Däremot så är det många kristna som tror på helvetet och djävulen.

Satan Djävulen existerar, men det existerar inte en bokstavlig evig plåga. Elden som det talas om i Uppenbarelseboken handlar om att elden förintar för evigt, den kallas också för den andra döden, att man dör en gång, men om man dör en andra gång så uppväcks man inte längre upp. Satan och alla onda människor som vägrar att underordna sig Guds lagar om t.ex. "Du ska icke döda", kommer att tas bort från jorden och kastas in i den symboliska elden. Att elden är symbolisk kan man förstå eftersom även döden kastas in i elden, det betyder att döden kommer att tas bort i den nya ordningen på jorden:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.” "(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Och här förklaras också slutresultatet. Om människor har lidit under historiens gång, så kommer det att lösa sig, dom kommer inte att behöva lida mer. Ingen kommer att lida i den nya ordningen eftersom alla som kommer leva där har själva valt med glädje att underordna sig Gud och hans lagar .

Så Gud struntar inte i att människan lider så som du påstod i början. När Adam och Eva syndade så hade han redan en plan att ordna upp det hela genom Kvinnan och hennes avkomma:

"Då sade Herren Gud till ormen:
”Du som gjorde detta, förbannad skall du vara, utstött från boskapen och de vilda djuren.
På din buk skall du kräla och jord skall du äta så länge du lever.
Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes:
de skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.”
"(1 Mose 3:14-15 Bibel2000)

Citat:
Om han hade möjligheten att skapa universum hur han ville så har han väl den möjligheten, eller saknar han den möjligheten? Jag förstår inte riktigt hur du menar att hjärnan är uppbyggd är relevant för det faktiskt.

Gud skapade universum och människan precis som han ville ha det: "Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott." (1 Mose 1:31). Djur och växter var gott, men han ville också skapa någon som var lik honom, till hans avbild, som själva kunde skapa. Skapa musik, konst, hus, möbler, resa o.s.v. så Gud skapade människan med en hjärna som kan skapa och älska, alltså med en fri vilja att kunna göra vad dom vill under dagen, om dom ville dricka te på morgonen eller äta gröt.

Människan var i det närmaste obegränsad i vad dom kunde eller fick göra, men som i alla samhällen finns det gränser, man får t.ex. inte stjäla eller döda någon.

Gud hoppades väl eller antog att människan skulle gå med på det, för då skulle jorden bli uppfylld av skapande människor som skulle glädjas av att vara i livet. Men Adam och Eva och Satan och fallna änglar ville inte underordna sig det Gud hade skapat och gjort, dom ville bestämma själva vad som var gott och ont, dom ville göra onda saker och ville inte att Gud skulle sätta några gränser, och därför trotsade dom Gud, och detta kunde dom göra eftersom dom var skapade med en fri vilja.

Men deras beslut kan vem som helst se resultatet av idag på jorden. Det var inte så här Gud hade skapat jorden, och dom som väljer Guds sida kommer att få uppleva en ny ordning på jorden, eller så väljer dom det dom har idag. Man kan fundera hur dessa miljonärer och miljardärer skulle välja om Gud visade sig idag, och tog bort deras makt och rikedom, därför kamel genom nålsöga.

Lite kortfattat
Senast redigerad av ttsp 2017-11-06 kl. 20:57.
Citera
2017-11-06, 20:53
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
De skriflärdses surdegar äro svåra att förstå sig på, men som Jesus sa, man skall akta sig för dom!

Ja, det är skillnad på surdegar och surdegar tydligen:

33Han använde också en annan liknelse: ”Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.”

Matt 13:33
Citera
2017-11-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ja, det är skillnad på surdegar och surdegar tydligen:

33Han använde också en annan liknelse: ”Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.”

Matt 13:33
Du kan din bibel du Varangian, skuter snabbare än din skugga som Lucky Luke. Man måste nog kunna "dubbeltänka", för att klara sig i debatter mot tex JV. Synd att du inte var med häromdagen, klarade mej med nöd och näppe, men så är dom ju alltid 2 mot 1 också.
Mvh rantanplan
Citera
2017-11-06, 21:13
Medlem
Citat:
Du kan din bibel du Varangian, skuter snabbare än din skugga som Lucky Luke. Man måste nog kunna "dubbeltänka", för att klara sig i debatter mot tex JV. Synd att du inte var med häromdagen, klarade mej med nöd och näppe, men så är dom ju alltid 2 mot 1 också.
Mvh rantanplan

Det finns bara ett Jv här nu vad jag vet, jag.
Citera
2017-11-06, 21:19
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jag respekterar JV må du veta. De är hängivna. Till skillnad från merparten s.k. kristna.
Citera
2017-11-06, 21:27
Medlem
Citat:
Jag kan inte jonglera med bibelcitat likt JV, dessutom utgår vi från helt olika biblar, debattera du med dom skriftlärde, jag är bara rantaplan, en förtappade fängelsehund!
Citera
2017-11-06, 21:34
Medlem
Citat:
Jag respekterar JV må du veta. De är hängivna. Till skillnad från merparten s.k. kristna.

Jag tycker inte heller om ljummet vatten (Upp 3:15-16)
Citera
2017-11-06, 21:36
Medlem
Citat:
Jag kan inte jonglera med bibelcitat likt JV, dessutom utgår vi från helt olika biblar, debattera du med dom skriftlärde, jag är bara rantaplan, en förtappade fängelsehund!

Jag citerar Bibel2000 och Folkbibeln till 99.999% här på Flashback, vilken bibel utgår du ifrån?
Citera
2017-11-06, 21:42
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag tycker inte heller om ljummet vatten (Upp 3:15-16)

Nej, det kan ju kvitta. Svenska kyrkan är mycket ljum. Ät tacos och betala till illegala invandrare är evangeliet tydligen.
Citera
2017-11-06, 21:48
Medlem
[quote=rantaplan|62266795]Jag kan inte jonglera med bibelcitat likt JV, dessutom utgår vi från helt olika biblar, debattera du med dom skriftlärde, jag är bara rantaplan, en förtappade fängelsehund![/QUOTE
Nej, jag är inte min avatar, man skall aldrig förminska sig själv. Det är två ställen i bibeln:
"Guds rike finns inom eder"(I min bibel, siffrorna kan du säkert)
Plus då Jesus sa till rövaren "Idag skall du vara med mig i paradiset" min bibel igen, men jag har även din.
Där går översättningar isär. Dom här verserna är liksom dom avgörande mellan traditionella kristna och JV.
Citera
2017-11-06, 21:52
Medlem
Citat:
Om du inte håller med att gud blundade för vad han skapade så får du konfrontera ttsp med det, det var så jag tolkade det ttsp skrev.

Det var feltolkat i så fall. Gud blundade inte för vad han skapade, han valde att inte spionera på Adam och Eva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in