Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Så jag tror vi ska leta GM bland dom som uppbär soc i kommunen.
Håller med, men också andra ersättningar från Migrationsverket, Försäkringskassan etc
"Vi finns för dig som:
- inte kommit in på arbetsmarknaden
- av olika anledningar tappat kontakten med arbetsmarknaden
- behöver en längre introduktionstid
- har försörjningsstöd"
En väg In skriver de flera vägar Ut.
Det kan väl vara allt från någon form av gruppaktivering (pre-rehab) via typ arbetsträning på kommunens/privata enheter till hjälp med studie/yrkesvägledning och vuxenstudier.
I min kommun så är det försörjningsstödstagare givetvis, men också de som riskerar att bli det.
Alltså en salig blandning av arbetsskygga, fys.psyk.soc insufficiens, missbrukare, invandrare och de som är väg att bli av med sjukpenning, a-kassa, integrationsersättningar etc.
De var förr i en gråzon där de till sist hamnade i passivt försörjningsstöd. Nu samarbetar "samhället" och försöker på olika sätt att bevara/öka möjligheten att försörja sig själv.
Det är en grannlaga uppgift med olika lagstiftningar och genom sekretesslagstiftningen kan man inte föra över uppgifter hur som helst.
Därför sker planeringar där "klienten" deltar. Den talar fritt och genom svaren på frågor och sina egna berättelser kan de olika yrkesutövarna få en helhetsbild av problematiken.
Mellan Sociallagstiftning och Hälso och sjukvårdslagen är det vattentäta skott, information som på något sätt kan vara till men för "klienten" får inte föras vidare.
Försäkringskassan har tillgång till vårdjournaler, de vet däremot inget "soc.journaler" alltså om de sociala förhållandena "klienten" lever under förutom folkbokföringsregister.
De vet alltså inte det soc. vet.
Varför jag bli långrandig i detta är för att komma fram till att om man har ett "besvärlig" fall, personligt eller lagstiftningsgränser går man till enhetschefen.
Hon kan ge råd enligt lagstiftning, "runda" hörn eller ta över.
Sekretesslagstiftning i all ära, men med personlig kännedom om att motparten inte skriver ner den lagvidriga informationen som överförs kan en för respektive verksamhet korrekt bedömning för hur ärendet vidare ska hanteras göras.
Djeflar vad långt!
Min slutsats är att den döda var personligen inbegripen i de svåra besluten, antingen i klientmöte, stöd & rådgivning till sin personal och har personlig kontakt med handläggare vid andra myndigheter som fattar för "klienten" menliga beslut.
Om det finns en koppling till hennes arbete kan det finnas hämndmotiv kanske i hastigt mod.
Fy fan jag har äntligen sagt mitt! Snälla håll med mig nån!