2017-11-03, 23:16
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kanske:

1) Våldtäktsman/lustmördare som valt ut ett offer på måfå
2) Rånare som hoppades någon skulle springa förbi
2) Någon hon känner nära eller ytligt som visste att hon skulle till spåret den dagen
Nr 2 kan vi nog glömma, inte brukar motionärer ha något på sig som är så pass värdefullt att det är lönt att råna denne? Alternativ 1 och 3 är troligare.
Citera
2017-11-03, 23:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Nr 2 kan vi nog glömma, inte brukar motionärer ha något på sig som är så pass värdefullt att det är lönt att råna denne? Alternativ 1 och 3 är troligare.

Många har ju på sig en mobil. Och nu finns ju många skal där du kan ha både kort och pengar. Handlar kanske inte om stora pengar, men behöver du pengar till knark tar du vad du kan få. Men visst, det kanske inte är min 2:a. Den var den svagaste punkten. Vad kan det vara istället?
Citera
2017-11-03, 23:35
Medlem
Citat:
Kanske:

2) Någon hon känner nära eller ytligt som visste att hon skulle till spåret den dagen

Enligt polisen blev BO varken våldtagen eller bestulen på några tillhörigheter.

Gissar på pappan som blev av med vårdnaden om sitt barn eller någon psykiskt sjuk som valde ut ett slumpmässigt offer.
Senast redigerad av Den.smarta 2017-11-03 kl. 23:38.
Citera
2017-11-04, 00:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Många har ju på sig en mobil. Och nu finns ju många skal där du kan ha både kort och pengar. Handlar kanske inte om stora pengar, men behöver du pengar till knark tar du vad du kan få. Men visst, det kanske inte är min 2:a. Den var den svagaste punkten. Vad kan det vara istället?

Borde finnas bättre rånoffer på annan plats i staden. Och man mördar ogärna för struntsummor skulle jag gissa. Man blir så impopulär med polisen.

När ska FB f.ö. överväga byta till normaltid? Det blir liksom fel känsla...
Citera
2017-11-04, 00:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det är någon i en klan vars släktmedlem upplevt sig som "kränkt" av BO som är mördaren. Denne kan vara någon i utkanten av klanen varför mordet blir svårlöst. Någon som går under radarn för polisens topsningar. Om polisen topsar hela familjen i ett specifikt fall som BO haft något att göra med ger det inte utfall om dna finns på brottsplatsen eftersom det är en kusin i annan del av landet som utfört den fega genomvidriga gärningen.
Behöver inte ens vara inom klanen utan ett beställningsjobb. Fast det är lättare att hålla det hemligt om det görs inom klanen (blod är tjockare än vatten).

Motivfrågan talar helt för det du är inne på.
Citera
2017-11-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, hon skulle nog inte träffat klient på de premisserna, såvitt det inte det är någon hon hade förtroende för. Eller att hon blivit stalkad dit och kanske försökt tala personen tillrätta och det då spårat ut.
Jag skulle nog inte tippa på någon som får sluta sin praktikplats i första vändan, kanske mer då den som har svårt att driva en verksamhet utan (bidragsfinansierade?) praktikanter?

Någon företagare som får folk från arbetsförmedlingen kan det vara ja. Eller en konsult som får uppdrag från arbetsförmedlingen men slutat få nya.
Ett tag fanns det ju en hel industri av diverse jobbcoacher som arbetslösa tvingades gå till för att skriva ändlösa rader av personliga brev och CV. Några kanske finns kvar från den tiden men många har nog rensats ut.
Citera
2017-11-04, 00:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Enligt polisen blev BO varken våldtagen eller bestulen på några tillhörigheter.

Gissar på pappan som blev av med vårdnaden om sitt barn eller någon psykiskt sjuk som valde ut ett slumpmässigt offer.

Bara för att hon inte blev våldtagen eller rånad kan ju GM ändå ha tänkt våldta eller råna henne, men gjorde så mycket motstånd att han dödade henne. Och i panik flydde han snabbt fältet.

Men det är inte otroligt att det var någon hon har en koppling till.
Citera
2017-11-04, 00:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag vet inte om hon haft någon direktkontakt med klienter. Hon är chef och då brukar man inte möta personen som en handläggare inom socialtjänsten gör. Klienten kan ha fått ett negativt besked, tex att hans praktikplats skulle avslutas eller något liknande och tagit reda på vem som är högst ansvarig för beslutet.

Men valet av tidpunkt, vädret och plats tyder på att gärningsmannen inte är en total galning som bara ger sig ut på måfå. Även en idiot inser att chansen att någon skulle vara ute och jogga i det dåliga vädret strax före mörkrets inbrott är försvinnande liten.
Det tyder på viss kartläggning och planering.

Inom många förvaltningar så är det så att det är någon på chefsnivå som representerar förvaltningen om ett ärende blir en sak tas till domstolsprocess och inte handläggaren i ärendet. Vissa typer av beslut ska kanske också skrivas under av någon på chefsnivå.
Citera
2017-11-04, 01:41
Medlem
PeterNosters avatar
Hunden hittade BO efter att man hittat glasögonen.
Då kan hon väl inte ha burits till FP?
Måste ha släpats eller gått själv.
Hur dålig syn hade hon utan glasögonen?
Citera
2017-11-04, 03:01
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Kanske:

Ja alternativ 3(fast det står 2, två gånger) det tror jag på. Någon har kollat upp hennes rutiner ett litet tag. Eftersom inget var stulit, förmodligen hade hon både mobil och plånbok kvar i någon ficka, utesluter rånmord. Jag tror att polisen ska kolla upp alla ärenden hon beslutat i, typ ca 2-3 månader tillbaka. Prata med hennes kollegor om vilka fall som kan ha varit lite jobbiga och om hon eller någon annan på arbetsplatsen blivit antastad, eller någon som ringer och är arg. Jag tror personen har blivit kränkt och vill ge igen. Tar saken i egna händer.
Citera
2017-11-04, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Någon företagare som får folk från arbetsförmedlingen kan det vara ja. Eller en konsult som får uppdrag från arbetsförmedlingen men slutat få nya.
Ett tag fanns det ju en hel industri av diverse jobbcoacher som arbetslösa tvingades gå till för att skriva ändlösa rader av personliga brev och CV. Några kanske finns kvar från den tiden men många har nog rensats ut.

Eller någon som drivits till konkurs eller fått lägga ned på grund av att denne har haft såkallad illojal konkurrens där konkurrenter jobbar med bidragsfinansierade anställda?
Citera
2017-11-04, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Ja alternativ 3(fast det står 2, två gånger) det tror jag på. Någon har kollat upp hennes rutiner ett litet tag. Eftersom inget var stulit, förmodligen hade hon både mobil och plånbok kvar i någon ficka, utesluter rånmord. Jag tror att polisen ska kolla upp alla ärenden hon beslutat i, typ ca 2-3 månader tillbaka. Prata med hennes kollegor om vilka fall som kan ha varit lite jobbiga och om hon eller någon annan på arbetsplatsen blivit antastad, eller någon som ringer och är arg. Jag tror personen har blivit kränkt och vill ge igen. Tar saken i egna händer.

Nja, rånmotiv eller våldtäktsförsöket kanske inte helt kan uteslutas, det kan vara som Mogna Meloner säger att GM kanske hamnade i panik om han tog i så hon dog? Men jag håller ändå de alternativen som lägre sannolikt av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in