2017-11-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Nja, promenader ingår i "arbetsmarknadenheten" som hon var chef för.
Personalstyrkan är förmodligen liten så hon kanske rentav ledde somliga.

"Aktiv hälsa
Två gånger per vecka, två timmar vid varje tillfälle, upp till 12 veckor.
Hälsorelaterade aktiviteter: exempelvis promenader"

www.ulricehamn.se/stodochomsorg/arbetsmarknad/arbetscenter/

Hm jo friskvård brukar ingå i AF:s olika utbildningar. Men Hylander jobbade nog främst mot det lokala näringslivet och försöker hitta aktiviteter för folk som kanske inte platsar riktigt på AF.
Citera
2017-11-05, 22:36
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Men Hylander jobbade nog främst mot det lokala näringslivet och försöker hitta aktiviteter för folk som kanske inte platsar riktigt på AF.

Hon var ansvarig chef för en liten enhet i en liten kommun, både personalansvarig och uppdragsansvarig.

Enhetens uppdrag:
"Vi har ett nära samarbete med exempelvis individ- och familjeomsorgen, Arbetsförmedlingen, Vuxenutbildningen, Försäkringskassan, det lokala näringslivet, föreningar och andra kommunala enheter."
www.ulricehamn.se/stodochomsorg/arbetsmarknad/

Du menar att hon kunde välja ut att arbeta med 1 av de 7 angivna samarbetsområdena?
Resten skötte hennes anställda?

Tror inte jag efter nästan 20 år som kommunaltjänsteman.
Väldigt svårt att utöva myndighetsförvaltning i samarbetsform om man inte är djupt involverad i det dagliga arbetet.
Citera
2017-11-06, 01:11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Enligt polisen blev BO varken våldtagen eller bestulen på några tillhörigheter.
Har du någon länk till artikel där polisen säger detta? Jag har själv inte läst det någonstans.

Måste vara fullkomligt unikt i fall polisen berättat detta.
Citera
2017-11-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Har du någon länk till artikel där polisen säger detta? Jag har själv inte läst det någonstans.

Första artikeln som jag hittade på Google:

Citat:
– Alla hennes tillhörigheter fanns kvar på platsen, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson i region Väst

https://www.expressen.se/gt/dod-kvinna-polisen-misstanker-mord/

Jag tror inte heller det är unikt. Snarare tycker jag polisen har varit ovanligt tystlåten i detta fall.
Citera
2017-11-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Hon var ansvarig chef för en liten enhet i en liten kommun, både personalansvarig och uppdragsansvarig.

Enhetens uppdrag:
"Vi har ett nära samarbete med exempelvis individ- och familjeomsorgen, Arbetsförmedlingen, Vuxenutbildningen, Försäkringskassan, det lokala näringslivet, föreningar och andra kommunala enheter."
www.ulricehamn.se/stodochomsorg/arbetsmarknad/

Du menar att hon kunde välja ut att arbeta med 1 av de 7 angivna samarbetsområdena?
Resten skötte hennes anställda?

Tror inte jag efter nästan 20 år som kommunaltjänsteman.
Väldigt svårt att utöva myndighetsförvaltning i samarbetsform om man inte är djupt involverad i det dagliga arbetet.

Jag menar att hon arbetade med folk som står ganska långt från arbetslivet, nu och framöver. Sådana som har socialbidrag och behöver arbetsträning och/eller rehabilitering
Nu kanske Ulricehamn är en liten kommun men den som anvisas till arbetsförmedlingen och har a-kassa tror jag inte deltar i promenaderna.
Så jag tror vi ska leta GM bland dom som uppbär soc i kommunen.
Citera
2017-11-06, 11:03
Medlem
Har det kommit fram något?
Någon som vet vad det var för sorts överfall?
Var det en överfallsvåldtäkt?
Citera
2017-11-06, 11:51
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Så jag tror vi ska leta GM bland dom som uppbär soc i kommunen.

Håller med, men också andra ersättningar från Migrationsverket, Försäkringskassan etc

"Vi finns för dig som:
- inte kommit in på arbetsmarknaden
- av olika anledningar tappat kontakten med arbetsmarknaden
- behöver en längre introduktionstid
- har försörjningsstöd"

En väg In skriver de flera vägar Ut.
Det kan väl vara allt från någon form av gruppaktivering (pre-rehab) via typ arbetsträning på kommunens/privata enheter till hjälp med studie/yrkesvägledning och vuxenstudier.

I min kommun så är det försörjningsstödstagare givetvis, men också de som riskerar att bli det.

Alltså en salig blandning av arbetsskygga, fys.psyk.soc insufficiens, missbrukare, invandrare och de som är väg att bli av med sjukpenning, a-kassa, integrationsersättningar etc.

De var förr i en gråzon där de till sist hamnade i passivt försörjningsstöd. Nu samarbetar "samhället" och försöker på olika sätt att bevara/öka möjligheten att försörja sig själv.

Det är en grannlaga uppgift med olika lagstiftningar och genom sekretesslagstiftningen kan man inte föra över uppgifter hur som helst.
Därför sker planeringar där "klienten" deltar. Den talar fritt och genom svaren på frågor och sina egna berättelser kan de olika yrkesutövarna få en helhetsbild av problematiken.

Mellan Sociallagstiftning och Hälso och sjukvårdslagen är det vattentäta skott, information som på något sätt kan vara till men för "klienten" får inte föras vidare.

Försäkringskassan har tillgång till vårdjournaler, de vet däremot inget "soc.journaler" alltså om de sociala förhållandena "klienten" lever under förutom folkbokföringsregister.

De vet alltså inte det soc. vet.

Varför jag bli långrandig i detta är för att komma fram till att om man har ett "besvärlig" fall, personligt eller lagstiftningsgränser går man till enhetschefen.
Hon kan ge råd enligt lagstiftning, "runda" hörn eller ta över.

Sekretesslagstiftning i all ära, men med personlig kännedom om att motparten inte skriver ner den lagvidriga informationen som överförs kan en för respektive verksamhet korrekt bedömning för hur ärendet vidare ska hanteras göras.

Djeflar vad långt!

Min slutsats är att den döda var personligen inbegripen i de svåra besluten, antingen i klientmöte, stöd & rådgivning till sin personal och har personlig kontakt med handläggare vid andra myndigheter som fattar för "klienten" menliga beslut.

Om det finns en koppling till hennes arbete kan det finnas hämndmotiv kanske i hastigt mod.

Fy fan jag har äntligen sagt mitt! Snälla håll med mig nån!
Citera
2017-11-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love

Länk:
https://www.expressen.se/gt/dod-kvinna-polisen-misstanker-mord/

Utdrag ur länken ovan:
Finns det något som tyder på att hon har utsatts för sexuellt våld?
– Det finns inga sådana tecken, men det är en fråga som rättsmedicinska kommer att kunna ge klart besked om, säger Lena Matthijs.
– Vi stänger inga dörrar, men har inga sådana hypoteser i nuläget.
Polisens fynd på platsen tyder på att det inte ska ha handlat om ett rån som gått överstyr.
– Alla hennes tillhörigheter fanns kvar på platsen, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson i region Väst.
Senast redigerad av Den.smarta 2017-11-06 kl. 16:26.
Citera
2017-11-06, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Från Ulricehamns Tidning idag 6/11-17:

"Det är i princip locket på från polisen när det gäller information om mordutredningen.
Polisen berättar däremot att de vill komma i kontakt med personer som sett offrets vita Volkswagen parkerad på Lassalyckan.
"

..." Vi försöker krympa tidsfönstret för att fastställa när brottet begåtts,".....

Bilen ska ha parkerats på grusparkeringen vid vallaboden vid Lassalyktan. Polisen vill komma i kontakt med personer som sett bilen mellan 15.00-18.00 den 24/10.

"Förra veckan skickade mordutredarna hundförare på flera olika uppdrag i Lassalyckan."

"Resultat från all teknisk undersökning har inte kommit in till polisen än."

Polisen söker personer som sett vit Volkswagen på Lassalyckan
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-06 kl. 16:59.
Citera
2017-11-06, 17:33
Medlem
notknapparens avatar
Ungefär samma info från Borås Tidning:

"Den man i 30-årsåldern som satt anhållen förra helgen är fortfarande skäligen misstänkt. Samtidigt fortsätter polisen arbetet med att kartlägga offrets förehavanden den aktuella dagen."

" Mängder av människor har förhörts, tips har plockats upp och tidslinjen har kartlagts."

"Vid liknande fall har personer som vistats i närheten av brottsplatsen dna-topsats. Om så har varit fallet nu vill inte Arvidsson kommentera.– Det kan jag inte svara på i nuläget, det får vi återkomma med. Ingenting är omöjligt, säger han."

Ulricehamn: Polisen söker tips om vit Volkswagen
Citera
2017-11-06, 19:42
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
I morgon går solen i Ulricehamn ner ca 16:30, det behöver inte vara speciellt sent för att det ska vara mörkt när dagen är som kortast går solen ner ca 15:30.

Ok. Förlåt då. Du har rätt.
Citera
2017-11-06, 20:15
Medlem
Topsning och dna - Har polisen säkrat ett gärningsmanna - dna? Det låter ju så. Var det en överfallsvåldtäkt? Det är ju fler kvinnor som råkat ut för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in