Nej, jag menade inte att Walden var agent (inte i det senaste inlägget, i tidigare inlägg har jag dock lagt fram den teorin), utan att han var en informatör.
Jag vet inte om jag själv tror på den här teorin. Det är kul att spåna bara. Ta det inte för seriöst, jag älskar Sopranos och lägger ständigt fram olika analyser och teorier av olika kvalitet i den här tråden.
Angående Agent Harris, så upplever jag - detta blir tydligt mot slutet - att det finns någon sorts vänskaplig relation mellan honom och Tony. De gillar inte varandra, men de respekterar varandra, vilket bland annat syns i deras gemensamma intresse för USA:s välbefinnande och Tonys sympatier för Agent Harris utlandsvistelse och hans kamp mot terrorismen.
Alltid kul att läsa dina teorier Jag håller med dig helt angående Harris och Tonys relation.
Betänk att Di Meo-familjen ("Sopranos") är förvisso mycket mer framgångsrik än dess verkliga förlaga "DeCavalcante-familjen/New Jersey Mob) men det är fortfarande New Jersey, som är mestadels småstad och landsbygd. Seriens Tony Soprano är mycket mer rik än bossen över den maffia som fanns på riktigt i New Jersey.
Det är ju själva grejen, att Sopranos handlar om en maffiafamilj som är rätt liten och som rör sig i villakvarter och annat. Hade man velat göra en serie om en New York-familj så hade de naturligtvis varit mycket rikare men då hade serien varit rätt mycket mer annorlunda. Det hade också varit rätt orealistiskt att göra Tony Soprano ännu mer rik med tanke på att det ändå handlade om New Jersey - ett ställe som de flesta amerikaner vet är lite "bonnigt".
Se dokumentären om de riktiga Sopranos (DeCavalcante): https://www.youtube.com/watch?v=bMeTfZqH2R0 (Extra guld i dokumentären när man hör dem prata i telefonavlyssning om hur de fattar att Sopranos är baserat på dem. )
Att Annalisa (som i realiteten styrde italienska maffiafamiljen) gick med på att skicka sin kusin Furio kan ha massa anledningar som vi inte vet om. Hon kanske var orolig att han skulle försöka manövrera ut henne? Han kanske ville komma bort? Kan finnas massa bakomliggande skäl. Annalisa, spelad av Sofia Milos, är för övrigt sjukt vacker!
Fast hennes trosor är fula ( när hennes slavinna klipper hennes tånaglar, när Tony tittar på henne från balkongen eller fönstret). New Jersey är väl fan inte bonnigt. Då är ju Stockholm också bonnigt, dom e ju lika stora typ. Men, jämfört med New York så är det förstås en obetydlig liten skithåla vars maffia dom 5 familjerna kanske ser ner på.
Då har jag i dagarna för första gången sett färdigt serien. Helt fantastisk serie rakt igenom i princip, kan egentligen inte minnas ett enda avsnitt som var en "plåga" att se igenom som vissa serier med många säsonger ibland kan lida av. Slutet var inget annat än fantastiskt, sista minuterna byggdes det upp en otrolig spänning och man satt lite på nålar för att sen..
Ser fram emot att se igenom serien igen om nåt år. Har skumläst de senaste sidorna i den här tråden också och ska ta tag i och läsa igenom tråden med noggrant, verkar finnas en hel del intressanta teorier här.
Då har jag i dagarna för första gången sett färdigt serien. Helt fantastisk serie rakt igenom i princip, kan egentligen inte minnas ett enda avsnitt som var en "plåga" att se igenom som vissa serier med många säsonger ibland kan lida av. Slutet var inget annat än fantastiskt, sista minuterna byggdes det upp en otrolig spänning och man satt lite på nålar för att sen..
Ser fram emot att se igenom serien igen om nåt år. Har skumläst de senaste sidorna i den här tråden också och ska ta tag i och läsa igenom tråden med noggrant, verkar finnas en hel del intressanta teorier här.
Kul att du gillade serien! Någonting särskilt som du tyckte var bra/dåligt/intresseväckande?
Personligen så tycker jag att "Sopranos" är grymt välskriven. På Youtube diskuterades Tv-serien i ett klipp och omnämndes där som "basically a really well-written soap opera", (eller någonting i den stilen) en beskrivning som jag tycker fångar den ganska så bra. Jag gillar särskilt sättet på vilket den lyckas få in en sorts svart humor i allvarliga situationer. Det finns många exempel på detta, men på rak arm kan jag komma att tänka på:
När Christopher betalar den där snubben som spelas av Eduardo Ballerini med heroin för att föra en dialog på italienska med ett par inhyrda neapolitanska hitmen, som av misstag skjuter en snubbe som är väldigt lik Phil Leotardo och hans dotter. Slumpen är en del av det absurda i många av de här situationerna, d v s hur det slumpmässiga och nyckfulla i livet sätter en sorts sjuk komisk tvist på även de mest allvarliga situationerna.
Anthony JR, vilken liten hoptryckt köttbulle han ser ut som i de första säsongerna. Vilken skillnad mot hur han ser ut sen, och vilken personlighet han utvecklar.
Kul att du gillade serien! Någonting särskilt som du tyckte var bra/dåligt/intresseväckande?
Personligen så tycker jag att "Sopranos" är grymt välskriven. På Youtube diskuterades Tv-serien i ett klipp och omnämndes där som "basically a really well-written soap opera", (eller någonting i den stilen) en beskrivning som jag tycker fångar den ganska så bra. Jag gillar särskilt sättet på vilket den lyckas få in en sorts svart humor i allvarliga situationer. Det finns många exempel på detta, men på rak arm kan jag komma att tänka på:
När Christopher betalar den där snubben som spelas av Eduardo Ballerini med heroin för att föra en dialog på italienska med ett par inhyrda neapolitanska hitmen, som av misstag skjuter en snubbe som är väldigt lik Phil Leotardo och hans dotter. Slumpen är en del av det absurda i många av de här situationerna, d v s hur det slumpmässiga och nyckfulla i livet sätter en sorts sjuk komisk tvist på även de mest allvarliga situationerna.
Tycker liksom att den håller hög nivå rakt igenom, den är dels välskriven som du säger men jag tycker också att skådespelarinsatserna håller en förhållandevis hög nivå. Jag gillar också att den blir så härligt klyschig på nåt sätt fast utan att bli.. klyschig, om ni förstår vad jag menar. Det är liksom italienamerikanska mafiosos rakt igenom men det blir aldrig tröttsamt som vissa maffiafilmer/serier ibland kan lida av.
Serien tuffar liksom på i sin takt utan att för den skull bli långtråkig. Sen gör ju James Gandolfini en fantastisk insats också.
Jag kollade en film om Totó Riina, en av dom värsta bossarna i Sicilien någonsin,,och därnere säger dom också det där ÖÖÖWWHH-ljudet
Sopranos styrka är äktheten. Det är ingenting fel på det stereotypa bara det görs med finess, känsla och humor. Man måste älska karaktärerna man skapar och skriver för, och det gör David Chase.
Sopranos styrka är äktheten. Det är ingenting fel på det stereotypa bara det görs med finess, känsla och humor. Man måste älska karaktärerna man skapar och skriver för, och det gör David Chase.
Lou Ferrante säger ju det på Skavlans talkshow, att Sopranos är ganska verklighetstroget.
Vissa tabbar har Chase dock gjort, men vem gör inte det?