2017-11-04, 16:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det jag ogillar nuförtiden när dropplisten är borta är att så mycket snö rinner ner på sätet.

Det är omak vi får acceptera i utbyte mot låg förbrukning, gissar att de där dropplisterna som bilar hade förr var allt annat än aerodynamiska?

Själv tänker jag inte ens på det längre, vispar alltid av taket en bit in ovanför dörrkarmen i samband med att jag tar framrutan - just för att inte snön skall ramla ner i sätet.
Citera
2017-11-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Det är väldigt lätt att klaga på något nytt, skrattade själv åt elektronisk handbroms för ett par år sedan, men givetvis finns det vettiga skäl till att bilar utrustas med dem idag, konstruktörerna är inga dumhuvuden och finessen verkar komma på allt större del av fordonsparken.

Jag var också en så som tyckte elektrisk handbroms var dumheter tills för helt nyligen när jag råkade köpa en bil som har det.
Upptäckte då hur bekvämt det är, den aktiveras när jag slår av tändningen och släpper när jag lägger i Drive och kör iväg. Behöver inte röra ett finger. Automatiken går att stänga av om man absolut vill trycka på en knapp när man parkerar eller ska åka iväg.
Vet inte hur det ser ut på alla bilar, men på min är det vanliga bromsok med korta vajrar till handbromsen. Det sitter en elmotor mitt emellan bakhjulen som drar i dom vajrarna när bromsen läggs åt. Väldigt enkel konstruktion.
Citera
2017-11-04, 17:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Vet inte hur det ser ut på alla bilar, men på min är det vanliga bromsok med korta vajrar till handbromsen. Det sitter en elmotor mitt emellan bakhjulen som drar i dom vajrarna när bromsen läggs åt. Väldigt enkel konstruktion.

Tack vare denna tråden har jag googlat lite på ämnet - oddsen är rätt stora att elmotorn på din bil är gjord av ett bolag vi känner väl http://www.skf.com/mena/products/by-wire/drive-by-wire/electronic-parking-system/index.html

Den andra varianten verkar vara broms monterad direkt på oket.
Citera
2017-11-04, 17:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är omak vi får acceptera i utbyte mot låg förbrukning, gissar att de där dropplisterna som bilar hade förr var allt annat än aerodynamiska?

Själv tänker jag inte ens på det längre, vispar alltid av taket en bit in ovanför dörrkarmen i samband med att jag tar framrutan - just för att inte snön skall ramla ner i sätet.
Det är värre när borsten ligger i bilen och handskarna glömda
Citera
2017-11-04, 18:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är värre när borsten ligger i bilen och handskarna glömda
Borsten och bilkörning hör inte ihop (Slang för sprit om någon missat det...)
Citera
2017-11-04, 18:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Och då har vi ändå inte berört, det lindrigt sagt, infekterande ämnet automatlåda.
Det finns en hel tråd om det, där debatten gick het för något år sedan.

Det är en felkälla av rang, jämfört med riktiga, pålitliga, manuella lådor.
Citera
2017-11-04, 19:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och då har vi ändå inte berört, det lindrigt sagt, infekterande ämnet automatlåda.
Det finns en hel tråd om det, där debatten gick het för något år sedan.

Det är en felkälla av rang, jämfört med riktiga, pålitliga, manuella lådor.
Det är sant men det är ju ingen ny uppfinning. De ställer generellt till mycket mer problem än manuella lådor men samtidigt är det en stor skillnad i brukandet, en skillnad som i alla fall för mig kan göra att jag accepterar den ökade risken för krångel. Min ena bil, XK8:an finns dessutom bara med automat så där var inget att välja på, jag bara måste ha en XK8.

Men vissa nya typer av automatlådor har ju visat sig ha katastrofal hållbarhet såsom VW DSG.

Det jag stör mig på är sådana påfund som ger väldigt litet eller inget mervärde men medför nya risker, sånt är bara skit.
Citera
2017-11-04, 20:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är sant men det är ju ingen ny uppfinning. De ställer generellt till mycket mer problem än manuella lådor men samtidigt är det en stor skillnad i brukandet, en skillnad som i alla fall för mig kan göra att jag accepterar den ökade risken för krångel. Min ena bil, XK8:an finns dessutom bara med automat så där var inget att välja på, jag bara måste ha en XK8.

Men vissa nya typer av automatlådor har ju visat sig ha katastrofal hållbarhet såsom VW DSG.

Det jag stör mig på är sådana påfund som ger väldigt litet eller inget mervärde men medför nya risker, sånt är bara skit.

Sedan har alla drivlinor blivit mycket bättre än historiskt - undantaget DSG-skandalen då. Automat eller manuell är en smakfråga idag - båda håller vanligtvis över 20 000 mil. Det kan eventuellt bli huvudbry för 8:e ägaren i slutet av bilens liv typ.
Citera
2017-11-05, 00:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack vare denna tråden har jag googlat lite på ämnet - oddsen är rätt stora att elmotorn på din bil är gjord av ett bolag vi känner väl http://www.skf.com/mena/products/by-wire/drive-by-wire/electronic-parking-system/index.html

Den andra varianten verkar vara broms monterad direkt på oket.

Det är främst denna lösning som jag anser vara illa genomtänkt:

Citat:
Elektrisk parkeringsbroms som är inbyggd i bromsoket är ju ett hjärnsläpp utan dess like. El och smuts hör inte ihop och funktionen ger inget mervärde och är ju totalt onödig.

Med SKF versionen blir ju det elektriska mer skyddat men fortfarande onödigt och en merkostnad.
Det är ju sällan biltillverkarna själva som konstruerar dessa prylar eller beställer dem utan det gör ju tillverkarna av tillbehören som sen säljer in det hos biltillverkarna.
Citera
2017-11-05, 01:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Bilar byter man ändå efter ett par år, gråt hur mycket du vill - du kommer ändå inte stoppa utvecklingen hur mycket du än önskar det och tur är det!

Oj det där var väl en generalisering. För min del har jag inte bytt bil en enda gång. Man köper den av idioten som säljer den efter ett par år och låter den betala den värsta värdeminskningen åt mig. De har antagligen också tagit lån på banken för att köpa bilen. Snacka om blåsning.

Sen håller man liv i den tills den rasar. Den senaste har jag haft i snart 18 år. Reservdelshandlarna verkar ha fullt upp så många gör som jag.

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken."
Citera
2017-11-05, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Oj det där var väl en generalisering. För min del har jag inte bytt bil en enda gång. Man köper den av idioten som säljer den efter ett par år och låter den betala den värsta värdeminskningen åt mig. De har antagligen också tagit lån på banken för att köpa bilen. Snacka om blåsning.

Sen håller man liv i den tills den rasar. Den senaste har jag haft i snart 18 år. Reservdelshandlarna verkar ha fullt upp så många gör som jag.

Även om jag kan vidgå att många gör så som du beskriver så är det ändå få i jämförelse med de som har bilarna i 2-3 år. Eftersom de flesta bilar säljs nya till företag och myndigheter så kan vi börja med att konstatera att en mycket stor del byts efter just 3 år. Även när bilen blivit begagnad byts den ånyo efter samma tid, i de läget även av de som privat köpt bilen. Sedan finns givetvis såväl de vilka förfar enligt din beskrivning eller, vilket är vanligare, äger en gammal bil som ägare nummer 5 eller kanske 8.
Totalt sett håller bilar betydligt bättre nu mot vad som var fallet på 60- och 70-talet exempelvis. Däremot är de som bekant byggda för att gå sönder med viss regelbundenhet, då genereras mycket riktigt arbete åt de som jobbar med eftermarknaden.
Citera
2017-11-05, 04:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Vi kanske kan vara överrens om att nybilsköparen köper det han/hon vill ha och skiter *fullständigt* i vad personen som slutligen kör bilen till skroten tycker att bilen skulle haft för utrustning?

Det kommer bli fler och fler bilar på marknaden som kommer ha elektrisk handbroms, automatlåda, elektriskt justerbara säten, värme i ratten etc etc etc. Det är bara att titta på vad som säljs nytt i dag för att inse vad en del kommer gnälla på om 10 år

Tid är pengar, tänker inte slösa min värdefulla tid på att bråka med en gammal strulande bil - det skulle bli alldeles för dyrt. Därmed inte sagt att man tvunget måste köpa helt nytt, det håller jag med om oftast är ekonomiskt vansinne.

Tillgången på ett till tre år gamla bilar brukar vara god i bilhallarna.
Senast redigerad av sucuk 2017-11-05 kl. 04:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in