2017-11-04, 09:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vilka saker är det som är omöjliga att reparera?

Elektrisk handbroms verkar tydligen vara nåt som sticker extra i ögonen, det har funnits på bilar nu i cirka 10-12 år, det har visat sig fungera ungefär lika bra, eller dåligt, som vanlig handbroms. Det finns olika konstruktioner som är olika dyra att reparera, där tyskarna som vanligt sticker ut som de dyraste, de enklaste systemen har däremot ungefär samma komponenter och reparationspris som vanlig handbroms.
Men av nån anledning så är det främst de som inte har det som hatar det, de som har det verkar vara nöjda med det.
Jag ska vara helt ärlig, elektrisk handbroms har jag bara läst om, och nämnde det då det förekommer flitigt i tråden.
Jag kan verkligen inte begripa meningen med det.
Det leder bara till dyra reparationer i framtiden, och i sämsta fall skrotning för att det är för dyrt att laga.
Allt bara för.....ingenting, gammal hederlig vajer var inget problem.
Biltillverkarna hittade på ett behov som inte fanns.
Citera
2017-11-04, 10:17
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om 10 år kommer fattigt folk hylla bilar från milennieskiftet fram till 2010 som bilarnas topp eftersom dessa då kommer vara i nåbar prisklass för dem....

Det är som vanligt, det en del inte har råd med pratar de skit om tills de har råd att köpa det varpå kappan snabbt vänds
Okej rike Nils. Vad gör en bil med Elektrisk handbroms som kostar 10000 kronor att laga istället för 500 för samma bil med wire bättre? Eller bilen med integrerad stereo som kostar 7000 att byta jämfört med samma bil med en vanlig du kan köpa för 400 och byta med standard iso kontakt på 10 minuter?
Skärp dig för fan
Citera
2017-11-04, 10:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Okej rike Nils. Vad gör en bil med Elektrisk handbroms som kostar 10000 kronor att laga istället för 500 för samma bil med wire bättre? Eller bilen med integrerad stereo som kostar 7000 att byta jämfört med samma bil med en vanlig du kan köpa för 400 och byta med standard iso kontakt på 10 minuter?
Skärp dig för fan

Den elektriska handbromsen sitter där på säkert 70% av alla nya bilar som säljs idag, gilla läget eller leta vidare på begagnatmarknaden är alltså de alternativ som finns för er bakåtsträvare.

Den integrerade stereon är ointressant för tjuven eftersom den bara funkar i den bil den sitter i, byta stereo vem gör det 2017? Man byter bilen istället

Det kommer fortsätta gnällas, utvecklingen går dock vidare.
Citera
2017-11-04, 11:08
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Den elektriska handbromsen sitter där på säkert 70% av alla nya bilar som säljs idag, gilla läget eller leta vidare på begagnatmarknaden är alltså de alternativ som finns för er bakåtsträvare.

Den integrerade stereon är ointressant för tjuven eftersom den bara funkar i den bil den sitter i, byta stereo vem gör det 2017? Man byter bilen istället

Det kommer fortsätta gnällas, utvecklingen går dock vidare.
En bil som inte krockas lever typ 20 år. På den tiden hinner tekniken utvecklas så på dig själv din jävla idiot.
Bluetooth lär vara omodernt om 20 år och då finns inget ekonomiskt försvar att byta ut stereon för en bil som kostar bara ett par tusen.
Men klart, din besserwisser det är ju bara att betala
Och ja. Jag glömde er handikappade som inte klarar av att dra i en spak utan måste trycka på en knapp istället för att få parkeringsbroms
Citera
2017-11-04, 12:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
En bil som inte krockas lever typ 20 år. På den tiden hinner tekniken utvecklas så på dig själv din jävla idiot.
Bluetooth lär vara omodernt om 20 år och då finns inget ekonomiskt försvar att byta ut stereon för en bil som kostar bara ett par tusen.
Och ja. Jag glömde er handikappade som inte klarar av att dra i en spak utan måste trycka på en knapp istället för att få parkeringsbroms

Bilar byter man ändå efter ett par år, gråt hur mycket du vill - du kommer ändå inte stoppa utvecklingen hur mycket du än önskar det och tur är det!
Citera
2017-11-04, 12:18
Moderator
Citat:
Du får nog uppdatera dina kunskaper lite om det är ett problem för dig. Det finns gott om modellanpassade saker att köpa som gör att du utan problem kan montera en lågpris-spelare även i en bil med integrerad enhet.
Men sannolikheten att du skulle göra det är rätt liten, om original funkar så är det ju inget problem, ska du bygga ljud så är inte kostnaden det som stoppar.

Vanlig handbroms som man kan renovera för 500:-? Finns väl ingen bil idag som har så billiga prylar till handbromsen, visa mig en.
Citera
2017-11-04, 14:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kommentar till några av ovanstående:
Elstolar - fungerar numera oftast även på bilar som varit med i 15 år och gått 25000 mil.
Elhissar - vill du manövrera annan ruta än den som är i dörren närmast dig är det nog bra om det inte är vev som gäller.
Elspeglar - ställ in den på höger sida kräver då mycket långa armar.
Torkare/spolare på strålkastarna - Måste fungera om bilen har xenonljus. Dessutom ett bra hjälpmedel för att verkligen se något i vissa vädersituationer
AC - var det så länge sedan du körde en bil sommartid utan AC, inget man vill vara utan!

Citat:
Torkare/spolare på strålkastarna - Måste fungera om bilen har xenonljus. Dessutom ett bra hjälpmedel för att verkligen se något i vissa vädersituationer

Man måste väl inte ha xenonljus. Det är ju dessutom helt ute nu när det finns LED. Alltså behövs inte torkarna/spolarna heller. De fungerar dessutom inte heller alltid.

Citat:
Elhissar - vill du manövrera annan ruta än den som är i dörren närmast dig är det nog bra om det inte är vev som gäller.
Elspeglar - ställ in den på höger sida kräver då mycket långa armar.

Båda underlättas av om det finns en vev. Man säger till den som sitter närmast:
-Veva ner rutan!

Om det inte finns någon vev:
-Hur då? Det finns ju ingen vev.

Har för mig att det fanns bilar med både och när man började med detta marknadsjyckel.

Citat:
AC - var det så länge sedan du körde en bil sommartid utan AC, inget man vill vara utan!

ACen pajade och jag kunde inte motivera reparationskostnaden. Temperaturen överskrider sällan 25C utomhus i Sverige, möjligtvis i Skåne. Vädrar man ut så blir det 25C i bilen. Svart läder/imitation i sätena är ju säkert till för att man ska tvingas ha AC.

Elektrisk parkeringsbroms som är inbyggd i bromsoket är ju ett hjärnsläpp utan dess like. El och smuts hör inte ihop och funktionen ger inget mervärde och är ju totalt onödig.

Min första punkt med tvärställd motor saknar fortfarande motivering av någon idiot i tråden. Jag tror det är för att det ska bli dyrare att byta kamrem som dessutom också är helt onödig.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-04 kl. 14:11.
Citera
2017-11-04, 14:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man måste väl inte ha xenonljus. Det är ju dessutom helt ute nu när det finns LED. Alltså behövs inte torkarna/spolarna heller. De fungerar dessutom inte heller alltid.
Vad som är lagkrav och vad som är bra att ha är ju ibland skilda saker. Strålkastarspolare är en jättebra sak som sällan krånglar, i stort sett en nödvändighet vid körning i svenskt vinterväglag. Torkarna var egentligen ännu bättre (I Saabs bok "En berättelse om praktisk fysik" om utvecklingen av 9-5 framhävde man att det var det enda som dög i svenskt vinterslask, några år senare hade snålat bort torkarna. Detta hänger väl också ihop med lyktglas av plast som inte tål mekanisk rengöring utan att repas.) men kunde ju lättare gå sönder.

Jag kommer ihåg en 40 mils resa i slaskväder i mörker då strålkastarspolarna/torkarna hade lagt av. Jag fick stanna med några få mils mellanrum och gå ut och torka rent med snö för att se ett jäkla jota och det tog inte många minuter innan man märkte avsevärd försämring i ljusbilden.

Jag är inte mot alla finesser eller allt nytt men det är några riktigt dumma idiotidéer som jag vänder mig kraftigt mot som tillför så oerhört litet mervärde (eller t o m sämre funktion) så jag inte tycker det är värt det ökade krånglet.
Citera
2017-11-04, 16:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Elektrisk parkeringsbroms som är inbyggd i bromsoket är ju ett hjärnsläpp utan dess like. El och smuts hör inte ihop och funktionen ger inget mervärde och är ju totalt onödig.

I sanningens namn bör de goda sidorna med elektronisk handbroms också lyftas fram:

http://www.thecarconnection.com/news/1050069_electronic-parking-brakes-whats-the-point

Det är väldigt lätt att klaga på något nytt, skrattade själv åt elektronisk handbroms för ett par år sedan, men givetvis finns det vettiga skäl till att bilar utrustas med dem idag, konstruktörerna är inga dumhuvuden och finessen verkar komma på allt större del av fordonsparken.
Citera
2017-11-04, 16:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Då är det väl en parkeringsbroms? Hur gör man då när man startar i en uppförsbacke?
Då kan det vara bra att ha en handbroms.
Bilen har en automatisk broms som går in när jag bromsat hastigheten till 0.
Hill assist, kallas det på nysvenska, jag tror det varit standard på automatbilar ett bra tag.
Citera
2017-11-04, 16:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
-88-98 är tiden före ABS för dig, vad har du för preferenser då, Skoda? Det var väl i princip just då alla fick ABS, i samband med en rätt stor teknikomläggning i bilvärlden.
Alla bilar fick insprutning och en riktig motorstyrning och de allra flesta ABS.

Då, på den tiden, lät de som inte hade råd likadant som nu ... Inget bra. Vad fula moderna bilar är, kommer aldrig köpa nåt nyare än en 70-talare då det inte fanns en massa skit som kunde krångla, centrallås, elhissar, styrservo (vem fan behöver det, man har väl lite muskler), insprutning och katalysator vilket jävla skit. ABS, vad fan ska man med det till, kommer bara att krångla, jag kan minsann bromsa för jag kan köra bil osv.

Så har det låtit i alla tider, framförallt från de som inte har råd med tekniken då, när bilarna väl kommit ner till deras prisklass märker de hur trevligt det är med lite bekvämlighet och prisar sina då 15 år gamla bilar som det bästa man kan hitta, hur skönt det är med än det ena och än det andra, sånt som de som köpt nyare haft i 15 år ...

Det finns givetvis undantag, de som kör med gammalt för att de helt enkelt gillar det, men de är i klar minoritet.
Jag kör gärna gammalt som entusiastfordon, men som vardagsbil tar jag så mycket bekvämlighet jag kan få.
Jag minns sjuttiotalet då jag köpte en Datsun, anpassad till moderna avgasregler.

Vilket ormbo med slangar, jag lovade mig själv att aldrig köpa en modern bil igen.
Löftet bortglömt vid nästa bilbehov. Nu är ju reningen integrerad med förbränningen och får väl sägas att den funkar bra.
Citera
2017-11-04, 16:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Ja dropplisten var perfekt att hålla sig i för att enkelt ta sig ur och in i bilen vid ryggont, saknar den.
Det jag ogillar nuförtiden när dropplisten är borta är att så mycket snö rinner ner på sätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in