Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 05:58
  #2377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Nu är jag visserligen hundägare och därför kan jag också traska runt i skogen helt planlöst i timmar ibland.
Men det är ingen omöjlighet att jag skulle kunna göra det om jag inte var hundägare också.
Naturen är en väldigt mysig plats att bara traska omkring i flera timmar ibland och rensa huvudet från all vardaglig stress.
Personen ifråga måste gjort något som avviker från det normala på något sätt.
Att gå runt i skogen 4 - 5 timmar en tisdag (särskilt om man är sjukskriven, arbetslös, semester mm) med en långjacka och mössa i oktober känns inte särskilt misstänkt i min värld i alla fall.

Det behöver inte vara någon onormal vistelse i detta område för denne man. Han var dock iklädd långjacka och detta plagg går ibland under epitetet blottarrock. Då kanske hans vistelse i motionsspåret får en annan innebörd.
Citera
2018-01-15, 09:31
  #2378
Avstängd
eminent-dietists avatar
Vilken mördare går runt i kläder som påminner om en skurk från Mussepigg? Ska man göra något sånt här så klär man sig inte sådär uppseendeväckande. Dessutom ska han ha dragit upp rocken för ansiktet vilket bara väcker ännu mer uppmärksamhet. Vem har gett det här signalementet egentligen? Kan det vara GM själv?
Citera
2018-01-15, 10:05
  #2379
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Vilken mördare går runt i kläder som påminner om en skurk från Mussepigg? Ska man göra något sånt här så klär man sig inte sådär uppseendeväckande. Dessutom ska han ha dragit upp rocken för ansiktet vilket bara väcker ännu mer uppmärksamhet. Vem har gett det här signalementet egentligen? Kan det vara GM själv?

"– Han är iakttagen vid flera tillfällen från klockan 10.30 och framåt, säger spaningschefen Göran Arvidsson."

https://www.expressen.se/gt/polisens...tankta-mordet/

Dessa personer måste ju vara hörda och identifierade. Kan inte vara en och samma person.

EDIT:
Tillägg:

Man behöver ju inte direkt se ut som en "skurk" i denna klädsel. Det var rätt kyligt denna höstdag i Ulricehamn. Om man är ute och motionerar mitt på dagen, är man kanske inte direkt inställd på att man ska träffa på en skurk i spåret, och reagerar kanske inte särskilt på någon som verkar ute och promenerar i höstkylan med uppdragen halskrage och nerdragen mössa. Men ett perfekt sätt att dölja sin identitet på.

"TIS 10-24
Aktuell temp
6° /2°
"

https://www.accuweather.com/sv/se/ul...nyr=10/01/2017.
__________________
Senast redigerad av notknapparen 2018-01-15 kl. 10:25.
Citera
2018-01-15, 11:43
  #2380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"[i]– Han är iakttagen vid flera tillfällen från klockan 10.30 och framåt

Det hade ju varit intressant att veta om dom toppsar en viss ålder eller hudfärg med tanke på detta
Citera
2018-01-15, 11:47
  #2381
Avstängd
eminent-dietists avatar
Jag tycker fortfarande att signalementet låter fabricerat. Hur många har iakttagit mannen? Det kan ju vara en uppdiktad efterhandskonstruktion av t ex 2 st GM också.
Citera
2018-01-15, 12:00
  #2382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Jag tycker fortfarande att signalementet låter fabricerat. Hur många har iakttagit mannen? Det kan ju vara en uppdiktad efterhandskonstruktion av t ex 2 st GM också.
Jag tycker signalementet säger nada. Långjacka och mössa i oktober??? Jag har skrivit det förr så det blir sista gången annars storknar väl folk på forumet snart.

Men vad är det för konstigt med den klädseln i oktober?
Vad är det för konstigt att traska runt i skogen några timmar?

Det enda som är konstigt (om det inte är GM) är att personen i fråga inte hört av sig till polisen. Räcker att personen inte kan svenska så faller det ändå.
Citera
2018-01-15, 12:42
  #2383
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det behöver inte vara någon onormal vistelse i detta område för denne man. Han var dock iklädd långjacka och detta plagg går ibland under epitetet blottarrock. Då kanske hans vistelse i motionsspåret får en annan innebörd.

Ja, det är ju en del folk för vilka skogspromenader har en annan innebörd än motion.
Särskilt där ensamma kvinnor kan tänkas passera.
Tänk om LH läste lusen av honom, hotade klippa av en viss kroppsdel eller helt enkelt bara gjorde en grimas.
Då blev han kränkt...
Citera
2018-01-15, 12:55
  #2384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Det hade ju varit intressant att veta om dom toppsar en viss ålder eller hudfärg med tanke på detta

Mellan 18-30 år svenskar verkar vara en stor andel.
Citera
2018-01-15, 13:20
  #2385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfon
Mellan 18-30 år svenskar verkar vara en stor andel.

Ok. Tack för snabbt svar.
Hur ser Ulricehamn ut förövrigt?
18 - 30 År säger en del om var man har sin misstanke men hur ser det ut rent hudfärgsmässigt i stan?
Är det mest vit hudfärg eller?
Kanske har dom lite att gå på ändå.
Citera
2018-01-15, 15:08
  #2386
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Ok. Tack för snabbt svar.
Hur ser Ulricehamn ut förövrigt?
18 - 30 År säger en del om var man har sin misstanke men hur ser det ut rent hudfärgsmässigt i stan?
Är det mest vit hudfärg eller?
Kanske har dom lite att gå på ändå.

Undrar verkligen om de låser in sig så snävt?? Tror inte på att de har fått fram särskilt mer än att det ska vara en man av DNA fyndet. Och något annat har man ju inte att gå på, mer än den vanliga statistiken om vem den vanliga gärningsmannen är. Så kan man väl utesluta 4- åringar och 95- åringar, rullstolsbundna osv.

Man har topsat lite över 1000 personer. Hela Ulricehamns kommun har drygt 24000 invånare.

https://www.ulricehamn.se/omkommunen...g/kommunfakta/

Köns och - åldersfördelning vet jag inte. Men i hela landet är det ungefär lika många män som kvinnor, viss övervikt män. I åldersspannet 15-24 år är 11,7% av befolkning, och 25-54 år är 39,46% av befolkningen. Tillsammmans utgör 15-54 åringar ca 51% av befolkningen (2016).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverig...%C3%B6rdelning

Så ungefär 12000 personer är män och ca hälften av dom är 15-54 år. Det blir ca 6000. Exakt vilket åldersspann man har valt, vet jag inte. Inte heller kan man räkna ut det då man inte vet hur många områden de delat in Ulricehamn i (se citat från Expressen nedan).

Och man kommer att fortsätta topsa:

"På sin hemsida skriver polisen samtidigt, vad gäller mass-topsningen, att man "utökar sökningen som nu kommer att omfatta hela Ulricehamns kommun".

– Vi har delat upp det i ett antal områden. Nu har vi bearbetat 2,5 av områdena och då går vi vidare, säger Göran Arvidsson."


https://www.expressen.se/gt/polisens...tankta-mordet/

Någon nämnde att GW inte hade så stor tilltro till att detta var rätt väg att gå:
(min fetning)

"Han menar att DNA-topsning i värsta fall kan leda utredningen i fel riktning. Och att det bara är en liten del av det polisära arbetet.

– Frågan är vad det är för slags DNA. För alla DNA är inte lika bra. Ibland kan man haka fast sig vid DNA som inte har med saken att göra. Men det förmodar jag att man försökt försäkra sig om, säger han i programmet.
"

"– Folk har en överdriven uppfattning om värdet av det här. Maximalt tio procent av alla brott som klaras upp med sådan här typ av bevisning, varav DNA inte är helheten utan en del av detta. Resten klarar man upp genom vanligt gammaldags, hederlig polisarbete."

https://www.expressen.se/gt/leif-gw-...a-nagon-traff/

Så man undrar. Det är ju inte ens säkert att denna person bor i Ulricehamn.
Citera
2018-01-15, 15:14
  #2387
Medlem
Dem kanske har toppsat 150personer å säger 1050 för att göra gm riktigt skitnödig
Citera
2018-01-15, 16:08
  #2388
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Jag tycker fortfarande att signalementet låter fabricerat. Hur många har iakttagit mannen? Det kan ju vara en uppdiktad efterhandskonstruktion av t ex 2 st GM också.

Vill man söka särskilda insatsbidrag kan det ju vara en vits att efterlysa en person som inte kommer hittas. 😄

Men det kan vara ett försök att "animera" utredningen också, det vet man inte. Polisen har ju stora befogenheter, och tror man att denna person finns (och vem ska hävda att de inte tror det) så finns ju inte mkt att invända. Rimligtvis finns det vittnesmål i botten, konstigt vore ju annars. Sen berättar de ju inte exakt hur det vittnesmålet ser ut, eftersom det skulle kunna äventyra vittnespersonens hälsa. Kan ju vara en polis som gjort iakttagelsen på dagen och efteråt, någonstans, men det kan de ju inte berätta, eftersom förundersökningssekretess råder.

Så det blir ju till att sitta lugnt och acceptera. Vilket visar sig lätt när man tilltror polisen viljan att ta fast mördaren.

Men lite utstuderad klädsel är det ju. För en regnig höstdag. Som om personen var klädd för ngt annat, och inomhus?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback