Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
Varför fokusera och jämföra två olika metoder? Det är endast intressant om det skulle gälla alla. Vi individer behöver olika vägar för att nå vårt mål.
Ingen skulle komma på tanken att jämföra benbrott och säga att det ger bäst resultat med titanskruver eller enbart med gips. Det beror på brottet, lika mycket beror metoden på individen som är alkoholist.
Eller vilket simsätt som får flest att överleva en katastrof på havet. Bara för att fler överlevde som använde crawl betyder inte det att bröstsim är en sämre metod. Det handlar om förutsättningar.
Vi har även olika skostorlekar etc...
Absolut, men man måste kunna göra kvantitativa studier som visar vilka behandlingsmetoder som ger bäst resultat. Dessa studier är viktiga för socialtjänst, läkare, psykologer och andra som arbetar med missbruk.
Och att det fungerar för dig är ju jättebra. Men att socialtjänst lägger skattepengar på en behandling som inte är mer effektiv än att inte ge någon behandling alls är ju däremot helt orimligt.
Arbetar man enligt den metoden så skulle ju jag likaväl smacka upp ett behandlingshem ute i redskapsboden, begära 3000:- per dygn och intagen ifrån socialtjänsten och säga att behandlingsmetoden innebär att sova bland trädgårdsredskap. Jag är nästan helt säker på att den behandlingsmetoden inte heller ger bättre resultat än att inte motta någon behandling alls.
EDIT:
En annan fråga kring detta som jag tycker är mycket intressant är ju att Bill Wilson (grundaren av 12-stegsmetoden) hade en stark tro på att Hallucinogener skulle kunna vara till stor hjälp vid behandling av missbruk. Där var han ju inte helt fel ute eftersom behandling med hallucinogener har gett de bästa resultatet genom tiderna. (Ibogainbehandling är ju den mest effektiva behandlingen mot missbruk, även LSD visade mycket lovande resultat på 60-talet innan forskningen kring LSD lades ner)
Så Bill verkar ju inte varit någon träskalle direkt. Tvärtom. MEN kanske fungerar inte hans 12-stegsmetod så bra som han egentligen skulle velat, just för att det saknas ett steg, steg 13: trippa loss?