2017-10-06, 21:15
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Idag den 6/10 är det 24 år sedan jag var full eller påtänd. Den 7/10 la jag in mig på Stadsmissionen för avgiftning och där kom en kille en dag och en dag och berättade att han varit nykter i tre år och det berodde på att han var med i AA.

Tre år, tänkte jag, det är omöjligt själv hade jag klarat tre månader. Vad var detta AA för något? Samma vecka gick jag på mitt första möte efter ha försökt sluta dricka och droga i tio år och bara blivit sämre hela tiden. På mötet träffade jag såna som jag som hade varit nyktra allt från en dag till nästan 20 år och de berättade enkelt och uppriktigt om sig själva.

Så en gång i veckan gick jag på möte och hade daglig kontakt med stadsmissionen där en "motivatör" frågade om jag inte ville vara på ett behandlingshem som byggde på AAs program. Mitt liv var i spillror, ingen kontakt med barn eller vänner, inget jobb och inga intressen (förutom att bli full och påtänd). Självklart tackade jag ja, det kunde omöjligt bli sämre.

Under fyra månader lärde jag känna mig själv och fick förmågan att se på mig själv utifrån och att sluta försvara min destruktiva livsstil. När jag kom ut fick jag genast ett nytt jobb med god betalning och mycket frihet. Mina barn älskade att lära känna sin nyktra far och jag lärde mig hur man blir vän med folk (och kvinnor) utan att alkohol eller droger är inblandade.

Inte en dag har jag känt sug efter alkohol, amfetamin eller hasch. Inte en dag. För detta är jag mycket tacksam.
Citera
2017-10-28, 17:31
Medlem
Härligt.
Är själv Nykter genom NA sedan många år tillbaka.
Gick mycket på möten första årena,jobbade med sponsor..läste litteratur osv.
innan jag kapitulerade så avskydde jag 12-steg och förstår varför idag..hehe
Förstår min sjukdom idag o vet hur jag ska ta hand om den..går givetvis inte på möten 5ddr veckan nuförtiden..men gillar att gå dit då o då.

Till er alla som tvekar...testa..va fan kan bli värre liksom.
Alla som levt som slav under drogen vet vad det handlar om.
Citera
2017-10-29, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantannorlunda
Den här tråden har just avskräckt mig allvarligt för att gå på möten hos NA. Hade annars funderingar på det

Se hur vissa kastar sig över ditt beslut att undvika AA:s 12-stegsprogrammering. De tål inte att man klarar av att avhålla sig från alkohol och droger på egen hand, de tycker att det är högmodigt att lita till den egna förmågan.

Man skall brytas ned, ge upp sitt "ego" och underkasta sig sin "högre makt", vilken den nu är? Man får aldrig klara sig och bli stark i sig själv utan skall vara svag och utlämnad åt gruppen, kollektivet och en högre makt ... jag tycker du gör rätt som inte vill vara i en missbruksidentitet, varken som påverkad eller nykter och gå omkring och ickedricka eller ickeknarka liksom.

Det bästa, tycker jag, är att ägna sig åt sina intressen och bygga en gemenskap med människor som är engagerade i andra saker.
Citera
2017-10-30, 09:46
Medlem
Hej! Ni som går på NA och AA tycker ni det är okej att man äter ADHD medicin? Äter dom som jag ska enl.läkarens ordination, känner att jag fungerar mkt bättre på medicinen annars är det kaos I huvudet och rörig vardag, vet att många Inom NA och AA tycker att man skall klara sig utan medicin, Hur ser ni på den saken?
Citera
2017-10-30, 10:45
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppenlol
Hej! Ni som går på NA och AA tycker ni det är okej att man äter ADHD medicin? Äter dom som jag ska enl.läkarens ordination, känner att jag fungerar mkt bättre på medicinen annars är det kaos I huvudet och rörig vardag, vet att många Inom NA och AA tycker att man skall klara sig utan medicin, Hur ser ni på den saken?
Jag tycker att du ska försöka gå till botten med dina problem istället för att äta medeciner!

Om du redan har försökt göra stegen så kanske du har hållt tillbaka något i steg 4? Gör stegen igen så lovar jag att du blir bättre. Håll inte tillbaka något i steg 4 och var noga med steg 11 när du är redo för det.
Citera
2017-10-30, 10:53
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Nu var det många år sedan jag gick på AA/NA. Vet att det kan variera lite mellan olika grupper, men grundinställningen på dom jag var på är att det är OK.
I de flesta grupperna finns det ju en medvetenhet om att mediciner är nödvändiga för en person med problem.

Det är ju missbruk som är problemet, inte att någon behöver medicin för att fungera.

Möter du motstånd i någon grupp tycker jag du ska gå i någon annan om du tycker att möten hjälper dig.
Citera
2017-10-30, 10:54
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:

Klart du ska ta din medicin! Vet att vissa är petiga med det där men lyssna inte på dom. Så länge man tar ett läkemedel enligt ordination ser i alla fall jag inga problem med det. Det är DITT tillfrisknande, bara DU kan avgöra om det är ok eller inte. Somliga tror att stegen hjälper mot allt men så är det givetvis inte...
Citera
2017-11-01, 15:06
Bannlyst
Citat:

ADHD-medicin? Det innebär alltså Concerta, Ritalin eller Metamina osv? Det är ju narkotika!!!

Du undrar alltså om du skall knarka om man bara kallar knarket "medicin" istället för knark som det ju är? Många knarkare säger ju att de "självmedicinerar".

Menar du att knark inte längre är knark om bara en läkare kallar det medicin?

Nej knark är knark och definitivt skadligt, även om man kallar det medicin, du bör definitivt sluta med det.

"Medicin som används för att behandla ADHD har visat sig vara mer beroendeframkallande än kokain.
Medicinen, kallad Ritalin, befaras också ge hallucinationer, självmordstendenser och ett zoombieliknande beteende - https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10230881.ab

Fakta kring ADHD, Ritalina, Concerta och Strattera.
http://www.peterularsson.se/faran-med-adhd-add-ritalina-concerta-och-strattera/
Citera
2017-11-02, 05:08
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:

Självklart ska du äta din medicin om du fungerar bäst med den. Risken med obehandlad ADHD är ju att du lockas att missbruka substanser på grund av att du har svårt att fungera.

Att bruka medicin är inte samma sak som att missbruka alkohol eller narkotika.
Citera
2017-11-02, 05:15
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambo
ADHD-medicin? Det innebär alltså Concerta, Ritalin eller Metamina osv? Det är ju narkotika!!!

Du undrar alltså om du skall knarka om man bara kallar knarket "medicin" istället för knark som det ju är? Många knarkare säger ju att de "självmedicinerar".

Menar du att knark inte längre är knark om bara en läkare kallar det medicin?

Nej knark är knark och definitivt skadligt, även om man kallar det medicin, du bör definitivt sluta med det.

"Medicin som används för att behandla ADHD har visat sig vara mer beroendeframkallande än kokain.
Medicinen, kallad Ritalin, befaras också ge hallucinationer, självmordstendenser och ett zoombieliknande beteende - https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10230881.ab

Fakta kring ADHD, Ritalina, Concerta och Strattera.
http://www.peterularsson.se/faran-med-adhd-add-ritalina-concerta-och-strattera/

Men lägg ner. Tycker du det verkar vettigare att han tycker att livet är jobbigt och att han har ett ständigt kaos i huvudet? Snarare så kommer det locka honom till att missbruka igen. Det är väldigt vanligt att personer med ADHD fastnar i ett missbruk på grund av att de vill finna ett lugn.

På samma sätt skulle jag aldrig heller råda någon med exempelvis en whiplashskada att sluta med narkotikaklassad värkmedicin som denne lyckas hålla sig på rätt mängd med. Om smärtab är obehandlad kommer det göra personen sugen på att ta till alkohol eller narkotika för att smärtlindra sig.

Sluta vara så dömande. Fint om du ser dig som en bättre beroende för att du slipper ha något tillstånd som kräver medicin. Alla har inte sådan tur.
Citera
2017-11-02, 06:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Men lägg ner. Tycker du det verkar vettigare att han tycker att livet är jobbigt och att han har ett ständigt kaos i huvudet? Snarare så kommer det locka honom till att missbruka igen. Det är väldigt vanligt att personer med ADHD fastnar i ett missbruk på grund av att de vill finna ett lugn.

På samma sätt skulle jag aldrig heller råda någon med exempelvis en whiplashskada att sluta med narkotikaklassad värkmedicin som denne lyckas hålla sig på rätt mängd med. Om smärtab är obehandlad kommer det göra personen sugen på att ta till alkohol eller narkotika för att smärtlindra sig.

Sluta vara så dömande. Fint om du ser dig som en bättre beroende för att du slipper ha något tillstånd som kräver medicin. Alla har inte sådan tur.

Var får du att jag skulle vara "beroende" ifrån? Nej, jag har inget tillstånd som "kräver" lagligt knark.

Är du knarkliberal? Missbruka igen? Vem då? Har frågeställaren missbrukat?

Knark brukar väl kunna kännas bra i början då det tycks lindra symptom tillfälligt, efter en tid märks dock att det bara förvärrat situationen. Ungefär som att tejpa för när varningslampan lyser för oljenivån i motorn och köra vidare.

"För första gången ställer sig den etablerade skolmedicinen bakom den uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter".
https://www.svd.se/kostbyte-kan-lindra-adhd

"Omega 3 och dess positiva inverkan på neuropsykiatriska funktionshinder"
http://neuropedagogen.blogspot.se/2007/10/omega-3-kan-bota-dyslexi-och-adhd.html

Aftonbladet: Fiskolja kan bota dyslexi och ADHD
Citera
2017-11-02, 07:52
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Stora boken säger såhär:
Sällan har vi sett en människa misslyckas som noggrant har följt vår väg.
De som inte tillfrisknar är de som inte helhjärtat kan eller vill underkasta sig detta enkla program, oftast män och kvinnor som är så skapta att de saknar förmåga att vara ärliga mot sig själva. Det finns sådana olyckliga människor. Det är inte deras fel, de tycks vara födda så. De är av naturen oförmögna att förstå och utveckla ett levnadssätt som kräver omutlig ärlighet. Deras chanser är mindre än för genomsnittet. Det finns också de som lider av allvarliga känslomässiga och mentala störningar, men många av dem tillfrisknar om de har förmågan att vara ärliga.

Precis som det står så tillfrisknar de flesta om de bara förmår vara ärliga mot sig själva. Jag tror därför att det inte behövs någon medecin och att de som ändå tar sådan är oärliga och egentligen inte vill sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in