2017-11-02, 14:45
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Jag postade ett inlägg i en tråd där en moderator ansåg att det inte var relevant för tråden. Men jag tycker fortfarande att diskussionen är intressant.

Det finns ju nämligen inga undersökningar (Oberoende) som visar att 12-stegsbehandling skulle vara mer effektivt än att inte motta någon behandling alls. NA/AAs egna undersökningar visar ju givetvis på annat. Här är en "undersökning" (snarare sammanställning):

https://hams.cc/effective.pdf

Exempelvis visar ju figur 1 på att vid en uppföljning efter två att det inte är någon skillnad alls egentligen.
Slutsatsen är enligt mig vettigt formulerad och sammanfattar min inställning till 12-stegsmetoden rätt bra.

Men jag vill tilägga att fungerar NA/AA för dig är det inte min mening att på något sätt kritisera din metod för att bli ren och hålla dig drogfri. Men det finns så mycket frågetecken kring just 12-stegsmetoden, och att hämta siffror och statistik ifrån NA/AA själva är ju inte direkt kutym om man söker efter siffror förankrade i verkligheten.
Citera
2017-11-02, 15:04
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Stora boken säger såhär:
Sällan har vi sett en människa misslyckas som noggrant har följt vår väg.
De som inte tillfrisknar är de som inte helhjärtat kan eller vill underkasta sig detta enkla program, oftast män och kvinnor som är så skapta att de saknar förmåga att vara ärliga mot sig själva. Det finns sådana olyckliga människor. Det är inte deras fel, de tycks vara födda så. De är av naturen oförmögna att förstå och utveckla ett levnadssätt som kräver omutlig ärlighet. Deras chanser är mindre än för genomsnittet. Det finns också de som lider av allvarliga känslomässiga och mentala störningar, men många av dem tillfrisknar om de har förmågan att vara ärliga.

Precis som det står så tillfrisknar de flesta om de bara förmår vara ärliga mot sig själva. Jag tror därför att det inte behövs någon medecin och att de som ändå tar sådan är oärliga och egentligen inte vill sluta.

Tror du verkligen så blint på den gamla luntan? Riktigt obehagligt med inlägg som dessa, tacka fan att folk får för sig att AA / NA är en sekt. Tror du på riktigt att ärlighet botar till exempel kroniska smärttillstånd och allehanda neuropsykiatriska diagnoser?
Citera
2017-11-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jag postade ett inlägg i en tråd där en moderator ansåg att det inte var relevant för tråden. Men jag tycker fortfarande att diskussionen är intressant.

Det finns ju nämligen inga undersökningar (Oberoende) som visar att 12-stegsbehandling skulle vara mer effektivt än att inte motta någon behandling alls. NA/AAs egna undersökningar visar ju givetvis på annat. Här är en "undersökning" (snarare sammanställning):

https://hams.cc/effective.pdf

Exempelvis visar ju figur 1 på att vid en uppföljning efter två att det inte är någon skillnad alls egentligen.
Slutsatsen är enligt mig vettigt formulerad och sammanfattar min inställning till 12-stegsmetoden rätt bra.

Men jag vill tilägga att fungerar NA/AA för dig är det inte min mening att på något sätt kritisera din metod för att bli ren och hålla dig drogfri. Men det finns så mycket frågetecken kring just 12-stegsmetoden, och att hämta siffror och statistik ifrån NA/AA själva är ju inte direkt kutym om man söker efter siffror förankrade i verkligheten.
Varför fokusera och jämföra två olika metoder? Det är endast intressant om det skulle gälla alla. Vi individer behöver olika vägar för att nå vårt mål.

Ingen skulle komma på tanken att jämföra benbrott och säga att det ger bäst resultat med titanskruver eller enbart med gips. Det beror på brottet, lika mycket beror metoden på individen som är alkoholist.

Eller vilket simsätt som får flest att överleva en katastrof på havet. Bara för att fler överlevde som använde crawl betyder inte det att bröstsim är en sämre metod. Det handlar om förutsättningar.

Vi har även olika skostorlekar etc...
Citera
2017-11-02, 16:59
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Tror du verkligen så blint på den gamla luntan? Riktigt obehagligt med inlägg som dessa, tacka fan att folk får för sig att AA / NA är en sekt. Tror du på riktigt att ärlighet botar till exempel kroniska smärttillstånd och allehanda neuropsykiatriska diagnoser?
Det är klart att jag tror på stora boken! Varför skulle det vara ett problem att den har några år på nacken? Sjukdomen har inte ändrats så varför skulle boken göra det? Det finns ingen anledning. Lösningen på problemet finns där.

Jag har själv bevittnat många gånger hur ärlighet och ett öppet sinnelag kan förbättra människor som har fått diagnoser av läkare. Det är mer än jag kan säga om knarket som de skriver ut till folk.
Citera
2017-11-02, 17:19
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Varför fokusera och jämföra två olika metoder? Det är endast intressant om det skulle gälla alla. Vi individer behöver olika vägar för att nå vårt mål.

Ingen skulle komma på tanken att jämföra benbrott och säga att det ger bäst resultat med titanskruver eller enbart med gips. Det beror på brottet, lika mycket beror metoden på individen som är alkoholist.

Eller vilket simsätt som får flest att överleva en katastrof på havet. Bara för att fler överlevde som använde crawl betyder inte det att bröstsim är en sämre metod. Det handlar om förutsättningar.

Vi har även olika skostorlekar etc...

Absolut, men man måste kunna göra kvantitativa studier som visar vilka behandlingsmetoder som ger bäst resultat. Dessa studier är viktiga för socialtjänst, läkare, psykologer och andra som arbetar med missbruk.

Och att det fungerar för dig är ju jättebra. Men att socialtjänst lägger skattepengar på en behandling som inte är mer effektiv än att inte ge någon behandling alls är ju däremot helt orimligt.

Arbetar man enligt den metoden så skulle ju jag likaväl smacka upp ett behandlingshem ute i redskapsboden, begära 3000:- per dygn och intagen ifrån socialtjänsten och säga att behandlingsmetoden innebär att sova bland trädgårdsredskap. Jag är nästan helt säker på att den behandlingsmetoden inte heller ger bättre resultat än att inte motta någon behandling alls.

EDIT:
En annan fråga kring detta som jag tycker är mycket intressant är ju att Bill Wilson (grundaren av 12-stegsmetoden) hade en stark tro på att Hallucinogener skulle kunna vara till stor hjälp vid behandling av missbruk. Där var han ju inte helt fel ute eftersom behandling med hallucinogener har gett de bästa resultatet genom tiderna. (Ibogainbehandling är ju den mest effektiva behandlingen mot missbruk, även LSD visade mycket lovande resultat på 60-talet innan forskningen kring LSD lades ner)

Så Bill verkar ju inte varit någon träskalle direkt. Tvärtom. MEN kanske fungerar inte hans 12-stegsmetod så bra som han egentligen skulle velat, just för att det saknas ett steg, steg 13: trippa loss?
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2017-11-02 kl. 17:24.
Citera
2017-11-03, 02:41
Medlem
Läst tråden med tidigare lite aversion mot AA. Är inte säker på att AA kan lätt översättas till AN. (hjälper inte vidare mot opi missbruk)
Efter läsning kan jag bara säga att vissa gillar hjärntvätt och andra inte.... Rätt tjatigt snack av alla frälsta...
Säger inte att det inte finns balanserade inlägg från människor som klarar sig med 12steg.
Blir bara extremt irriterad på alla frälsningsförsök. Jag skulle Aldrig säga till någon annan att "vad du än gör så gå inte i AA" Inte heller skulle jag säga att "AA är bara för självgoda fd alkisar som bytt knark mot beroende av att gå på möten och beroende att hävda sig själv i drogforum genom att berätta hur duktiga de har varit." Ungefär så låter det ibland. Ödmjukhet för att alla är olika kanske?
Citera
2017-11-03, 19:47
Medlem
KomTillTros avatar
Det hela är egentligen ganska enkelt. Antingen är Gud allt eller så är han intet! Vi måste våga stå för att vi är ett andligt program för tillfrisknande!
Citera
2017-11-03, 21:11
Medlem
Bra synpunkt. Om man inte kan tro på gud så kan man inte trassla med AA...
Citera
2017-11-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Det hela är egentligen ganska enkelt. Antingen är Gud allt eller så är han intet! Vi måste våga stå för att vi är ett andligt program för tillfrisknande!

Vad händer om jag inte tror på Gud?

Skitsansck allt. Jag blev utskickad igår på ett möte. Är det att vara andligt och gudaktigt?!
Citera
2017-11-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofjax
Vad händer om jag inte tror på Gud?

Skitsansck allt. Jag blev utskickad igår på ett möte. Är det att vara andligt och gudaktigt?!
Utskickad?

Aldrig varit med om ngt liknande. Varit med om stenfulla som stört mötet utan att bli utslängd. Bara att han skulle vara tyst. Fick ut personen ändå tack vare att någon tog sig tid och följde med ut och snackade.

Var blev du utskickad? Det känns helt främmande från alla de möten jag varit på. AA är väldigt inneslutande och långt från uteslutande...
Citera
2017-11-03, 22:43
Medlem
AA Och AN allmän diskussionstråd

Men monopol på andlighet har inte AA... Det blir lite pingströrelsen och det kanske skulle vara lika bra för resultatet att tvinga alla gå i kyrkan... De som blir frälsta blir bättre. Tycker inte heller att kommun /landsting ska betala för 12 steg om det inte finns valmöjlighet att välja annat.... (alla jag träffat i laro har tvingats till åtminstone En 12 stegs behandling. .)
EDIT utom jag så jag ska inte klaga, har dock gått för många år sedan och blivit sämre.
Senast redigerad av Causual 2017-11-03 kl. 22:46.
Citera
2017-11-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Utskickad?

Aldrig varit med om ngt liknande. Varit med om stenfulla som stört mötet utan att bli utslängd. Bara att han skulle vara tyst. Fick ut personen ändå tack vare att någon tog sig tid och följde med ut och snackade.

Var blev du utskickad? Det känns helt främmande från alla de möten jag varit på. AA är väldigt inneslutande och långt från uteslutande...

Jag satt still,sa inte ett ord. Hade en kompis med mig som stöd,han ställde sig upp och då blev vi utskickade,
Dom trodde vi var beväpnade för kompisen sagt nått.

Jag fick inte en chans,dom skulle ringa polis om vi inte gick-

Det var sista gången jag mötte dom gud-liknande folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in