2017-11-03, 00:00
  #33757
Medlem
bradgardsindianens avatar
De håller väl på, om det inte är klart (?) att försöka analysera för att kontrollera detta, såväl rättsmedicinskt som ubåtsexperter. Från artikeln ovan:

"...

- Denne forklaring giver naturligvis anledning til, at politiet indhenter diverse supplerende erklæringer fra såvel retsmedicinerne, såvel som forsvarets ubåds-eksperter, siger vicepolitiinspektør Jens Møller Jensen ifølge pressemeddelelsen.

... "
Citera
2017-11-03, 00:02
  #33758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men innebär inte "sadism" en önskan om att se offret lida, att BO ska plågas? Ett skändande efteråt kan väl i och för sig vara perverst, en nekrofil är väl pervers på något sätt (jag skriver "på något sätt" för man kanske inte får kalla udda böjelser för "perversa") , och kopplat till GMs sexuella lust, men skulle BO vara död när sargandet eller skändningen sker så är det väl svårt att passa in just det till sadism?

På EXAKT vilket sätt menar du att Kim INTE skulle ha plågats och lidit? Eller menar du hon dog på sekunden?

I så fall HUR?

Varför förminskar du den gärning som är så uppenbar för de flesta?

Det tarvar däremot sin förklaring.
__________________
Senast redigerad av Remark 2017-11-03 kl. 00:09.
Citera
2017-11-03, 00:07
  #33759
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan bara konstatera att jag skrev för någon helt bortrest.

Om du visste så mycket som du tror om LH borde du känna till ... Maktlöshet och lidande ... Bortsett från allt annat vidrigt som jag också utgick från att du visste.

Maktlöshet och lidande hos BO är inte i sig betecknande för "sadism". En GM som mördar av något annat specifikt motiv kanske är likgiltig för huruvida BO är maktlös och lider av en våldshandling. Exempelvis ett rån där BO misshandlas till döds, där kan ju då sägas att GM visar särskild hänsynslöshet och råhet kanske men inte nödvändigtvis är det "sadistiskt".
Citera
2017-11-03, 00:12
  #33760
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
På EXAKT vilket sätt menar du att Kim INTE skulle ha plågats och lidit? Eller menar du hon dog på sekunden?

Varför förminskar du den gärning som är så uppenbar för de flesta?

Det tarvar däremot sin förklaring.

1) Hon kanske led, kanske väldigt mycket eller dog snabbt. Det vet vi inte.

2) Om vi antar att hon led så vet vi än inte om detta var något specifikt syfte hos PM. Han kanske önskade döda henne snabbt, men velade eller var klumpig och det blev ett utdraget dödande. Detta kanske var lustfyllt för honom, eller likgiltigt, eller kanske föragrade honom.
Citera
2017-11-03, 00:19
  #33761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Maktlöshet och lidande hos BO är inte i sig betecknande för "sadism". En GM som mördar av något annat specifikt motiv kanske är likgiltig för huruvida BO är maktlös och lider av en våldshandling. Exempelvis ett rån där BO misshandlas till döds, där kan ju då sägas att GM visar särskild hänsynslöshet och råhet kanske men inte nödvändigtvis är det "sadistiskt".

Eftersom postaren jämförde LH med KW, utgick jag från det, vilket också framgick att det hämtades från den contexten.
Citera
2017-11-03, 00:19
  #33762
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Den sista länken du bjuder på är enklast och skall följas. § 225 som innefattar §§214-224. § 216 skall du plocka upp och fokusera på stk 3 jf stk 1 och vips så har du åklagarens nya rubricering.

Så pass grov tilläggs-rubricering så den kan ge upp till 12 år, har inget med griftefrid eller nekrofili att göra utan rubriceringen tar sikte på sexuellt hotfullt våld så pass att det kan innefatta död och sedan fortsatt olovlig "lek"för Madsen med ett "varmt" lik, medvetet eller omedvetet om att döden tagit sin början/inträde.

Inga av de danska tidningarna refererar till att hon levde, tvärtom varje tidning går ut med infon att hon utsattes för sexuella handlingar omkring eller efter dödens inträde, danskarna kan sin lag men värre är det med denna tråd ...
Vi tycks vara överens om att rubriceringen gäller "före" dödens inträde, eller t.o.m. "kort före", och där även (i förlängningen) "kring döden" efter närmare analys och förklaring kan komma i fråga.

Detta är alltså vad åklagaren med ledning av obduktionsprotokoll mm menar har ägt rum. - Försvaret har ännu inte sagt sitt.
Citat:
Ursprungligen postat av Proximac
Kan inte länka tidningsartiklar från telefon, men det fixar du föreslår jag där ni har faktan gällande åklagarens nya rubricering, ett elegant hopplock från straffelovens § 225.
Här är en artikel:
https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-kommer-med-ny-forklaring-kim-wall-doede-af-kulilteforgiftning/6890794
Citera
2017-11-03, 00:19
  #33763
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Knappast. du har helt enkelt inga argument, du förvränger de svaren du får både från mig och Remark, undviker att utveckla o svara på frågor för att du helt enkelt inte kan komma vidare.
Du har satt dig själv på en egen piedestal och tror att ingen kan läsa mellan dina rader. Dock är vi några som klarar det.
Tråkigt men sant.

Så, hur var det nu, förklara och utveckla gärna din definition av "könsligt" umgänge/forhold i relation till "sexuellt" umgänge/forhold vad gäller detta brottets utvidgade rubricering.


Obs. Jag testade. Där fanns ingenting.

Läsa mellan raderna... Ni läser inte ens raderna som står, det är ju rätt uppenbart.
Eller så är det du som sätter dig på en piedestal, för att, eller trots att, du inte förstår.
Något "könsligt umgänge" har jag aldrig talat om, återigen är det du, och dina gelikar, som försöker förvränga det jag skriver, lägga era påhittade ord i min mun. Jag har talat om motiv.
Om du sedan inte kan hålla isär diskussionen om motiv och misstanke, så är det bara att beklaga.
Jag kan bara konstatera det jag sa från början, vissa kan inte se annat än svart eller vitt. Du klarar inte ens att se det allra enklaste av det jag skriver. Du kan uppenbarligen bara se det du vill se - att jag måste ha en bestämd uppfattning om det ena eller det andra. Det är din svart-vita uppfattning att det är så, inte min. Jag har inte den bestämda uppfattningen, och har heller aldrig påstått det. Det är bara du som ser sådana spöken. Du, och resten av er som inte kan förmå se de olika alternativa möjligheterna, som bara ser "sperma" så fort en man mördar en kvinna. Först var det ett sexuellt motiv, tveklöst, sedan blev det ett sexualsadistiskt motiv, tveklöst, sedan blev sexualsadism något som inte alls behöver ha med sex att göra. Tja, kalla det vad ni vill, omdefiniera orden hur ni vill. Fakta är och förblir vad de är. Sexualsadism så som det gängse bruket av ordet är, innefattar att GM skall nå sexuell tillfredsställelse. Kanske var det så i fallet PM, kanske var det det inte. Du har en väldigt bestämd uppfattning, jag har en mer försiktig. Att du sedan inte kan förlika dig med att man kan ha en annan uppfattning än vad du har, är ju bara att beklaga.
Citera
2017-11-03, 00:21
  #33764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Maktlöshet och lidande hos BO är inte i sig betecknande för "sadism". En GM som mördar av något annat specifikt motiv kanske är likgiltig för huruvida BO är maktlös och lider av en våldshandling. Exempelvis ett rån där BO misshandlas till döds, där kan ju då sägas att GM visar särskild hänsynslöshet och råhet kanske men inte nödvändigtvis är det "sadistiskt".

KW var i total skräck och maktlöshet, det måste du begripa. PM ville ha TOTAL KONTROLL över en människa, det var det som var själva syftet och DET hetsade honom och var hans perversa önskan. Det handlar inte främst om sex men kan ingå som en ingrediens. Styckandet och slaskandet med blod och att se hennes totala skräck och fruktansvärda plågor var det han var ute efter.

En bankrånare är ju inte alls ute efter samma sak som en sexualsadist!!! Även om brottsoffren känner skräck. Bankrånaren vill främst ha pengar, inte skada någon. Sexualsadisten vill ha total makt, kontroll samt att skada en person maximalt. Fattar inte ens hur du kan jämföra 2 såna saker. Obegripligt.
__________________
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-03 kl. 00:23.
Citera
2017-11-03, 00:24
  #33765
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Tusen tack snälla du ...

https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-kommer-med-ny-forklaring-kim-wall-doede-af-kulilteforgiftning/6890794








Ja men då är vi ju överens. Knivsticken uppstod innan döden. Tack för förtydligandet.
Citera
2017-11-03, 00:32
  #33766
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
I straffelovens §225 står inte lik enskilt, inte står heller barn enskilt eller homosexuella. Det betyder inte att man inte kan "applicera" paragrafen på just ett lik, barn, bög osv.

Och nu då proximac, när du lärt dig klippa in länkar på telefonen, så kanske vi kan få lite referenser till detta ditt påstående att danska straffelovens kapitel om sexualförbrytelser också är applicerbart på lik.
Vore intressant att få ett svar på de funderingar jag yttrade som fick dig att gå i taket.

Citat:
Möjligen är det ett eget brott att utsätta ett lik för sexuella handlingar, men jag måste ju säga att jag i så fall tror att ett sådant brott inte skulle ha en benämning i stil med "sexuell handling annat än samlag". Kanske någon vet hur det är med den saken i Danmark. I Sverige faller nekrofili under griftefridsbrott.

För all information jag hittat, säger att det är likadant i Danmark som i Sverige, det hamnar under griftefriden.
Citera
2017-11-03, 00:38
  #33767
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
KW var i total skräck och maktlöshet, det måste du begripa. PM ville ha TOTAL KONTROLL över en människa, det var det som var själva syftet och DET hetsade honom och var hans perversa önskan. Det handlar inte främst om sex men kan ingå som en ingrediens. Styckandet och slaskandet med blod och att se hennes totala skräck och fruktansvärda plågor var det han var ute efter.

En bankrånare är ju inte alls ute efter samma sak som en sexualsadist!!! Även om brottsoffren känner skräck. Bankrånaren vill främst ha pengar, inte skada någon. Sexualsadisten vill ha total makt, kontroll samt att skada en person maximalt. Fattar inte ens hur du kan jämföra 2 såna saker. Obegripligt.


Om du menar att jag måste veta hur KW var i skräck och plågor får du visa mig ett yttrande från rättsmedicinska som visar det. Jag var inte på platsen så jag kan näppeligen veta vad hon upplevde.

Jag jämför det därför att postaren definierade det utifrån offrets synpunkt. BO mår knappast sämre av att veta att hen dör, eller att exempelvis fysisk smärta av misshandel blir värre, för att GM ska runka eller ta något ifrån en i materiellt hänseende?

Om du läser mitt inlägg så preciserar jag att GMs syfte är väsentligt för att kunna benämna det "sadistiskt" att det inte räcker med att konstatera att BO måste upplevt maktlöshet och plågats.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-03 kl. 00:43.
Citera
2017-11-03, 00:41
  #33768
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Om du läser mitt inlägg så preciserar jag att GMs syfte är väsentligt för att kunna benämna det "sadistiskt" att det inte räcker med att konstatera att BO måste upplevt maktlöshet och plågats.

Exaktemente! Väl sagt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in