Citat:
Ursprungligen postat av
everythingis
Om det var undertryck I ubåten så måste det alltså vara så att motorn tog in luft via insuget nere i ubåten? Det är ju en betydligt enklare konstruktion än att ta luften från en snorkel, och kan vara en trolig konstruktion.
Om de gjorde fart genom vattnet och avgaserna släpptes ut akter om tornet så borde det inte komma in avgaser genom tornluckan, förutsatt att det inte blåste rakt akterifrån. Om så var fallet så skulle Madsen stått rakt i avgasmolnet, vilket dels inte är så trevligt, och dels så borde han veta att det kommer in avgaser i ubåten.
Jag har väldigt svårt att den klena motorn skulle lyckas byta ut allt syre i luften mot syrelösa avgaser... Särskilt om det blåste lite grann. Madsen får hitta på något annat, det finns duktiga fysiker som åklagarsidan kan anlita för expertutlåtande i den frågan, men mitt förnuft säger instinktivt nej.
Tidigare diskussionen om CO och CO2 emissioner från en dieselmotor och förgiftning ger ditt förnuft rätt! Att det skulle bli ett baksug in genom ett ev. mycket litet undertryck som uppstått för att den lilla dieseln tagit luft inne i båten, är mer än tramsigt! Det går självklart att räkna på luftomsättningen, om man vet hur mycket luft motorn drar i sig, men är helt meningslöst, enligt mig. Och den lilla mängden avgaser ger absolut inte farlig koncentration av varken CO eller CO2.
Ett enkelt sätt är att jämföra tornluckans diameter med cylindrarnas insugningdiameter, så förstår man snabbt att det inte kan uppstå ett undertryck inne i båten.
Om PM har gjort ett försök med avgasförgiftning med den förklaringen, är han en ännu större nolla än han redan visat sig vara!
För att göra en jämförelse, har stora dieselmotorer gått kontinuerligt långt nere i gruvor i massvis med år. Visserligen har gruvorna ventileringssystem, men ändå.