2017-11-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren har väl sagt det mesta, Peter står i sitt, av sig själv, inmålade hörn och advokaten vill inte ha en rättegång i pressen. Så det blir väl lugnt till nästa fynd.
Jag misstänker att Madsen är en mardrömsklient. Herregud så fruktansvärt att ha en styckmördare som klient i Danmarks största mål på många många år. Och hennes absolut första mordfall som advokat. Inte lätt.
Citera
2017-11-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Mera du som är ute och reser.

Forvaring och livstid är två obestämda straff ungefär där slutar likheterna.

https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-advokat-politiets-forklaring-er-direkte-forkert

Madsen hävdar att han inte säger sig veta att dödsorsaken är "avgaser i luften". Det är vad Betina beklagar sig över, att åklagarsidan säger att Madsen hävdar kolmonoxidförgiftning.

Hinner du läsa och tänka efter innan du svarar?

Så... Om jag fattar danska texten rätt i sista citatet (som tydligen inte dyker upp här nu??) så säger Madsen att han tror att gaserna är dödliga men att de inte är dödsorsaken? Och att han inte vet vad som dödade henne? Hm. Om man följer hans tidigare tillvägagångssätt så borde han ju ha hållit sig till att gaserna är dödsorsaken tills undersökningar bevisar annat.
Citera
2017-11-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag misstänker att Madsen är en mardrömsklient. Herregud så fruktansvärt att ha en styckmördare som klient i Danmarks största mål på många många år. Och hennes absolut första mordfall som advokat. Inte lätt.

Tack vara det stora allmänintresset har dessutom Åklagaren valt att, som jag fattat det, vara osedvanligt öppen i media.

Helt enligt Madsens önskemål redan från början, men nu har öppenheten blivit oönskad.
Citera
2017-11-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om det var undertryck I ubåten så måste det alltså vara så att motorn tog in luft via insuget nere i ubåten? Det är ju en betydligt enklare konstruktion än att ta luften från en snorkel, och kan vara en trolig konstruktion.

Om de gjorde fart genom vattnet och avgaserna släpptes ut akter om tornet så borde det inte komma in avgaser genom tornluckan, förutsatt att det inte blåste rakt akterifrån. Om så var fallet så skulle Madsen stått rakt i avgasmolnet, vilket dels inte är så trevligt, och dels så borde han veta att det kommer in avgaser i ubåten.

Jag har väldigt svårt att den klena motorn skulle lyckas byta ut allt syre i luften mot syrelösa avgaser... Särskilt om det blåste lite grann. Madsen får hitta på något annat, det finns duktiga fysiker som åklagarsidan kan anlita för expertutlåtande i den frågan, men mitt förnuft säger instinktivt nej.

Tidigare diskussionen om CO och CO2 emissioner från en dieselmotor och förgiftning ger ditt förnuft rätt! Att det skulle bli ett baksug in genom ett ev. mycket litet undertryck som uppstått för att den lilla dieseln tagit luft inne i båten, är mer än tramsigt! Det går självklart att räkna på luftomsättningen, om man vet hur mycket luft motorn drar i sig, men är helt meningslöst, enligt mig. Och den lilla mängden avgaser ger absolut inte farlig koncentration av varken CO eller CO2.

Ett enkelt sätt är att jämföra tornluckans diameter med cylindrarnas insugningdiameter, så förstår man snabbt att det inte kan uppstå ett undertryck inne i båten.

Om PM har gjort ett försök med avgasförgiftning med den förklaringen, är han en ännu större nolla än han redan visat sig vara!

För att göra en jämförelse, har stora dieselmotorer gått kontinuerligt långt nere i gruvor i massvis med år. Visserligen har gruvorna ventileringssystem, men ändå.
Senast redigerad av Whyback 2017-11-01 kl. 13:21.
Citera
2017-11-01, 13:19
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Har du läst artikeln i BT? Går inte att kopiera, tyvärr.

Edit:
Från Berlingske:https://www.b.dk/nationalt/raket-madsens-advokat-politiets-forklaring-er-direkte-forkert
Politiet kunne også mandag fortælle, at Peter Madsen har erkendt, at det var ham, der efterfølgende har gennemført parteringen af liget og siden har smidt alle ligdelene i Køge Bugt.

Det kan hans forsvarsadvokat ikke direkte bekræfte.

»Jeg kan bekræfte, at han har været til en genafhøring for nylig, og at han erkender sigtelse med usømmelig omgang med lig. Men jeg vil ikke gå i yderligere detaljer med det,« siger Betina Hald Engmark.

Jaja, hon gör sitt jobb bara, inget att fästa notis om. Hon måste ju hitta NÅGOT att jobba med för sin lön liksom.
Citera
2017-11-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebulagalaxy
Så... Om jag fattar danska texten rätt i sista citatet (som tydligen inte dyker upp här nu??) så säger Madsen att han tror att gaserna är dödliga men att de inte är dödsorsaken? Och att han inte vet vad som dödade henne? Hm. Om man följer hans tidigare tillvägagångssätt så borde han ju ha hållit sig till att gaserna är dödsorsaken tills undersökningar bevisar annat.

Här förklarar Möller:
Ekstra Bladet har været i kontakt med drabschef Jens Møller, som ikke mener, at der tale om en fejlfortolkning.

- Vi skal præcisere, at Peter Madsen har forklaret, at hun kan være død af en kulilteforgiftning, men at han ikke har fastslået, at det er dødsårsagen, siger han og fortsætter:

- Han bringer selv kulilte ind som en mulig dødsårsag, men han siger ikke, at det er det, siger Jens Møller.
https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-forsvarer-han-kender-ikke-doedsaarsagen/6894024
Citera
2017-11-01, 13:21
Medlem
trngws avatar
Klockren känga från Betina i häcken på polisen idag. Hon missar inte en chans helt klart ☺

Uppenbarligen har polisen dragit slutsatser av det PM sagt och sedan gått ut med att PM uttalat deras slutsatser, vilket så klart inte är sant.

Jag har funderat en del kring detta. Att polisen håller presskonferens och går ut med info som de gör. Det är ju bra för oss som följer, men egentligen rätt tveksamt ur ett rättsligt perspektiv. Rättegången skall drivas i domstol, inte i media. Risken att gå ut med felaktig info på detta vis är stor och det ser inte så bra ut för polisen om de går ut med information om PM som sedan visar sig inte stämma.

Vad gäller PM så har han ju fortfarande en hel del att förklara. Främst varför han drog sina lögner om ilandsättning och luckan i huvudet. Sedan varför han inte begärde hjälp utan istället styckade kroppen. Å så inte minst knivsticken. Nekar han till dem? Uppenbarligen har ju rättsmedicin nu kunnat bevisa att skadorna tillfogats när KW var i livet, eller hittat bevis för ytterligare "sexuellt umgänge som inte är samlag".

I grund och botten är alltså det PM säger att han befann sig i tornet under en timmas tid, och under den timman avled KW. Varför hon dog vet inte han. Han konstaterade dock att det fanns avgaser i ubåten.

Dog hon av dessa är det minst grovt vållande annans död för PM. Som den kapten han är ombord.

Men vi förstår ju alla att det inte var så hon dog.

Nåja, han har nu i alla fall hittat den lösning som funkar i alla lägen. Jag vet inte för jag var inte där. Återstår nu för polisen att göra sitt jobb "på egen hand". PM är färdig med att måla in sig själv i olika hörn. För nu i alla fall. Vi får väl ser vad framtiden har att ge.
Citera
2017-11-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tidigare diskussionen om CO och CO2 emissioner från en dieselmotor och förgiftning ger ditt förnuft rätt! Att det skulle bli ett baksug in genom ett ev. mycket litet undertryck som uppstått för att den lilla dieseln tagit luft inne i båten, är mer än tramsigt! Det går självklart att räkna på luftomsättningen, om man vet hur mycket luft motorn drar i sig, men är helt meningslöst, enligt mig. Och den lilla mängden avgaser ger absolut inte farlig koncentration av varken CO eller CO2.

Ett enkelt sätt är att jämföra tornluckans diameter med cylindrarnas insugningdiameter, så förstår man snabbt att det inte kan uppstå ett undertryck inne i båten.

Om PM har gjort ett försök med avgasförgiftning med den förklaringen, är han en ännu större nolla än han redan visat sig vara!

För att göra en jämförelse, har stora dieselmotorer gått kontinuerligt långt nere i gruvor i massvis med år. Visserligen har gruvorna ventileringssystem, men ändå.
Lite märkligt att det just nu skulle bli fel på ubåtens motorsystem. Han skrev till Dei**e, som skulle åka med honom ut på fredagen, att Nautilus var i toppskick. Och helt plötsligt så blir det fel på nåt avgassystem eller annat motortrassel. Ja ja.
Citera
2017-11-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jaja, hon gör sitt jobb bara, inget att fästa notis om. Hon måste ju hitta NÅGOT att jobba med för sin lön liksom.

Säkert, inte helt otroligt att polis/åkl har det mesta, inkl dödsorsak, klart för sig redan.
Citera
2017-11-01, 13:24
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här förklarar Möller:
Ekstra Bladet har været i kontakt med drabschef Jens Møller, som ikke mener, at der tale om en fejlfortolkning.

- Vi skal præcisere, at Peter Madsen har forklaret, at hun kan være død af en kulilteforgiftning, men at han ikke har fastslået, at det er dødsårsagen, siger han og fortsætter:

- Han bringer selv kulilte ind som en mulig dødsårsag, men han siger ikke, at det er det, siger Jens Møller.
https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-forsvarer-han-kender-ikke-doedsaarsagen/6894024

Exakt, Jens Möller gör en inte besviken.
Citera
2017-11-01, 13:25
Moderator
-Info-s avatar
Det här var ju en intressant manöver av Peter Madsen:

Citat:
Peter Madsens advokat: Han vet inte hur Kim Wall dog

– Min klient vet inte hur hon dog. Inte vid någon tidpunkt har han sagt att han vet hur hon dog, säger hon till danska TV2.

Enligt Betina Hald Engmark har Madsen bara förklarat att han befann sig uppe i ubåtstornet medan Kim Wall befann sig nere i botten av farkosten, att det var undertryck och att det fanns avgaser i luften.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/E0XeK/peter-madsens-advokat-han-vet-inte-hur-kim-wall-dog

"Hon bara dog. Men jag vet inte hur. Men kanske pga avgaser från motorn?"
Citera
2017-11-01, 13:25
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om det var undertryck I ubåten så måste det alltså vara så att motorn tog in luft via insuget nere i ubåten? Det är ju en betydligt enklare konstruktion än att ta luften från en snorkel, och kan vara en trolig konstruktion.

Om de gjorde fart genom vattnet och avgaserna släpptes ut akter om tornet så borde det inte komma in avgaser genom tornluckan, förutsatt att det inte blåste rakt akterifrån. Om så var fallet så skulle Madsen stått rakt i avgasmolnet, vilket dels inte är så trevligt, och dels så borde han veta att det kommer in avgaser i ubåten.

Jag har väldigt svårt att den klena motorn skulle lyckas byta ut allt syre i luften mot syrelösa avgaser... Särskilt om det blåste lite grann. Madsen får hitta på något annat, det finns duktiga fysiker som åklagarsidan kan anlita för expertutlåtande i den frågan, men mitt förnuft säger instinktivt nej.

Madsen gör bort sej mer och mer för varje lögn. När polisen nu kunde präcka hans lögn om en u-båtslucka i huvet så hittar han på att hon i stället har dött av kolmonooxidförgiftning. Också denna lögn kommer åklagaren lätt att kunna spräcka. Obduktion kan nämligen påvisa om kroppen utsatts för denna förgiftning. Det lär vara så att personer som blir ihjälgasade av kolmonooxid utsöndrar ett visst ämne som ofelbart hittas vid obduktionen. Vad blir nästa lögn av Peder Madsen. Det börjar verka som om han själv är sin värsta fiende.

Nu säger han att han blivit feltolkad av polisen och åklagaren. Så det var väl nästa lögn, då. I stället säger han sig inte veta vad Kim dog av. "Hon var bara död" när han kom nedklättrande från tornet där han påstår sej ha tillbringat en och en halv timme medan vår stackars Kim utkämpade sin dödskamp nere i ubåtens inre. Hoppas dom låser in fanskapet på livstids psykvård.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/E0XeK/peter-madsens-advokat-han-vet-inte-hur-kim-wall-dog
Senast redigerad av Starback 2017-11-01 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in