Citat:
Dansk polis letar för fullt efter Kim Walls och Peter Madsens Iphones.
I telefonerna kan det finnas avgörande ledtrådar för mordutredarna.
– Det kan vara möjligt att återskapa mycket information, även om de legat i saltvatten lång tid, säger experten Martin Frederiksen till Ekstrabladet.
I drygt tre månader har nu Walls och Madsens mobiltelefoner legat på havets botten.
Liksom då offrets armar, det sista som saknas från kroppen.
Innan man påträffade allt det andra så var jag själv ganska pessimistisk gällande att detta
verkligen skulle kunna låta sig göras så jag ska akta mig nu för att låta likadan igen.
Den som söker han finner och så kan det mycket väl bli igen och då slog mig tanken
att om en mängd dykutbildade privatpersoner från Danmark, Sverige och kanske Norge
också anmäler sitt intresse för att få vara med och leta i Öresunds havsdjup och hjälpa farbror polisen, skulle det komma att möta några hinder i så fall?
Hade man välkomnat ett sånt initiativ, tro?
Nu har jag emellertid inte den blekaste aning om det finns några dykerfarna människor
därute som skulle vara villiga att ställa upp på det här, det var bara en tanke (dum?) som sagt
som uppenbarade sig i undertecknads skalle.
Även om man nu då påträffar telefonerna till slut så återstår ju problemet med det dåliga skick
de måste befinna sig i efter hela tre månaders vistelse i frätande saltvatten.
Men experten Frederiksens uttalande nedan inger ju ett visst hopp ändå:
Citat:
Men det finns flera ärenden då man, trots svåra skador, kunnat återskapa information.
– Vi hade till exempel en hårddisk som vi lyckades återskapa data från, trots att den legat i hamnen i sex månader, säger Martin Frederiksen.
Det är emellertid svårare med telefoner och framförallt med en Iphone. I nyare Apple-produkter sitter ett speciellt chip som krypterar filerna. Men ingenting är omöjligt, enligt Martin Frederiksen som tidigare hjälpt den danska polisen i flera liknande fall.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JPRm7/telefoner-viktig-pusselbit-i-mordutredningen
Madsen ansåg det alltså angeläget att göra sig av med telefonerna och av det kan vi dra
slutsatsen att åtminstone hans egen gömmer på någonting som han inte vill att andra
ska veta om. Jag tror dock inte att han dristade sig till att filma hela det vidriga förloppet
nere i denna skräckens kajuta. Han kan möjligen haft rysligt svårt att motstå en impuls
att fota sitt offer efter fullbordat dåd, det kan jag tänka mig att han sträckt sig till.
Varför han kastade Kim Walls mobil i havet? Jo, han ska ju ha släppt av henne i hamnen
den där kvällen och då bör mobilen följt med henne. Behöver alltså nödvändigtvis inte
vara något han fruktar hon ska ha hunnit skriva på den. Något som var mindre smickrande
för hans vidkommande.
Nåväl, hoppas innerligt att man nu når framgång till slut i detta sökande som avhandlats
här.