2017-10-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har ju erkänt att sågen man hittat på havets botten är den såg han använt till styckningen.

OK, det hade jag inte läst Även en blind höna ....
Citera
2017-10-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jag det har du ju helt rätt i att det är centralt ur ett juridiskt perspektiv, men jag kan inte låta bli att undra vad hans förklaring är.. Jag har inte sett att han yttrat sig i frågan, och jag tänker att det kan vara centralt för att få fram ett motiv, men det kanske inte heller spelar någon roll i slutändan?

Han vet att det som kan betyda inlåsning på livstid, är mord. Griftefrid är nästan ingenting, även om det är vidrigt, han behöver inte förklara det, knivhuggen, med ett enda ord, utan bara smilandes gå ut ur rättsalen med ett litet straff för den delen av brottet. Åklagaren kommer att koncentrera nästan allt på händelseförloppet som ledde till döden, knivhuggen kan ha varit med (förblödning), men det kan finnas strypning, avgasförgiftning och annat också, det är kärnan i fallet, juridiskt sett.
Citera
2017-10-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybbelajlaj
Drygaste svaret på flashback? Om det nu är en så jävla enkel princip så kan du väl förklara istället för att hoppa upp på högsta hästen med stege

En förbränningsmotor tar in massor av luft. Ubåten har ett luftintag i tornet. I undervattensläge fungerar det alltså inte. På samma sätt som du inte kan kan starta en bil som ligger under vatten.
Citera
2017-10-30, 19:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ja det är lätt, det ämnet sätter sig hårt i kroppens vävnader och blodrester, ämnet förhindrar syresättning av blodet och leder till döden genom syrebrist. Därför min åsikt att denna förklaring är lätt att avfärda som lögn.
Det är också min bedömning. Hela anledningen till att CO är så giftigt är att det binder så hårt till Hb att inte också väsentligt mycket högre O2-koncentrationer klarar av att tränga bort CO-molekylerna. Dessutom är det en påtagligt syrefattig miljö i vatten jämfört med på land.
Citera
2017-10-30, 19:58
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag skulle inte heller bli ett dugg förvånad, om han använt ett biflöde av avgaser, för att hålla KW vid liv under tortyr, men delvis avslagen, och till slut givit en "överdos" avgaser från dieseln.

Och om det konstateras att KW dog/kan ha dött av CO-förgiftning, har PM givit åklagaren en rejäl utmaning att visa att PM matat henne med avgaser. Det är OM den dödsorsaken blir fastställd.

Frågan är vad han gett för förklaring , hur har hon fått i sig kolmonoxid, vad finns det för utrustning som avger kolmonoxid inne i ubåten, osv. Vi vet bara ATT han sagt att hon dog av detta, men vad har han sagt ang hur och var? Den storyn har han uppenbarligen suttit och filat på sedan kroppdelarna dök upp.

Det ligger nära till hands att tro att det handlar om kvävning i någon form som dödsorsak eftersom han intresserat sig för kvävningssex och är troligen väl påläst om detta. Det är också troligt att han sett filmer med offret utsatt för avgasutflöde i slutet utrymme, em påse över huvudet eller instängd.
Kan han ha kopplat någon slang med munstycke till en ansiktsmask el dyl?
Frågan är om han läst på om vilka kemikalier som utlöses i kroppen vid kvävning, strypvåld.

Någon som är insatt o kan förklara hur och var man hittar dessa spår? Är det i blodet som visar tecknen?
Vi vet ju inte allt vad som hittats.
Exempel: Antag att ögonen visat spår av kvävning, petier osv. Förhörsledaren frågar Madsen hur dessa spår kan ha uppkommit om Kim nu dog av sig själv genom olycka som han sagt. För att komma runt detta drar han till med att hon blivit kvävd genom förgiftning av avgaser

Kan liknande kvävningstecken i ögonen som vid strypvåld även synas vid kolmonoxidförgiftning?

Det han nu dragit till med som förklaring har i vart fall föranlett åklagaren att göra kompletterande rättsmedicinska undersökningarså det måste ju vara något de inte tittat på tidigare.
Senast redigerad av PhDSalander 2017-10-30 kl. 20:00.
Citera
2017-10-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscountXL
Det skulle kännas fullt rimligt att ändra lagen så att de som fullständigt spårar vid ”olyckshändelser” där någon avlider döms för något som har samma straffskala som dråp.
Det lär inte vara särskilt många som snubblar över ett lik och kommer på att det borde styckas och gömmas.
Varför inte införa någon extra grov likskändning med tolv år i straffskalan.
Det här låter ju som Mats Alm 2.0

Jag tycker precis som du att straffet för griftefrid är alldeles åt helvete för lågt. Man hittar inte bara plötsligt ett lik när man är ute och promenerar. Eller på en ubåt utan att ringa polisen omedelbart. Vad som än har orsakat personens död. Om man inte har mycket fult på sitt samvete..

Det är som med Da Costafallet och de 2 läkarna. Vad menade rättsväsendet vid domen? Var läkarna ute på en promenad och plötsligt hittade ett lik utanför sin egen arbetsplats - tog in den på jobbet och slaskade runt där med det. "Kul, vi hittade ett lik! Nu ska vi kolla hur hon ser ut inuti!"

De blev dömda för griftefrid/styckning men inte för mordet på kvinnan. Helt osannolikt. Antingen var de ju skyldiga både till mordet och styckningen. Eller helt oskyldiga till båda. Det kan ju vem som helst begripa, kan jag tycka.

Liksom nu Madsen. Om han ska klara sig ur detta är det en gåta för mig.
Citera
2017-10-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tycker precis som du att straffet för griftefrid är alldeles åt helvete för lågt. Man hittar inte bara plötsligt ett lik när man är ute och promenerar. Eller på en ubåt utan att ringa polisen omedelbart. Vad som än har orsakat personens död. Om man inte har mycket fult på sitt samvete..

Det är som med Da Costafallet och de 2 läkarna. Vad menade rättsväsendet vid domen? Var läkarna ute på en promenad och plötsligt hittade ett lik utanför sin egen arbetsplats - tog in den på jobbet och slaskade runt där med det. "Kul, vi hittade ett lik! Nu ska vi kolla hur hon ser ut inuti!"

De blev dömda för griftefrid/styckning men inte för mordet på kvinnan. Helt osannolikt. Antingen var de ju skyldiga både till mordet och styckningen. Eller helt oskyldiga till båda. Det kan ju vem som helst begripa, kan jag tycka.

Liksom nu Madsen. Om han ska klara sig ur detta är det en gåta för mig.
De är duktigare idag än på 80-talet. Vetenskapen går framåt för varje dag. Han åker dit för mord. Så det stänker om det.
Citera
2017-10-30, 20:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Vi får se on han erkänner.

Jag hoppas att han gör det om han är skyldig.

Annars riskerar vi att få leva med den gnagande känslan av oro att han blev oskyldigt dömd om han fälls av domstolen.
Du kanske får leva med den känslan, alla som har någon som helst känsla för rimlighet slipper det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är också min bedömning. Hela anledningen till att CO är så giftigt är att det binder så hårt till Hb att inte också väsentligt mycket högre O2-koncentrationer klarar av att tränga bort CO-molekylerna. Dessutom är det en påtagligt syrefattig miljö i vatten jämfört med på land.
Innebär det då att man kan analysera blod- eller vävnadsprov och på säkert sätt avgöra om CO-förgiftning har förelegat även om kroppsdelarna legat tio dygn i vatten? Gäller samma sak vid CO2-förgiftning?
Citera
2017-10-30, 20:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag förstår din ilska och delar den med dig.
Sexualsadister kan mycket väl leva i ett äktenskap/förhållande - men då med en partner som beundrar dem gränslöst. Det är så en sån person som Madsen vill ha det.

Kim Wall utmanade honom intellektuellt, han märkte att hon tyckte att han var en fjant och dessutom var hon både vacker och ung. Framgångsrik och bildad. Dessutom hade han sina perversa önskningar sen tidigare. Då blev hon ett perfekt offer i hans ögon. Det är vad jag tror med de kunskaper jag har om narcissister och deras våldsamma vrede och störningen i sig självt. De har i grunden ett mycket dåligt självförtroende, en skev självbild och på toppen av det ett synnerligen uppblåst ego. Den som utmanar denna förljugna självbild ligger riktigt illa till.
Jo, jag är väl medveten om att gärningsmän av det här slaget ofta har ingått äktenskap
och i de flesta fall lever man också under socialt välordnade förhållanden.
Dennis Rader för att ta ett känt exempel, var lyckligt gift med barn och allt.

Invändningen jag gjorde handlade alltså om att jag menade att man inte nödvändigtvis
bör förutsätta att det är ett kvinnohat inblandat bara för att det utövats betydande knivvåld
mot aktuella offrets underliv. Det kan i och för sig vara det men lika gärna röra sig endast om
att Madsen tyckte det var grymt upphetsande att just skada henne i de nedre regionerna.
Inget hat, bara uttryck för ren rå sadism och ondska. Där intet av mänsklighet längre
stod att finna hos honom.

Det finns ju sedan ett antal sexualsadistiska förövare som växlat mellan män och kvinnor som
sina offer. De drivs nog inte fram till sina fasansfulla gärningar på grund av något hat direkt
utan primärt handlar det ju om att få göra andra människor illa och oftast göra illa till döds.
För de njuter av att se andra plågas och dö under utdragna förlopp.
Knappt finns det några farligare individer än Madsen och hans gelikar.

Ett perfekt offer, ja, det blev hon dessvärre för honom.
Och så galant trodde han sig räknat ut allt att han aldrig någonsin skulle behöva åka dit
för det han kom att göra. Men tji fick han. Även om han inte har förstånd nog att ge
slaget förlorat en gång för alla.
Ilandstigning, lucka i huvudet och så kommer nu det här med förgiftning också.
Och förvånar inte om det ramlar in ytterligare en "förklaring" vad det lider.
Såsom att besökaren kom att ramla rätt på en knivsegg som till all olycka råkade ta
så illa att halspulsådern skars av.
Man kan vänta sig precis vad tokigt som helst från den här uppenbart psykopatiske styckmördardansken.

Här är en som tror på ett fullständigt erkännande framöver:
https://www.youtube.com/watch?v=7GWiXo-khsI

(Betvivlar jag däremot. Inte när det handlar om mord som det här.)

"Hur kan man lägga sig och sova i en miljö man vet är förgiftad?"
https://www.youtube.com/watch?v=C-cR_KWf4OQ

Bra fråga.

"Förklarar inte stickmärkena"
https://www.youtube.com/watch?v=XXarzeCdXig
Senast redigerad av Grandioso 2017-10-30 kl. 20:46.
Citera
2017-10-30, 20:17
Medlem
PhDSalanders avatar
Tekniskt sett kan förklaringen om kolmonoxiden stämma enligt en vän till Madsen, men han tillägger :

Det är försent att komma med denna förklaring nu. För: "var kom liket ifrån?" Och det är väl så sant.

"En forklaring, der teknisk set godt kan være rigtig.Det vurderer en nær ven af Peter Madsen med kendskab til ubåden til BT.
»Det kan i princippet godt være sket, for der er nogle ventiler, man skal åbne og lukke rigtigt, og det kan være, han har glemt at lukke en, så det (kulilteforgiftningen, red.) kommer ind i båden,« forklarer vennen til BT. Han ønsker at være anonym, men BT er bekendt med hans identitet."

https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen...vaere-sket-men
Citera
2017-10-30, 20:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Frågan är vad han gett för förklaring , hur har hon fått i sig kolmonoxid, vad finns det för utrustning som avger kolmonoxid inne i ubåten, osv. Vi vet bara ATT han sagt att hon dog av detta, men vad har han sagt ang hur och var? Den storyn har han uppenbarligen suttit och filat på sedan kroppdelarna dök upp.
[...]
Det skulle så klart vara läckande avgaser från motorn. Nu är det ju en dieselmotor och avgaserna från sådana innehåller väldigt lite CO men däremot kan man dö av CO2 istället. Det är ju tunga gaser som inte låter sig vädras ut så lätt om han inte hade en fläkt och hade han inte det så borde han själv ha blivit förgiftad när han gick ner för att hämta kroppen.

Egentligen är det inte lönt att diskutera skiten, det är så uppenbart att det är något han bara ljugit ihop.
Citera
2017-10-30, 20:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Gå på toa, båten körs från tornet i y-läge.

Dieselmotorn, för y-lägeskörning, kan inte köras i u-läge, orkar inte förklara varför, men enkel princip, som du inte förstår.
Var har jag skrivit att ubåten KÖRS i undervattensläge?
Enligt polisen så har den dykt ner vid två tillfällen under natten.
En ubåt som nyligen har varit fylld med kolmonoxid stänger man inte igen luckan på och dyker ned med.
Det är så självklart så att det inte ens borde behöva förklaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in