2017-10-30, 19:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har ju erkänt att sågen man hittat på havets botten är den såg han använt till styckningen.

Hittade inget om detta i någon av de liverapporteringar jag läste idag. Var står det?
Citera
2017-10-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Enkelt. Om det skett EFTER det att hon var död, av en annan anledning, blir straffet griftefrid/skändning av lik, det är vad allt handlar om. Det ger kanske 6 månader till drygt ett år, jämfört med mord.

Och det är dödsorsaken som är den centrala, även om resten är avskyvärt.

Jag det har du ju helt rätt i att det är centralt ur ett juridiskt perspektiv, men jag kan inte låta bli att undra vad hans förklaring är.. Jag har inte sett att han yttrat sig i frågan, och jag tänker att det kan vara centralt för att få fram ett motiv, men det kanske inte heller spelar någon roll i slutändan?
Citera
2017-10-30, 19:12
Medlem
Cybbelajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Dieselmotorn, för y-lägeskörning, kan inte köras i u-läge, orkar inte förklara varför, men enkel princip, som du inte förstår.

Drygaste svaret på flashback? Om det nu är en så jävla enkel princip så kan du väl förklara istället för att hoppa upp på högsta hästen med stege
Citera
2017-10-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hittade inget om detta i någon av de liverapporteringar jag läste idag. Var står det?
Jag citerade tidigare idag. Från Sydsvenskan om jag minns rätt. Leta lite
Citera
2017-10-30, 19:15
Medlem
Smhfs avatar
Här uttalar sig en Ubåtsexpert ang kolmonoxidförgiftning som PM påstår har skett.

Sen finns även rättegångsdagarna som är avsatt: Sagen er nu blevet forhåndsberammet som en potentiel nævningesag i Københavns Byret, hvor der er afsat otte retsdage til sagen - den 8. marts, 23. marts, 26. marts, 27. marts, 28. marts, 5. april, 23. og 25. april 2018.

http://jyllands-posten.dk/indland/po...-paa-en-ubaad/

Om ngn mod vill lägga till rättegångsdagarna i trådstarten så vore det bra.
Senast redigerad av Smhf 2017-10-30 kl. 19:30.
Citera
2017-10-30, 19:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det var du som skrev att hans plan "inte var så dum", och det var det jag kommenterade.
Ja men planen är inte så dum. Jag tror att han hade haft goda chanser att klara sig undan om han inte blivit tagen på bar gärning på väg tillbaka och om kroppen inte flutit upp.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Och jo, det är en hemsk jämförelse. Lans är en vetenskapsman och uppfinnare av rang.
Madsen var - innan hans personliga egenskaper kom in i bilden - en medioker hobbyingenjör med hybris.
Det är hemskt lätt att sitta på sitt elfenbenstorn när man har facit. När detta rullades upp var det tvärt om - då hånades de som spekulerade runt att Madsen var något annat än en grym och framgångsrik ingenjör.
Citera
2017-10-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Vi förstår alla vid det här laget ungefär vad Madsen är för en individ. Hans lögner motbevisas en efter en och han försöker därefter med nya. Hans verkliga uppsåt kommer han sannolikt aldrig att erkänna, eftersom det talar emot det bekräftelsebehov han har av sig själv.

Han skulle kunna säga precis som det är, att precis varje handling är gjord av lust och nöje (enligt min uppfattning). Men det strider mot hans egen syn på sig själv, där han inte kan få sin egen drivkraft till att skada en annan människa förenlig med samhällets totala förkastelse av ett sådant handlande – och hans person är helt beroende av allmänhetens gillande.

Han kommer att erkänna lite i taget, när han blir motbevisad, precis som förväntat. Jag tror inte att det primärt är straffskalan som ligger till grund för hans lögner.
Är og inte straffskalan i sig som gör att han kommer med lögner som skuter skulden framför sig utan det är svårigheten för PM att erkänna skambrottet som sänker honom inför omvärdera att han är ett stort monster.
Citera
2017-10-30, 19:20
Medlem
Det skulle kännas fullt rimligt att ändra lagen så att de som fullständigt spårar vid ”olyckshändelser” där någon avlider döms för något som har samma straffskala som dråp.
Det lär inte vara särskilt många som snubblar över ett lik och kommer på att det borde styckas och gömmas.
Varför inte införa någon extra grov likskändning med tolv år i straffskalan.
Det här låter ju som Mats Alm 2.0
Citera
2017-10-30, 19:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det fetade är nytt för mig.Var har du du hittat den infon?
Sök i den här tråden. Detta diskuterades mycket när vi samtalade om styckningen. Det är Madsens ubåtsbyggarkollegor som är källan.

Madsen var dessutom själv med, så han hade förstahandsinformation.
Citera
2017-10-30, 19:22
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag citerade tidigare idag. Från Sydsvenskan om jag minns rätt. Leta lite

Ser man på :-) Mycket intressant! Det var alltså i en separat intervju, ja det framkom ju på polisens twittersida att de gav enskilda intervjuer.

I samband med dykningar efter Kim Walls kroppsdelar i Kögebukten hittade polisen en såg. Polisen fattade misstankar om att sågen använts för att stycka Kim Wall.
Nu har Peter Madsen erkänt att det var den sågen han använde när han styckade kroppen. Det uppger Jens Møller Jensen för Aftonbladet. ”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ekar-till-mord
Citera
2017-10-30, 19:25
Medlem
Han blir nu påkommen med en till lögn, om hon blev förgiftad så syns gasen vid undersökning vilket det inte kommer göra
Citera
2017-10-30, 19:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Såvitt jag förstått medierapporteringen så var huvudet och benen emballerade i plastpåsar. Torson var inte emballerad, eller hade iallafall blottlagts vid påträffandet?

Kanske hade några fästa vikter på bålen lossnat under de två veckornas vistelse i vattnet, med de strömmar och förruttnelse det innebar?
KW försvinner 10-11 aug, 10 dgr senare; 21 aug, hittas torson, 6 okt (efter 56 dagar) hittas kläder/skor/kniv, bägge benen samt huvudet.

Torson upptäcktes av en cyklist, c:a 5 m från strandkanten; oemballerad men påsatt ett bälte med rör av det slag man hittat i PM:s verkstad.

Sedan efter en längre tids idogt sökande hittades en påse innehållande tröja, nederdel, strumpor, skor, en kniv samt tyngder för att hålla påsen nere. Härefter fann man först ena benet; sedan det andra. Det sägs ingenting om att benen varit emballerade; däremot ska två strips ha varit anbringade på varje ben och stripsen ha kvarhållit flera metallstycken. Strax därpå fann man så huvudet tillsammans med metallstycken; allt inneslutet i en påse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in