Citat:
Ursprungligen postat av
Paynovski
Intressant Twittertråd från februari:
https://twitter.com/oisincantwell/status/832716721131712517
OC skriver om alla de gånger han "passar på" att förolämpa en ung kvinnlig medarbetare (Sima) på väg ut till rökbalkongen, manlig ledarskribent på AB (Swedin) svarar att OC är "centralredaktionens Trump", OC ger svar på tal med en (sextrakasserande?) kommentar om att ledarskribenten är "ledarredaktionens Jannike Björling".
Finns likheter med Trump, ja. OC kan inte hålla käften, han måste säga saker som retar upp folk. Ett slags tvångsmässigt behov att skapa dålig stämning. Exemplen som cirkulerat kan framstå som misogyna eller rena sextrakasserier, men han gör exakt likadant mot män.
Hur skapar man dålig stämning för en kvinna som just fött barn? Man säger "är du slapp i fittan nu?"
Extrapolerat från den enkla principen kan man applicera det på vilket sammanhang som helst. Typ:
Hur skapar man dålig stämning i en bastu full av äldre män som kan antas vara homofoba? Man säger "Skulle smaka fint med lite kuk just nu, fan vilken abstinens jag har efter åderpåle i munnen".
Hur skapar man dålig stämning på ett möte för hundintresserade? Man säger "jag brukar göra gratäng på hundvalpar, de nyfödda blir frasiga, 4 veckor eller äldre blir sega så dem slänger jag direkt i avfallskvarnen."
Dessa är alltså inte citat (förutom det första med slapp fitta, då), jag illustrerar bara mönstret. Det funkar enligt samma princip som rum 101 i Orwells 1984 (tortyrkammaren där varje individ utsätts för det värsta just den personen vet) eller en boggart i Harry Potter-böckerna (varelse som förvandlar sig till det som varje betraktare är mest rädd för). OC läser av ett rum och säger sedan det som är det värsta att säga just där, just då.