Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Mannen har bott här i 55 år. Om han inte blev utvisad tidigare så är det väl inte rimligt att utvisa honom nu? Han har ändå inte många år kvar att leva. Så jag håller med honom. Om han våldtagit någon för 40 år sedan borde han ha utvisats då. Men då hade vi andra lagar och våldtäkt var väl knappt ett övergrepp på 80-talet?
Oisin är alltid noga med att inte gå "pöbelns väg" som vill korsfästa och hänga folk direkt. Han vet att det ofta - inte alltid - en ofta, finns andra skäl än vad det först verkar. Han vet också att det finns knasiga människor i rätten som tycker annorlunda. Han försöker ofta förklara varför det blivit som det blivit när folket ruttnar över milda domar och frikännanden. Det tycker jag han gör bra. Men han är definitivt för utvisningar vid grova brott. Det skriver han själv svart på vitt, men att utvisa någon efter 50 år inte rimligt.
En annan sak jag har funderat på är det här. Rashid tvingade på sig kvinnor. Våldtog den. Rättsväsendet tyckte han skulle ut. Det måste ha känts så bra för kvinnorna som faktiskt fick höra det. Att han skulle aldrig mer kunna skada dem om inte de själva åkte till Marocko. Men sen fuckade rättsväsendet upp genom att inte fullfölja den delen av straffet.
Men är det inte bra att rättsväsendet att äntligen göra rätt? Att faktiskt se till att även den delen av straffet genomförs? Har du eller Oisin överhuvudtaget tänkt på hans offer? Frågat hur de känner? De kanske känner en lättnad. Äntligen! Har ni en skänkt hans offer en enda tanke?
Är det inte så vi vill att vårt rättsväsende fungerar? Om de fuckar upp så rättar de till det, om än sent, och ser till att offren får upprättelse. Bättre sent än aldrig - eller hur?
Det känns som om vare sig du eller Oisin har tänkt på hans offer utan bara sitter och funderar på hur man ska få en våldtäktsman att stanna. Ni borde kanske fundera mer på de utsatta.