2017-10-28, 23:44
Medlem
Kan kan man väl men det är inte rätt.
Citera
2017-10-28, 23:49
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Vad tror du sekretet som talgkörtlarna producerar har för uppgift, som du tvättar bort med tvål. Bakteriedödande.

Den var absolut "bakteriedödande" för länge sedan... men troligen idag möjligen bara något försvårande. Och använda något annat som försvårar det mer är alltså enligt dig "dåligt"?

Jag säger inte att tvål dödar bakterier heller dock, men det är ett absolut hjälpmedel och kanske var det ännu mer för inte så länge sedan. Men att ta bort det helt idag då vi överlevt med det och inte utan det är som att säga att vi klarar oss helt utan något som typ penicillin...

Bakterier helt utan tvål har ett rent paradis (idag)... hade vi aldrig utvecklat tvål hade vi troligen haft ett bättre (jämlikt) försvar emot bakterier, men det hade varit betydligt mindre människor på jorden troligen.

Om alla hade skippat tvål så hade vi troligen halverat vår befolkning (iofs ingen dum tanke). Att 1 inte använder tvål och de andra 9 gör det blir ingen jätteskillnad men hade alla slutat så hade vi haft ett problem. Bakterier hade evolverat snabbare och haft ett övertag helt enkelt.

Fundera på det!
Citera
2017-10-28, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Tvål krävs för att få bort fett. Pröva diska utan diskmedel får du se hur rent det blir. Men varför skulle du hellre duscha två gånger om dagen än använda tvål?

Det är ju fettet man inte vill ha bort. Huden blir ju för torr av tvål. Tror att
det är tvålen som är problemet iaf, och skrubbning (ca 1 ggr i veckan).

Brukar nästan aldrig använda diskmedel nu för tiden.
Oftast så räcker det med vatten. Ibland varmt vatten, och ibland kan det vara
bra att lägga det blött ett tag ifall det är extra smutsigt.
Om man diskar direkt efter man ätit så går det ju bra. Ev fett kan man torka bort
men det är inte ofta det behövs.
Citera
2017-10-28, 23:54
Medlem
Vatten och lätt skrubb med händer eller skrubbvante räcker långt.
Lukten kommer under fertil ålder vara starkare men inte alls stötande.
Du har en egen microflora som kan ta tid att balansera efter mångårigt tvättande med olika kemikalier.
Finns folk i alternativrörelser och bland allergiker som slutat med kemikalier på kroppen.
Smuts av grövre sort kan tas bort med fett (fett löser fett) och varmt vatten.
Citera
2017-10-28, 23:55
Medlem
dialektikers avatar
Min mamma duschade just två gånger om dagen och använde sällan tvål, och hon luktade fräscht till hon dog. Hennes hår var så fräscht och flygigt också. Trots att hon var väldigt skröplig på slutet.
Men hon hade en sån där fräsch hudtyp också. Vissa har det och blir typ aldrig äckliga och svettiga (har gått i arv lite så jag vet). Dock tycker jag själv att det känns skönt att ta tvål och har vant upp mig med det för egen del. Man blir lite beroende av det också.
Sen kan man ju ha kladd på kroppen som lättare försvinner med tvål (typ bajsrester i ändan?) eller kanske linement och kladdiga salvor man smörjt in sig med. Det underlättar med tvål i såna sammanhang.
Citera
2017-10-28, 23:57
Medlem
Trivselgruppens avatar
Givetvis går det utmärkt. Det finns inte en chans att evolutionen skulle ha gjort oss beroende av tvål under den korta tid tvål har funnits tillgänglig för oss.
Citera
2017-10-29, 00:06
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Finns folk i alternativrörelser och bland allergiker som slutat med kemikalier på kroppen.
Smuts av grövre sort kan tas bort med fett (fett löser fett) och varmt vatten.

Exakt. Det finns alternativrörelser som vägrar just schampo och kemikalier. Men de brukar ju använda mer naturliga ämnen som oljor och liknande.
Så visst skulle man kunna vänja upp sig med "mer naturligt" sätt att göra ren sig, men jag är lite för lat för att hålla på med sånt.
Citera
2017-10-29, 00:16
Medlem
dialektikers avatar
Att tvätta händerna med bara vatten efter toalettbesök tycker jag INTE känns bra, däremot. Skippar alternativrörelser även att tvätta händerna efter toalettbesök?
Citera
2017-10-29, 00:16
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Tvål krävs för att få bort fett. Pröva diska utan diskmedel får du se hur rent det blir. Men varför skulle du hellre duscha två gånger om dagen än använda tvål?
Tvål är ju fett! Behövs fett för att ta bort fett?
Citera
2017-10-29, 00:35
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Givetvis går det utmärkt. Det finns inte en chans att evolutionen skulle ha gjort oss beroende av tvål under den korta tid tvål har funnits tillgänglig för oss.

Bakterier har då alltså inte gjort ett smack under tiden? Deras evolution räknas alltså inte? Säger du likande angående ex penicillin? Kan vi använda exakt samma penicillin som framställdes tidigt 1900 tal idag och döda alla bakterier? Och inte varför? Du kan inte tänka dig att tvål har haft liknande inverkan fast egentligen bra mycket mer?
Citera
2017-10-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Tvål är ju fett! Behövs fett för att ta bort fett?
Eh, ja? Lika löser lika

Jag använder endast schampoo 2-4 ggr i veckan. Har torr hud dock och hudläkaren fick mig att sluta med tvål
Citera
2017-10-29, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Att tvätta händerna med bara vatten efter toalettbesök tycker jag INTE känns bra, däremot. Skippar alternativrörelser även att tvätta händerna efter toalettbesök?
Varierar väl som allt annat.
Araberna har för sed att klina av sin torkhand på väggarna på dasset. Undrar om de använder tvål ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in