Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-28, 22:50
  #1
Avstängd
Behöver man egentligen tvätta kroppen med tvål och skrubba den
ibland ifall man har en rutin där man duschar 2 ggr per dag (morgon och kväll)?
Om man vill vara ren och inte lukta illa så att säga.
Citera
2017-10-28, 22:55
  #2
Medlem
Skulle tro att tvålen är ganska nödvändig, men prova och se hur det går.
Citera
2017-10-28, 22:56
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Skulle tro att tvålen är ganska nödvändig, men prova och se hur det går.

Tror även jag... det finns en orsak varför tvålen existerar :-)
Citera
2017-10-28, 22:56
  #4
Medlem
DeadLikeMes avatar
Tvål krävs för att få bort fett. Pröva diska utan diskmedel får du se hur rent det blir. Men varför skulle du hellre duscha två gånger om dagen än använda tvål?
Citera
2017-10-28, 22:57
  #5
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Behöver man egentligen tvätta kroppen med tvål och skrubba den
ibland ifall man har en rutin där man duschar 2 ggr per dag (morgon och kväll)?
Om man vill vara ren och inte lukta illa så att säga.

Har funkat 3-4 miljoner år... men sedan 1800-talet då Viktorianska affärsman kom på hur man gör tvål billigt så är det svårare.
Citera
2017-10-28, 22:58
  #6
Medlem
Skrubba kroppen med vadå? rotborste? Tvätta med tvål på fötter och under armarna och pungen. du behöver aldrig skrubba kroppen.
Citera
2017-10-28, 23:02
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Inte fan behöver man använda tvål på hela kroppen. Det räcker under armarna och i skrevet.
Har man hud som lätt blir torr så är tvåltvätt två gånger om dagen alldeles för mycket.

Det blir bara en rundgång där man tar bort fettet och sedan får stå och smörja in sig med fuktkräm.

Pröva hur det går. Jag tror inte du kommer känna dig ofräsch och inte du eller någon annan kommer känna någon lukt.

Det sistnämnda skulle väl vara enda vettiga anledningen att stå och tvåla in sig. Bra för huden är det definitivt inte.
Citera
2017-10-28, 23:07
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Har funkat 3-4 miljoner år... men sedan 1800-talet då Viktorianska affärsman kom på hur man gör tvål billigt så är det svårare.

Jag kan förstå hur du tänker, men samtidigt har andra saker (bakterier ex.) haft likadan evolution.
Nu vet jag inte om det finns någon sådan "sekt" men om det fanns en "grottmänniska sekt" där inga mediciner, ingen nutida läkarvetenskap osv osv skulle användas så hade vi människor troligen blivit otroligt få på väldig kort tid... om alla var med i denna "sekt"... vi har helt enkelt till viss ("liten") del evolverat med tvålen i nuläget...

----edit

Fanns till och med en liten wiki som inte går på djupen men förklarar dock lite problemet...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Handtvagning
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-10-28 kl. 23:10.
Citera
2017-10-28, 23:09
  #9
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
går utmärkt, förutom att du kommer lukta endel.

viktigt att skölja ansiktet noga dock, pga av bakterier som kan leta sig in i ögonen.

finns endel personer på denna jord som antingen inte tvättar sig eller civilisationer som ej har kontkat med den morderna världen, så ja det finns folk som aldrig använder tvål.

edit: ja hur du luktar med beror på vad du äter för mat
Citera
2017-10-28, 23:29
  #10
Medlem
fliffos avatar
Svett och bakterier är svårt att få bort med bara vatten. Armhålor, skrev och fötter behöver tvål. Men det behövs inte varje dag (beroende på vad du sysslar med på dagarna)
Finns dock ingen rimlig anledning att avstå från tvål då det finns väldigt snäll tvål som är för känslig hy osv.
Citera
2017-10-28, 23:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag kan förstå hur du tänker, men samtidigt har andra saker (bakterier ex.) haft likadan evolution.
Nu vet jag inte om det finns någon sådan "sekt" men om det fanns en "grottmänniska sekt" där inga mediciner, ingen nutida läkarvetenskap osv osv skulle användas så hade vi människor troligen blivit otroligt få på väldig kort tid... om alla var med i denna "sekt"... vi har helt enkelt till viss ("liten") del evolverat med tvålen i nuläget...

----edit

Fanns till och med en liten wiki som inte går på djupen men förklarar dock lite problemet...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Handtvagning

Vad tror du sekretet som talgkörtlarna producerar har för uppgift, som du tvättar bort med tvål. Bakteriedödande.
Citera
2017-10-28, 23:41
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
går utmärkt, förutom att du kommer lukta endel.

viktigt att skölja ansiktet noga dock, pga av bakterier som kan leta sig in i ögonen.

finns endel personer på denna jord som antingen inte tvättar sig eller civilisationer som ej har kontkat med den morderna världen, så ja det finns folk som aldrig använder tvål.

edit: ja hur du luktar med beror på vad du äter för mat

Självklart så tvättar jag ansiktet några gånger om dagen med vatten och
händerna tvättar jag också då och då. Till händerna kan det helt klart vara bra med tvål
men inte jämt. Även fötterna ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback