Citat:
Ursprungligen postat av
Trivselgruppen
Givetvis går det utmärkt. Det finns inte en chans att evolutionen skulle ha gjort oss beroende av tvål under den korta tid tvål har funnits tillgänglig för oss.
Jag börjar förstå mer och mer varför vissa stinker (rätt många faktiskt, även med lodisarna oräknade) på buss och spårvagn. Vet inte om du fått uppgiften här i tråden att tvålen är från 1800-talet, men även vikingarna använde tvålliknande substanser, möjligen mest för att tvätta kläder.
Man ska givetvis inte använda en massa tvål dagligen (förutom till handhygienen), räcker att duscha med tvål varannan dag, och dagarna däremellan med bara vatten. Någon sa att man inte vill få bort hudens fettlager, men det vill man visst! Gammalt fett härsknar, och man börjar "lukta gubbe", och det vill man ju inte. Det man ska göra är att ha ett färskt fettlager som inte luktar. Att byta underkläder, skjorta och strumpor till nytvättat varje dag är också viktigt. Har man känslig hy, kan man använda en snäll tvål, som exempelvis Barnängens eller Palmolive naturals flytande tvål.
Folk som använder ICA Basic och Eldorados tvålar, fattar jag får problem med hyn. I ett utslag av snålhet köpte jag ett fyr-pack ICA Basic-tvål, för den var så billig. Det gör jag aldrig igen, fick värkande torrsprickor på fingertopparna. Gjorde ont att till och med trycka på TV:ns fjärrkontroll..