2017-10-29, 00:56
Medlem
RZLAs avatar
Nej det behöver man inte. Inte behöver man duscha två gånger om dagen heller, överdrivet och riskerar att torka ut huden så att man blir skrynklig i förtid.

Men man behöver använda tvål under armarna och krevet å röva i alla fall.
Citera
2017-10-29, 01:34
Medlem
psykoshippiens avatar
Ja!, använd alltid ljummet vatten. Längsta jag har varit utan en dusch är lite mer än ett år, funkade bra men var skönt med dusch. Under tiden uppehöll jag ett proletant levnere avlönat av staten.
Jag fick väl ny färg på fötterna (barfota->skor) & alla strumpor blev svarta, utöver att de vita t-tröjorna fick en brun ton runt kragen...
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Inte fan behöver man använda tvål p hla kroppn.
Det blir bara en rundgång där man tar bort fettet och sedan får stå och smörja in sig med fuktkräm.

Pröva hur det går. Jag tror inte du kommer känna dig ofräsch och inte du eller någon annan kommer känna någon lukt.

Det sistnämnda skulle väl vara enda vettiga anledningen att stå och tvåla in sig. Bra för huden är det definitivt inte.
Word!
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Skulle tro att tvålen är ganska nödvändig, men prova och se hur det går.
Jag både andas & jobbar sju år senare.
Senast redigerad av psykoshippien 2017-10-29 kl. 01:44.
Citera
2017-10-29, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Nej det behöver man inte. Inte behöver man duscha två gånger om dagen heller, överdrivet och riskerar att torka ut huden så att man blir skrynklig i förtid.

Men man behöver använda tvål under armarna och krevet å röva i alla fall.

Jag menar skölja av kroppen snabbt. Om man bara gör det 1 gång om dan så
räcker det inte för det börjar lagras smuts och fett på rygg fötter och skrev
suggsesivt som man sen måste skrubba bort och använda tvål till.
Men jag tänkte att ifall man sköljer av kroppen 2 gånger om dan...morgon och kväll så
får man ju bort dubbelt så mycket skit så det kanske skulle vara det optimala.
Det går ju även väldigt snabbt att göra också. Det gäller bara att komma ihåg det...för om man
slarvar måste man väl dit med tvål och skrubb igen...
Citera
2017-10-29, 02:31
Medlem
NeutronStars avatar
Tvålen tar bort hudens naturliga fettlager vilket gör att du blir torr i hyn. Samma med schampoo. Ljummet vatten tvättar bort smuts- och svettmolekylerna lika bra utan att torka ut huden. Om du tar C-vitamin, omega 3 och mjölksyrabakterier räcker det med vattentvätt.
Citera
2017-10-29, 05:29
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA

Jag tycker det var överdrivet att min mamma duschade två gånger om dagen men hennes hy verkade klara av det, kanske för att hon var så restriktiv med tvål? Aldrig använde hon hudlotion heller. Kanske detta gjorde hennes hy stark.
Men vi har alla olika hudtyper. Också viktigt att ta hänsyn till
Citera
2017-10-29, 07:51
Medlem
Tvålen som sådan behövs naturligtvis inte alls! Som många redan skrivit har man klarat sig utan den i miljoner år.
Om du skippar tvålen kommer du att få en kroppslukt (dock inte svett-lukt, eftersom den sitter i kläderna). Varje människa har sin egen lukt. I början är den stark, men efter några dagar blir den ganska mild, för vissa t.o.m. behaglig. Det förutsätter att du fortsätter tvätta dig med vatten, förstås! Ett långt bad, eller en rejäl dusch (företrädesvis med varmt vatten) löser upp fettet som ansamlas på huden. Framförallt håret behöver mycket tvätt med varmt vatten om du inte använder schampo.

Samma sak gäller förresten för tandkräm. Onödigt, om man håller munnen ren från saker som fastnar mellan tänderna och avstår från vitt socker. Men tandköttet behöver gnuggas, t.ex. genom att man tuggar på något länge. Du får dålig andedräkt i början, men när mikro-faunan i din mun anpassat sig så är det bara en mild doft.

Du luktar även om du använder tvål, schampo och tandkräm. Det är därför tvålen och schampo't ofta är parfymerad, och tandkrämen alltid är det. Vi är inte längre vana att känna våra kroppslukter. Därför tycker en del att sådana är otrevliga. Tänk såhär: Det är dom personerna som är onaturliga, inte du.
Citera
2017-10-29, 08:15
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Självklart så tvättar jag ansiktet några gånger om dagen med vatten och
händerna tvättar jag också då och då. Till händerna kan det helt klart vara bra med tvål
men inte jämt. Även fötterna ibland.
Varför tvättar du ansiktet flera gånger under dagen, är du 3år och har svårt att träffa munnen när du äter?
Jag måste använda tvål för att få bort lukt under armarna, jag har ett fysiskt jobb med snutsiga kläder och gillar inte att använda parfym. Rakar man sig under armarna så luktar man inte alls lika mycket och det är lättare att rengöra sig.
Citera
2017-10-29, 08:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Givetvis går det utmärkt. Det finns inte en chans att evolutionen skulle ha gjort oss beroende av tvål under den korta tid tvål har funnits tillgänglig för oss.

Jag börjar förstå mer och mer varför vissa stinker (rätt många faktiskt, även med lodisarna oräknade) på buss och spårvagn. Vet inte om du fått uppgiften här i tråden att tvålen är från 1800-talet, men även vikingarna använde tvålliknande substanser, möjligen mest för att tvätta kläder.

Man ska givetvis inte använda en massa tvål dagligen (förutom till handhygienen), räcker att duscha med tvål varannan dag, och dagarna däremellan med bara vatten. Någon sa att man inte vill få bort hudens fettlager, men det vill man visst! Gammalt fett härsknar, och man börjar "lukta gubbe", och det vill man ju inte. Det man ska göra är att ha ett färskt fettlager som inte luktar. Att byta underkläder, skjorta och strumpor till nytvättat varje dag är också viktigt. Har man känslig hy, kan man använda en snäll tvål, som exempelvis Barnängens eller Palmolive naturals flytande tvål.

Folk som använder ICA Basic och Eldorados tvålar, fattar jag får problem med hyn. I ett utslag av snålhet köpte jag ett fyr-pack ICA Basic-tvål, för den var så billig. Det gör jag aldrig igen, fick värkande torrsprickor på fingertopparna. Gjorde ont att till och med trycka på TV:ns fjärrkontroll..
Citera
2017-10-29, 08:49
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag använder mycket sparsamt med tvål. Egentligen använder jag den endast i skrevet och så det som rinner från huvudet när jag tvättar håret. Ibland tar jag ett fotbad för att tvätta fötterna ordentligt och händerna tvättar jag med tvål efter toalettbesök. Därtill händer det att armhålan plötsligt luktar svett och då använder jag tvål där. Detta är i sig lite märkligt att armhålan kan vara i princip luktfri i flera dagar och så plötsligt så är den inte det. Men förmodligen har jag då missat att tvätta just där.
Varannan gång jag tvättar mig så är det efter nån fysisk aktivitet som gjort mig åtminstone lite svettig. Jag vet inte hur det inverkar, blir man då lättare ren eller tvärtom.

Det att vi skulle samla på oss bakterier om vi inte använder tvål och att det i princip skulle ha halverat jordens befolkning om vi inte gjort det låter för mig väldigt konstigt. Är det inte bara spekulationer eller finns det belägg för det?
Citera
2017-10-29, 09:03
Medlem
Karmans avatar
Duscha två gånger per dag låter mycket. Jag skulle bli uttorkad. Men det är klart, är man tonåring kanske det fungerar då de tenderar ha fet hy. Men absolut inte "tvål-duschande" två ggr/dag.
Citera
2017-10-29, 09:04
Medlem
Hörde någonstans att det ska finnas bakterier på huden som äter illaluktande ämnen vi svettas ut, men att vi tvättar bort dessa bakterier med två. Så om man struntar i tvålen ett tag, så slutar det lukta till slut.

Har provat, och det blev bättre men jag provade det inte så länge.
Citera
2017-10-29, 09:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Hörde någonstans att det ska finnas bakterier på huden som äter illaluktande ämnen vi svettas ut, men att vi tvättar bort dessa bakterier med två. Så om man struntar i tvålen ett tag, så slutar det lukta till slut.

Har provat, och det blev bättre men jag provade det inte så länge.

Ja, lodisar är ju kända för att lukta gott...
Tvätta med tvål, men kanske bara tre-fyra gånger i veckan, utspritt. Ett tag när jag höll på mycket med idrott, och duschade med tvål dagligen, så vill jag minnas att jag luktade svett oftare än vad jag gör nu. Så något ligger det nog i det, att man kan vara "överhygienisk med tvålen" och därför luktar mer svett än annars. (Håret schamponerar jag bara en gång i veckan, övriga dagar bara vatten. Blev av med mjällproblemet!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in