2017-10-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Ursäkta det sena svaret men jag har hängt i stugen över sommaren men nu är stugsäsongen defenitivt över så man kan sitta och skriva lite på Flashback med en kall öl på fredagarna. Vad bra att du kopierat in lagtexten titta noga på den här delen: "eller om eljest särskilda skäl föreligger" där har du det jag lutar mig mot i de sällsynta fall man bereder sig tillträde utan att ha underättat gäldenären i förväg.

Man får ju hoppas att du är avstängd från jobbet. Jag saxar igen:

Hämtat från UB 4 kap 17 §

17 § Vid förrättning får hus, rum eller förvaringsställe genomsökas, om det behövs för att verkställighet skall kunna ske.
Behöver förrättningsmannen ha tillträde till utrymme som är tillslutet, får han låta öppna lås eller bereda sig tillträde på annat sätt. Han får dock ej bereda sig tillträde till bostad i innehavarens frånvaro annat än om underrättelse om tiden för förrättningen har sänts till innehavaren med posten eller lämnats på annat lämpligt sätt och det kan antagas att denne håller sig undan eller om eljest särskilda skäl föreligger.

Notera att eljest särskilda skäl innebär att ändå att underrättelse ska ha sänts OCH särskilda skäl ska finnas för att ens beredas tillträde till bostad.
Citera
2017-10-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Man får ju hoppas att du är avstängd från jobbet. Jag saxar igen:

Hämtat från UB 4 kap 17 §

17 § Vid förrättning får hus, rum eller förvaringsställe genomsökas, om det behövs för att verkställighet skall kunna ske.
Behöver förrättningsmannen ha tillträde till utrymme som är tillslutet, får han låta öppna lås eller bereda sig tillträde på annat sätt. Han får dock ej bereda sig tillträde till bostad i innehavarens frånvaro annat än om underrättelse om tiden för förrättningen har sänts till innehavaren med posten eller lämnats på annat lämpligt sätt och det kan antagas att denne håller sig undan eller om eljest särskilda skäl föreligger.

Notera att eljest särskilda skäl innebär att ändå att underrättelse ska ha sänts OCH särskilda skäl ska finnas för att ens beredas tillträde till bostad.
Nåja jag jobbar Kronofogden och du gör det inte (uppenbarligen) så får väl du vända dig till JO om jag eller någon av mina kollegor skulle bereda sig tillträde enligt "eller om eljest särskilda skäl föreligger" och få det prövat, men det är inte något som kommer att hålla mig uppe på natten :-)
Citera
2017-10-06, 22:59
Medlem
Citat:
Nåja jag jobbar Kronofogden och du gör det inte (uppenbarligen) så får väl du vända dig till JO om jag eller någon av mina kollegor skulle bereda sig tillträde enligt "eller om eljest särskilda skäl föreligger" och få det prövat, men det är inte något som kommer att hålla mig uppe på natten :-)

Citera
2017-10-11, 18:33
Medlem
timeistheseasons avatar
Hej, har bestridit ett antal fakturor från ett företag som anser att jag ingått i någon prenumeration. Detta efter att dom ringde och erbjöd mig en gratisperiod och sedan skulle det kosta 1:- i månaden eller något (hela samtalet var ganska lulligt och skumt men inga större avgifter framkom) Sa ja eftersom företaget ändå är hyfsat välkänt, fick ingen inledande faktura och skapade aldrig nått konto och tog aldrig del av deras hemsida där dom bedriver hela sin verksamhet. Sedan började jag få andra fakturor som vad jag kan komma ihåg verkligen inte ingick i samtalet. Har bestridit varje faktura och aldrig tagit del av tjänsten. Nu har företaget tagit vidare ärendet och gjort en kreditupplysning på mig. Jag vet inte riktigt hur dom ska bevisa att jag ingått i något avtal men om dom skulle göra det vilka böter utöver prenumationsavgiften kan jag vänta mig?
Citera
2017-10-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det här blir mitt sista inlägg i det här ämnet då min motpart antagligen avsiktligt väljer att inte förstå lagen. Jag bekymrar mig inte om att han/hon inte vill förstå men det är inte bra om andra människor får felaktig information. Nåja lagen är skriven så att Kronofogden kan gå in i bostad eller lokal utan att gäldenären är närvarande och utan föregående underättelse om särskilda skäl föreligger. Ett exempel där det regelmässigt sker är vid kvarstad, det är inte vanligt vid annan handläggning men det sker vilket jag försökt förklara.
Citera
2017-10-13, 18:14
Medlem
Citat:
Det här blir mitt sista inlägg i det här ämnet då min motpart antagligen avsiktligt väljer att inte förstå lagen. Jag bekymrar mig inte om att han/hon inte vill förstå men det är inte bra om andra människor får felaktig information. Nåja lagen är skriven så att Kronofogden kan gå in i bostad eller lokal utan att gäldenären är närvarande och utan föregående underättelse om särskilda skäl föreligger. Ett exempel där det regelmässigt sker är vid kvarstad, det är inte vanligt vid annan handläggning men det sker vilket jag försökt förklara.

Nu är det lagen jag citerar och den säger att man man måste skicka underrättelse först OCH man misstänker att gäldenären håller sig undan eller andra synnerliga skäl.

"Behöver förrättningsmannen ha tillträde till utrymme som är tillslutet, får han låta öppna lås eller bereda sig tillträde på annat sätt. Han får dock ej bereda sig tillträde till bostad i innehavarens frånvaro annat än om underrättelse om tiden för förrättningen har sänts till innehavaren med posten eller lämnats på annat lämpligt sätt och det kan antagas att denne håller sig undan eller om eljest särskilda skäl föreligger."
Citera
2017-10-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Hej, har bestridit ett antal fakturor från ett företag som anser att jag ingått i någon prenumeration. Detta efter att dom ringde och erbjöd mig en gratisperiod och sedan skulle det kosta 1:- i månaden eller något (hela samtalet var ganska lulligt och skumt men inga större avgifter framkom) Sa ja eftersom företaget ändå är hyfsat välkänt, fick ingen inledande faktura och skapade aldrig nått konto och tog aldrig del av deras hemsida där dom bedriver hela sin verksamhet. Sedan började jag få andra fakturor som vad jag kan komma ihåg verkligen inte ingick i samtalet. Har bestridit varje faktura och aldrig tagit del av tjänsten. Nu har företaget tagit vidare ärendet och gjort en kreditupplysning på mig. Jag vet inte riktigt hur dom ska bevisa att jag ingått i något avtal men om dom skulle göra det vilka böter utöver prenumationsavgiften kan jag vänta mig?
Hej det blir inga böter men det kommer att tillkomma en del avgifter innan ärendet ligger för indrivning hur stora beror på vilken väg ärendet tar men om vi antar att det går via betalningsföreläggande så får de lägga på 60kr i påminnelseavgift (per påminnelse), 180kr för inkassokrav, 300kr avgift för att söka betalningsföreläggande lagsökningsavgift 380kr och sedan blir det 600 kr i grundavgift för att driva in kravet (per år). Om det går via tingsrätt så blir det kostnader för ansökan till tingsrätten och ev kostnader för sökandes juridiska ombud.
Citera
2017-10-24, 21:31
Medlem
Någon som lyckats få KFM att gå med på en avbetalningsplan?
Citera
2017-10-26, 18:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marksyrah
Hej, jag har en fråga.

Det har om mig beslutats om utmätning. Eftersom att jag inte har några tillgångar av värde så blir det löneutmätning.

Saken är den att jag är provanställd på ett nystartat företag, och undrar om någon kan ge mig ett svar eller scenario om vad som kan hända när chefen får reda på detta. Detta är ju såklart individuellt, men jag undrar generellt vad som kan tänkas hända.

Kan han till exempel ställa frågan om varför det har gått så långt som till löneutmätning? Vad ska man svara då? Mina skulder beror direkt på mina egna beslut, men indirekt har mina beslut blivit som de blivit på grund av ett ett långvarigt drogmissbruk. På ett eller annat sätt härstammar skulderna därifrån.
Ska jag svara att det beror på det eller kan någon komma på alternativa förklaringar? Vill inte ljuga egentligen, men vill absolut inte förlora jobbet.

Någon med liknande erfarenhet och isåfall vad hände?
Hade löneutmätning några månader och dessutom när jag jobbade på ett finansbolag. Hände ingenting, inte ens HR kontaktade mig så åtminstone för min del spelade det ingen som helst roll när det kom till mitt arbete. Kan tillägga att jag dessutom hade fulla accesser till kontouppgifter och liknande i interna system.
Citera
2017-10-26, 19:22
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hade löneutmätning några månader och dessutom när jag jobbade på ett finansbolag. Hände ingenting, inte ens HR kontaktade mig så åtminstone för min del spelade det ingen som helst roll när det kom till mitt arbete. Kan tillägga att jag dessutom hade fulla accesser till kontouppgifter och liknande i interna system.

Samma för mig, vet inte ens om chefen märkt det eftersom lönerna sköts genom en högre instans och chefens roll är att lägga in lönen medan den högre instansen betalar ut. Var fruktansvärt orolig varje gång chefen bad att få prata med mig att det skulle gälla utmätningen men det hände aldrig. Vet fortfarande inte om chefen vet, och jag kan ju inte fråga heller... förhoppningsvis har TS samma tur. Om de skulle märka nåt behöver du TS ju inte nämna droger utan säg att det varit problem med skulder men att det håller på att ordna upp sig.
Citera
2017-10-27, 19:21
Medlem
Utmätning - Kronofogden

Tjena, är det någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan Kronofogden kommer hem till någon och gör utmätning på saker som finns i hemmet?

Det är så att jag hyr lägenhet av en person som fått brev av kronofogden för cirka 1 månad sedan. Sedan dess har två till brev kommit som jag lämnat till lägenhetsinnehavaren. Jag vet inte vad som stod i breven (nej jag vill inte fråga). Vet bara att personen ej kommer betala sin skuld.

Tack på förhand!
Citera
2017-10-27, 22:36
Medlem
zarembas avatar
Om det avser skuld på varor/tjänster tar det ett par månader till.
Har kompisen inte betalat hyran - för lägenheten du bor i- tar det ca halvår.

Skulle se upp om jag var du. Skaffa kvitto på de saker som är dina i lägenheten.
Enklast är att fråga kompisen.

För lite information för ett mer fullständigt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in